Velkommen alle bonlugga

I denne oppgaven har jeg forsøkt å finne ut hvorvidt et tilflyttertiltak som Propellfabrikken vil bidra til økt attraktivitet og tilflytting til Narvikregionen. Den teoretiske tilnærmingen for oppgaven innebærer omdømmebygging, stedsbranding og «storytelling» via opinionsledere. Det er gjennomført d...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hardersen, Vilde Grimeland
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/22047
Description
Summary:I denne oppgaven har jeg forsøkt å finne ut hvorvidt et tilflyttertiltak som Propellfabrikken vil bidra til økt attraktivitet og tilflytting til Narvikregionen. Den teoretiske tilnærmingen for oppgaven innebærer omdømmebygging, stedsbranding og «storytelling» via opinionsledere. Det er gjennomført dybdeintervju av deltakerne og ledelsen i Propellfabrikken fra 2018 og 2019 for å få deres perspektiv på hvorvidt dette prosjektet kan bidra til økt tilflytting til regionen. Samtidig har jeg valgt å se på rapporter fra Distriktssenteret som har forsket på andre tilflyttingstiltak på andre steder, og hvilke steg tilflytterprosjekter bør gjennomføre for å bidra til økt befolkningsvekst og attraktivitet i små- og distriktskommuner. Propellfabrikken ser ut til å bruke «opinionsledere» for å spre et budskap om framsnakk og positivitet i byen. Denne oppgaven forsøker å bidra til en bredere forståelse for et steds identitet og hvordan historiefortelling, og det å ta i bruk eksisterende befolkning i arbeidet med tilflytting, er en nødvendig plass å starte. Dette både for å øke stedets attraktivitet for unge mennesker, men også for å bidra til økt tilflytting. Samtidig ønsker jeg å vise hvordan «storytelling» og framsnakk via opinionsledere fortjener mer oppmerksomhet på forskningsfeltet rundt tilflytterstrategier. Narvik by har en har en sterk identitet, og Narvikinger blir ofte forbundet med å være et stolt folk. Byen er lik mange andre relativt små steder i Nord-Norge i det at den sliter med befolkningsnedgang og fraflytting. Dersom du ikke har noen relasjon til Narvikregionen, kan tittelen på denne oppgaven være noe uforståelig. Begrepet «bonlugg» er det man ofte kan bli kalt i Narvik dersom man er tilflytter til byen. Denne typen begrep er ikke i fåtall, og det er også flere versjoner av det.