Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå
Bakgrunn: Universitets- og høgskolerådet (UHR) og Nokut har vært opptatt av praksisstudiene og gitt føringer for å styrke kvaliteten på veiledning, veiledningskompetanse og samarbeid mellom ulike aktører. Studier viser at veiledningskompetanse er viktig for å ivareta kvaliteten i praksisveiledningen...
Published in: | Sykepleien Forskning |
---|---|
Main Authors: | , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Bokmål |
Published: |
Norsk Sykepleierforbund
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/20718 https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.83026 |
_version_ | 1829305831109165056 |
---|---|
author | Tveiten, Sidsel Igland, Oddny |
author_facet | Tveiten, Sidsel Igland, Oddny |
author_sort | Tveiten, Sidsel |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
container_issue | 83026 |
container_start_page | 83026 |
container_title | Sykepleien Forskning |
description | Bakgrunn: Universitets- og høgskolerådet (UHR) og Nokut har vært opptatt av praksisstudiene og gitt føringer for å styrke kvaliteten på veiledning, veiledningskompetanse og samarbeid mellom ulike aktører. Studier viser at veiledningskompetanse er viktig for å ivareta kvaliteten i praksisveiledningen. Master i helsefag. Studieretning psykisk helse ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet (UiT) og Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) fikk medio desember 2017 samarbeidsmidler for å utvikle en modell for praksisveiledning. Hensikten var å styrke kvaliteten på studentveiledningen, veiledningskompetansen til praksisveiledere og lærerveiledere, og samarbeidet mellom UiT og praksisfeltet. Prosjektgruppen, som besto av representanter fra spesialist- og kommunehelsetjenesten samt UiT, utviklet og gjennomførte modellen og har vært referansegruppe for studien. Etter at vi hadde prøvd ut modellen, utformet vi studien. Innholdet i modellen var fagdager, metaveiledning og teamveiledning av studenter i gruppe. Studien undersøker erfaringer med utprøving av modellen. Hensikt: Hensikten var å utvikle kunnskap om erfaringene med å prøve ut praksisveiledningsmodellen. Metode: Designet er deskriptivt og eksplorativt. Kvalitativ metode med fokusgruppediskusjon er brukt for datainnsamlingen. Analysen besto av systematisk tekstkondensering. Resultat: Analysen resulterte i tre hovedkategorier: 1) utvikling av kompetanse knyttet til refleksjon, struktur, metode og ledelse i veiledning, 2) utvikling av samarbeid gjennom felles faglig plattform for veiledning, gjensidig respekt og forståelse for hverandres kompetanse og bidrag, og 3) praksismodellen bidro til læring og bevisstgjøring gjennom refleksjon og øving i fellesskap over tid med kombinasjon av teori og praksis Konklusjon: Hensikten med studien var å undersøke erfaringer med en modell for praksisveiledning der intensjonen var å styrke kvaliteten på veiledning, veiledningskompetanse og samarbeid. Studien viser at felles fagdager, metaveiledning og teamveiledning ... |
format | Article in Journal/Newspaper |
genre | Arktis* Nord-Norge Tromsø Universitetet i Tromsø |
genre_facet | Arktis* Nord-Norge Tromsø Universitetet i Tromsø |
geographic | Tromsø |
geographic_facet | Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20718 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_doi | https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.83026 |
op_relation | Sykepleien Forskning Tveiten S, Igland O. Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå. Sykepleien Forskning. 2020;15 FRIDAID 1867434 doi:10.4220/Sykepleienf.2020.83026 https://hdl.handle.net/10037/20718 |
op_rights | openAccess Copyright 2020 The Author(s) |
publishDate | 2020 |
publisher | Norsk Sykepleierforbund |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20718 2025-04-13T14:15:28+00:00 Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå Experiences gained from testing a work placement supervision model at the Master’s degree level Tveiten, Sidsel Igland, Oddny 2020-12-16 https://hdl.handle.net/10037/20718 https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.83026 nob nob Norsk Sykepleierforbund Sykepleien Forskning Tveiten S, Igland O. Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå. Sykepleien Forskning. 2020;15 FRIDAID 1867434 doi:10.4220/Sykepleienf.2020.83026 https://hdl.handle.net/10037/20718 openAccess Copyright 2020 The Author(s) VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2020 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.83026 2025-03-14T05:17:55Z Bakgrunn: Universitets- og høgskolerådet (UHR) og Nokut har vært opptatt av praksisstudiene og gitt føringer for å styrke kvaliteten på veiledning, veiledningskompetanse og samarbeid mellom ulike aktører. Studier viser at veiledningskompetanse er viktig for å ivareta kvaliteten i praksisveiledningen. Master i helsefag. Studieretning psykisk helse ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet (UiT) og Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) fikk medio desember 2017 samarbeidsmidler for å utvikle en modell for praksisveiledning. Hensikten var å styrke kvaliteten på studentveiledningen, veiledningskompetansen til praksisveiledere og lærerveiledere, og samarbeidet mellom UiT og praksisfeltet. Prosjektgruppen, som besto av representanter fra spesialist- og kommunehelsetjenesten samt UiT, utviklet og gjennomførte modellen og har vært referansegruppe for studien. Etter at vi hadde prøvd ut modellen, utformet vi studien. Innholdet i modellen var fagdager, metaveiledning og teamveiledning av studenter i gruppe. Studien undersøker erfaringer med utprøving av modellen. Hensikt: Hensikten var å utvikle kunnskap om erfaringene med å prøve ut praksisveiledningsmodellen. Metode: Designet er deskriptivt og eksplorativt. Kvalitativ metode med fokusgruppediskusjon er brukt for datainnsamlingen. Analysen besto av systematisk tekstkondensering. Resultat: Analysen resulterte i tre hovedkategorier: 1) utvikling av kompetanse knyttet til refleksjon, struktur, metode og ledelse i veiledning, 2) utvikling av samarbeid gjennom felles faglig plattform for veiledning, gjensidig respekt og forståelse for hverandres kompetanse og bidrag, og 3) praksismodellen bidro til læring og bevisstgjøring gjennom refleksjon og øving i fellesskap over tid med kombinasjon av teori og praksis Konklusjon: Hensikten med studien var å undersøke erfaringer med en modell for praksisveiledning der intensjonen var å styrke kvaliteten på veiledning, veiledningskompetanse og samarbeid. Studien viser at felles fagdager, metaveiledning og teamveiledning ... Article in Journal/Newspaper Arktis* Nord-Norge Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Sykepleien Forskning 83026 83026 |
spellingShingle | VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Tveiten, Sidsel Igland, Oddny Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå |
title | Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå |
title_full | Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå |
title_fullStr | Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå |
title_full_unstemmed | Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå |
title_short | Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå |
title_sort | erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå |
topic | VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 |
topic_facet | VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 |
url | https://hdl.handle.net/10037/20718 https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.83026 |