På (scene-)kanten : en sosiologisk casestudie av unge i høyere musikkutdannelse

I denne masteroppgaven har jeg skrevet om 6 studenter ved Musikkonservatoriet i Tromsø. Emnene oppgaven tar for seg omhandler disse informantenes tanker om fremtiden som musikere, og hvordan de begrunner sitt udanningsvalg. Jeg kommer innom utvalgets tanker om å etablere seg på arbeidsmarkedet, og v...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ståland, Maria Anita
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2009
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/2075
Description
Summary:I denne masteroppgaven har jeg skrevet om 6 studenter ved Musikkonservatoriet i Tromsø. Emnene oppgaven tar for seg omhandler disse informantenes tanker om fremtiden som musikere, og hvordan de begrunner sitt udanningsvalg. Jeg kommer innom utvalgets tanker om å etablere seg på arbeidsmarkedet, og vanskelighetene med dette. Samtidig viser de i sin begrunnelse av utdanningsvalget en sterk lidenskap til musikken. Slik sett skiller de seg ut fra andre ungdomsgrupper som oftere vektlegger materielle goder og yrker som man kan kombinere med et trygt familieliv. Etter endt utdannelse vil de møte utfordringer med å etablere seg i det jeg har kalt musikkfeltet. Utvalget har derfor lansert flere "overlevelsesstrategier", eller redskap de mener kan bli nyttige i sin kamp om jobb.