Stomiopererte pasienters opplevelse av tilfredshet med poliklinisk konsultasjon ved UNN Tromsø - Resultater fra en tverrsnittsundersøkelse

Et viktig mål for helsevesenet er å tilby helsetjenester av høy kvalitet. Kvaliteten kan måles på ulike måter blant annet ved å undersøke tilfredshetet til de som er brukere av tjenestene. Hensikten med studien var å undersøke pasienttilfredsheten til stomiopererte pasienter som har vært til polikli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sneve, Anna Mohn
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/21180
Description
Summary:Et viktig mål for helsevesenet er å tilby helsetjenester av høy kvalitet. Kvaliteten kan måles på ulike måter blant annet ved å undersøke tilfredshetet til de som er brukere av tjenestene. Hensikten med studien var å undersøke pasienttilfredsheten til stomiopererte pasienter som har vært til poliklinisk oppfølging på Universitetssykehuset (UNN) i Tromsø. Videre ble det undersøkt ulike faktorer som kunne ha sammenheng med pasienttilfredshet hos denne pasientgruppen. Deskriptiv statistikk viste at nær 90 prosent av de 83 stomiopererte pasientene var fornøyd eller svært fornøyd med den stomipolikliniske konsultasjonen. Gjennom ikke-parametriske tester ble det funnet signifikante sammenhenger mellom interpersonelle faktorer som kommunikasjon og informasjon, og generell tilfredshet. Også pasientens forventinger til konsultasjonen var tydelig sammenfallende med opplevelsen av tilfredshet. Hverken sosiodemografiske faktorer eller livskvalitet hadde noen signifikant sammenheng med tilfredshet. Tilfredshet er et komplekst begrep som er påvirket av flere faktorer. Denne studien viser at stomiopererte pasienter har høy grad av generell tilfredshet til poliklinisk konsultasjon. For framtiden vil det være viktig med videre vurdering av oppfølgingen for å opprettholde nåværende standard.