Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå
Bakgrunn: Universitets- og høgskolerådet (UHR) og Nokut har vært opptatt av praksisstudiene og gitt føringer for å styrke kvaliteten på veiledning, veiledningskompetanse og samarbeid mellom ulike aktører. Studier viser at veiledningskompetanse er viktig for å ivareta kvaliteten i praksisveiledningen...
Published in: | Sykepleien Forskning |
---|---|
Main Authors: | , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Norsk Sykepleierforbund
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/20718 https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.83026 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20718 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20718 2023-05-15T15:25:09+02:00 Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå Experiences gained from testing a work placement supervision model at the Master’s degree level Tveiten, Sidsel Igland, Oddny 2020-12-16 https://hdl.handle.net/10037/20718 https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.83026 nob nob Norsk Sykepleierforbund Sykepleien Forskning Tveiten S, Igland O. Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå. Sykepleien Forskning. 2020;15 FRIDAID 1867434 doi:10.4220/Sykepleienf.2020.83026 1890-2936 1891-2710 https://hdl.handle.net/10037/20718 openAccess Copyright 2020 The Author(s) VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2020 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.83026 2021-06-25T17:58:05Z Bakgrunn: Universitets- og høgskolerådet (UHR) og Nokut har vært opptatt av praksisstudiene og gitt føringer for å styrke kvaliteten på veiledning, veiledningskompetanse og samarbeid mellom ulike aktører. Studier viser at veiledningskompetanse er viktig for å ivareta kvaliteten i praksisveiledningen. Master i helsefag. Studieretning psykisk helse ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet (UiT) og Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) fikk medio desember 2017 samarbeidsmidler for å utvikle en modell for praksisveiledning. Hensikten var å styrke kvaliteten på studentveiledningen, veiledningskompetansen til praksisveiledere og lærerveiledere, og samarbeidet mellom UiT og praksisfeltet. Prosjektgruppen, som besto av representanter fra spesialist- og kommunehelsetjenesten samt UiT, utviklet og gjennomførte modellen og har vært referansegruppe for studien. Etter at vi hadde prøvd ut modellen, utformet vi studien. Innholdet i modellen var fagdager, metaveiledning og teamveiledning av studenter i gruppe. Studien undersøker erfaringer med utprøving av modellen. Hensikt: Hensikten var å utvikle kunnskap om erfaringene med å prøve ut praksisveiledningsmodellen. Metode: Designet er deskriptivt og eksplorativt. Kvalitativ metode med fokusgruppediskusjon er brukt for datainnsamlingen. Analysen besto av systematisk tekstkondensering. Resultat: Analysen resulterte i tre hovedkategorier: 1) utvikling av kompetanse knyttet til refleksjon, struktur, metode og ledelse i veiledning, 2) utvikling av samarbeid gjennom felles faglig plattform for veiledning, gjensidig respekt og forståelse for hverandres kompetanse og bidrag, og 3) praksismodellen bidro til læring og bevisstgjøring gjennom refleksjon og øving i fellesskap over tid med kombinasjon av teori og praksis Konklusjon: Hensikten med studien var å undersøke erfaringer med en modell for praksisveiledning der intensjonen var å styrke kvaliteten på veiledning, veiledningskompetanse og samarbeid. Studien viser at felles fagdager, metaveiledning og teamveiledning bidro til styrket kvalitet og samarbeid. Modellen forutsetter lederforankring, planlegging og faglige ressurser. Lederforankringen er en forutsetning for å få til samarbeidet og en legitimering av ressursbruken. Modellen bidro til at praksisveilederne var mer forberedt på å ta imot studenter, noe som styrket læringskvaliteten. Article in Journal/Newspaper Arktis* Nord-Norge Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Sykepleien Forskning 83026 83026 |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 |
spellingShingle |
VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Tveiten, Sidsel Igland, Oddny Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå |
topic_facet |
VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 |
description |
Bakgrunn: Universitets- og høgskolerådet (UHR) og Nokut har vært opptatt av praksisstudiene og gitt føringer for å styrke kvaliteten på veiledning, veiledningskompetanse og samarbeid mellom ulike aktører. Studier viser at veiledningskompetanse er viktig for å ivareta kvaliteten i praksisveiledningen. Master i helsefag. Studieretning psykisk helse ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet (UiT) og Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) fikk medio desember 2017 samarbeidsmidler for å utvikle en modell for praksisveiledning. Hensikten var å styrke kvaliteten på studentveiledningen, veiledningskompetansen til praksisveiledere og lærerveiledere, og samarbeidet mellom UiT og praksisfeltet. Prosjektgruppen, som besto av representanter fra spesialist- og kommunehelsetjenesten samt UiT, utviklet og gjennomførte modellen og har vært referansegruppe for studien. Etter at vi hadde prøvd ut modellen, utformet vi studien. Innholdet i modellen var fagdager, metaveiledning og teamveiledning av studenter i gruppe. Studien undersøker erfaringer med utprøving av modellen. Hensikt: Hensikten var å utvikle kunnskap om erfaringene med å prøve ut praksisveiledningsmodellen. Metode: Designet er deskriptivt og eksplorativt. Kvalitativ metode med fokusgruppediskusjon er brukt for datainnsamlingen. Analysen besto av systematisk tekstkondensering. Resultat: Analysen resulterte i tre hovedkategorier: 1) utvikling av kompetanse knyttet til refleksjon, struktur, metode og ledelse i veiledning, 2) utvikling av samarbeid gjennom felles faglig plattform for veiledning, gjensidig respekt og forståelse for hverandres kompetanse og bidrag, og 3) praksismodellen bidro til læring og bevisstgjøring gjennom refleksjon og øving i fellesskap over tid med kombinasjon av teori og praksis Konklusjon: Hensikten med studien var å undersøke erfaringer med en modell for praksisveiledning der intensjonen var å styrke kvaliteten på veiledning, veiledningskompetanse og samarbeid. Studien viser at felles fagdager, metaveiledning og teamveiledning bidro til styrket kvalitet og samarbeid. Modellen forutsetter lederforankring, planlegging og faglige ressurser. Lederforankringen er en forutsetning for å få til samarbeidet og en legitimering av ressursbruken. Modellen bidro til at praksisveilederne var mer forberedt på å ta imot studenter, noe som styrket læringskvaliteten. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Tveiten, Sidsel Igland, Oddny |
author_facet |
Tveiten, Sidsel Igland, Oddny |
author_sort |
Tveiten, Sidsel |
title |
Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå |
title_short |
Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå |
title_full |
Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå |
title_fullStr |
Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå |
title_full_unstemmed |
Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå |
title_sort |
erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå |
publisher |
Norsk Sykepleierforbund |
publishDate |
2020 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/20718 https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.83026 |
geographic |
Tromsø |
geographic_facet |
Tromsø |
genre |
Arktis* Nord-Norge Tromsø Universitetet i Tromsø |
genre_facet |
Arktis* Nord-Norge Tromsø Universitetet i Tromsø |
op_relation |
Sykepleien Forskning Tveiten S, Igland O. Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå. Sykepleien Forskning. 2020;15 FRIDAID 1867434 doi:10.4220/Sykepleienf.2020.83026 1890-2936 1891-2710 https://hdl.handle.net/10037/20718 |
op_rights |
openAccess Copyright 2020 The Author(s) |
op_doi |
https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.83026 |
container_title |
Sykepleien Forskning |
container_issue |
83026 |
container_start_page |
83026 |
_version_ |
1766355816583004160 |