Liten app, store endringer?

I denne masteroppgaven har jeg tatt for meg temaene endring og resiliens innenfor organisasjoner. Problemstillingen som har blitt besvart er: Hvordan håndterer mellom- og lagledere i SNN planlagte kontra uplanlagte endringer? Problemstillingen er snevret inn til å omhandle bankkonsernet Sparebank 1...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hansen, Frida
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/22021
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22021
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/22021 2023-05-15T17:24:09+02:00 Liten app, store endringer? Hansen, Frida 2021-05-18 https://hdl.handle.net/10037/22021 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/22021 Copyright 2021 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220 VDP::Social science: 200::Sociology: 220 SOS-3900 Mastergradsoppgave Master thesis 2021 ftunivtroemsoe 2021-08-18T22:53:41Z I denne masteroppgaven har jeg tatt for meg temaene endring og resiliens innenfor organisasjoner. Problemstillingen som har blitt besvart er: Hvordan håndterer mellom- og lagledere i SNN planlagte kontra uplanlagte endringer? Problemstillingen er snevret inn til å omhandle bankkonsernet Sparebank 1 Nord-Norge som case. For å svare på problemstillingen har jeg benyttet meg av kvalitativ metode og jeg har intervjuet lag- og mellomledere i banken. De teoretiske analyseverktøyene brukt i denne oppgaven er Berger og Luckmanns internaliseringsprosess, begreper om hverdagsvedlikehold og krisevedlikehold samt signifikante andre. Det andre analyseverktøyet benyttet er begrepet om resiliens. I empiridelen er det blitt identifisert fenomener og mønstre som har ligget til grunn for håndteringene og opplevelsene rundt endringene som har blitt gjort i banken. Disse ble til tre kategorier av fellesskap som er: fysiske, sosiale og digitale fellesskap. Hovedfunnene som er gjort er at både planlagte og uplanlagte endringer knyttes til flere og sterke former for fellesskap. Disse fellesskapene bidrar igjen til at banken er resilient og endringsdyktig, dvs. at banken som institusjon håndterer både planlagte og uplanlagte endringer godt. For å forstå hvordan fellesskap er så viktig for at banken skal få til endringer bruker jeg Berger og Luckmann. Hovedfunnene er at banken håndterer planlagte og uplanlagte endringer ganske likt. Fellesskapsfølelsen som er internalisert i banken gjør at lag- og mellomledere opplever og beskriver endringene på ensartede måter. Fellesskapet er samtidig med å gjøre banken motstandsdyktig. Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive Banken ENVELOPE(25.108,25.108,70.963,70.963)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220
VDP::Social science: 200::Sociology: 220
SOS-3900
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220
VDP::Social science: 200::Sociology: 220
SOS-3900
Hansen, Frida
Liten app, store endringer?
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220
VDP::Social science: 200::Sociology: 220
SOS-3900
description I denne masteroppgaven har jeg tatt for meg temaene endring og resiliens innenfor organisasjoner. Problemstillingen som har blitt besvart er: Hvordan håndterer mellom- og lagledere i SNN planlagte kontra uplanlagte endringer? Problemstillingen er snevret inn til å omhandle bankkonsernet Sparebank 1 Nord-Norge som case. For å svare på problemstillingen har jeg benyttet meg av kvalitativ metode og jeg har intervjuet lag- og mellomledere i banken. De teoretiske analyseverktøyene brukt i denne oppgaven er Berger og Luckmanns internaliseringsprosess, begreper om hverdagsvedlikehold og krisevedlikehold samt signifikante andre. Det andre analyseverktøyet benyttet er begrepet om resiliens. I empiridelen er det blitt identifisert fenomener og mønstre som har ligget til grunn for håndteringene og opplevelsene rundt endringene som har blitt gjort i banken. Disse ble til tre kategorier av fellesskap som er: fysiske, sosiale og digitale fellesskap. Hovedfunnene som er gjort er at både planlagte og uplanlagte endringer knyttes til flere og sterke former for fellesskap. Disse fellesskapene bidrar igjen til at banken er resilient og endringsdyktig, dvs. at banken som institusjon håndterer både planlagte og uplanlagte endringer godt. For å forstå hvordan fellesskap er så viktig for at banken skal få til endringer bruker jeg Berger og Luckmann. Hovedfunnene er at banken håndterer planlagte og uplanlagte endringer ganske likt. Fellesskapsfølelsen som er internalisert i banken gjør at lag- og mellomledere opplever og beskriver endringene på ensartede måter. Fellesskapet er samtidig med å gjøre banken motstandsdyktig.
format Master Thesis
author Hansen, Frida
author_facet Hansen, Frida
author_sort Hansen, Frida
title Liten app, store endringer?
title_short Liten app, store endringer?
title_full Liten app, store endringer?
title_fullStr Liten app, store endringer?
title_full_unstemmed Liten app, store endringer?
title_sort liten app, store endringer?
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2021
url https://hdl.handle.net/10037/22021
long_lat ENVELOPE(25.108,25.108,70.963,70.963)
geographic Banken
geographic_facet Banken
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
op_relation https://hdl.handle.net/10037/22021
op_rights Copyright 2021 The Author(s)
_version_ 1766115029283766272