Liten app, store endringer?

I denne masteroppgaven har jeg tatt for meg temaene endring og resiliens innenfor organisasjoner. Problemstillingen som har blitt besvart er: Hvordan håndterer mellom- og lagledere i SNN planlagte kontra uplanlagte endringer? Problemstillingen er snevret inn til å omhandle bankkonsernet Sparebank 1...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hansen, Frida
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/22021
Description
Summary:I denne masteroppgaven har jeg tatt for meg temaene endring og resiliens innenfor organisasjoner. Problemstillingen som har blitt besvart er: Hvordan håndterer mellom- og lagledere i SNN planlagte kontra uplanlagte endringer? Problemstillingen er snevret inn til å omhandle bankkonsernet Sparebank 1 Nord-Norge som case. For å svare på problemstillingen har jeg benyttet meg av kvalitativ metode og jeg har intervjuet lag- og mellomledere i banken. De teoretiske analyseverktøyene brukt i denne oppgaven er Berger og Luckmanns internaliseringsprosess, begreper om hverdagsvedlikehold og krisevedlikehold samt signifikante andre. Det andre analyseverktøyet benyttet er begrepet om resiliens. I empiridelen er det blitt identifisert fenomener og mønstre som har ligget til grunn for håndteringene og opplevelsene rundt endringene som har blitt gjort i banken. Disse ble til tre kategorier av fellesskap som er: fysiske, sosiale og digitale fellesskap. Hovedfunnene som er gjort er at både planlagte og uplanlagte endringer knyttes til flere og sterke former for fellesskap. Disse fellesskapene bidrar igjen til at banken er resilient og endringsdyktig, dvs. at banken som institusjon håndterer både planlagte og uplanlagte endringer godt. For å forstå hvordan fellesskap er så viktig for at banken skal få til endringer bruker jeg Berger og Luckmann. Hovedfunnene er at banken håndterer planlagte og uplanlagte endringer ganske likt. Fellesskapsfølelsen som er internalisert i banken gjør at lag- og mellomledere opplever og beskriver endringene på ensartede måter. Fellesskapet er samtidig med å gjøre banken motstandsdyktig.