Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå

Bakgrunn: Universitets- og høgskolerådet (UHR) og Nokut har vært opptatt av praksisstudiene og gitt føringer for å styrke kvaliteten på veiledning, veiledningskompetanse og samarbeid mellom ulike aktører. Studier viser at veiledningskompetanse er viktig for å ivareta kvaliteten i praksisveiledningen...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Sykepleien Forskning
Main Authors: Tveiten, Sidsel, Igland, Oddny
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: Norsk Sykepleierforbund 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/20718
https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.83026
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20718
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20718 2023-05-15T15:25:09+02:00 Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå Experiences gained from testing a work placement supervision model at the Master’s degree level Tveiten, Sidsel Igland, Oddny 2020-12-16 https://hdl.handle.net/10037/20718 https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.83026 nob nob Norsk Sykepleierforbund Sykepleien Forskning Tveiten S, Igland O. Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå. Sykepleien Forskning. 2020;15 FRIDAID 1867434 doi:10.4220/Sykepleienf.2020.83026 1890-2936 1891-2710 https://hdl.handle.net/10037/20718 openAccess Copyright 2020 The Author(s) VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2020 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.83026 2021-06-25T17:58:05Z Bakgrunn: Universitets- og høgskolerådet (UHR) og Nokut har vært opptatt av praksisstudiene og gitt føringer for å styrke kvaliteten på veiledning, veiledningskompetanse og samarbeid mellom ulike aktører. Studier viser at veiledningskompetanse er viktig for å ivareta kvaliteten i praksisveiledningen. Master i helsefag. Studieretning psykisk helse ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet (UiT) og Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) fikk medio desember 2017 samarbeidsmidler for å utvikle en modell for praksisveiledning. Hensikten var å styrke kvaliteten på studentveiledningen, veiledningskompetansen til praksisveiledere og lærerveiledere, og samarbeidet mellom UiT og praksisfeltet. Prosjektgruppen, som besto av representanter fra spesialist- og kommunehelsetjenesten samt UiT, utviklet og gjennomførte modellen og har vært referansegruppe for studien. Etter at vi hadde prøvd ut modellen, utformet vi studien. Innholdet i modellen var fagdager, metaveiledning og teamveiledning av studenter i gruppe. Studien undersøker erfaringer med utprøving av modellen. Hensikt: Hensikten var å utvikle kunnskap om erfaringene med å prøve ut praksisveiledningsmodellen. Metode: Designet er deskriptivt og eksplorativt. Kvalitativ metode med fokusgruppediskusjon er brukt for datainnsamlingen. Analysen besto av systematisk tekstkondensering. Resultat: Analysen resulterte i tre hovedkategorier: 1) utvikling av kompetanse knyttet til refleksjon, struktur, metode og ledelse i veiledning, 2) utvikling av samarbeid gjennom felles faglig plattform for veiledning, gjensidig respekt og forståelse for hverandres kompetanse og bidrag, og 3) praksismodellen bidro til læring og bevisstgjøring gjennom refleksjon og øving i fellesskap over tid med kombinasjon av teori og praksis Konklusjon: Hensikten med studien var å undersøke erfaringer med en modell for praksisveiledning der intensjonen var å styrke kvaliteten på veiledning, veiledningskompetanse og samarbeid. Studien viser at felles fagdager, metaveiledning og teamveiledning bidro til styrket kvalitet og samarbeid. Modellen forutsetter lederforankring, planlegging og faglige ressurser. Lederforankringen er en forutsetning for å få til samarbeidet og en legitimering av ressursbruken. Modellen bidro til at praksisveilederne var mer forberedt på å ta imot studenter, noe som styrket læringskvaliteten. Article in Journal/Newspaper Arktis* Nord-Norge Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Sykepleien Forskning 83026 83026
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
spellingShingle VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
Tveiten, Sidsel
Igland, Oddny
Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå
topic_facet VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
description Bakgrunn: Universitets- og høgskolerådet (UHR) og Nokut har vært opptatt av praksisstudiene og gitt føringer for å styrke kvaliteten på veiledning, veiledningskompetanse og samarbeid mellom ulike aktører. Studier viser at veiledningskompetanse er viktig for å ivareta kvaliteten i praksisveiledningen. Master i helsefag. Studieretning psykisk helse ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet (UiT) og Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) fikk medio desember 2017 samarbeidsmidler for å utvikle en modell for praksisveiledning. Hensikten var å styrke kvaliteten på studentveiledningen, veiledningskompetansen til praksisveiledere og lærerveiledere, og samarbeidet mellom UiT og praksisfeltet. Prosjektgruppen, som besto av representanter fra spesialist- og kommunehelsetjenesten samt UiT, utviklet og gjennomførte modellen og har vært referansegruppe for studien. Etter at vi hadde prøvd ut modellen, utformet vi studien. Innholdet i modellen var fagdager, metaveiledning og teamveiledning av studenter i gruppe. Studien undersøker erfaringer med utprøving av modellen. Hensikt: Hensikten var å utvikle kunnskap om erfaringene med å prøve ut praksisveiledningsmodellen. Metode: Designet er deskriptivt og eksplorativt. Kvalitativ metode med fokusgruppediskusjon er brukt for datainnsamlingen. Analysen besto av systematisk tekstkondensering. Resultat: Analysen resulterte i tre hovedkategorier: 1) utvikling av kompetanse knyttet til refleksjon, struktur, metode og ledelse i veiledning, 2) utvikling av samarbeid gjennom felles faglig plattform for veiledning, gjensidig respekt og forståelse for hverandres kompetanse og bidrag, og 3) praksismodellen bidro til læring og bevisstgjøring gjennom refleksjon og øving i fellesskap over tid med kombinasjon av teori og praksis Konklusjon: Hensikten med studien var å undersøke erfaringer med en modell for praksisveiledning der intensjonen var å styrke kvaliteten på veiledning, veiledningskompetanse og samarbeid. Studien viser at felles fagdager, metaveiledning og teamveiledning bidro til styrket kvalitet og samarbeid. Modellen forutsetter lederforankring, planlegging og faglige ressurser. Lederforankringen er en forutsetning for å få til samarbeidet og en legitimering av ressursbruken. Modellen bidro til at praksisveilederne var mer forberedt på å ta imot studenter, noe som styrket læringskvaliteten.
format Article in Journal/Newspaper
author Tveiten, Sidsel
Igland, Oddny
author_facet Tveiten, Sidsel
Igland, Oddny
author_sort Tveiten, Sidsel
title Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå
title_short Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå
title_full Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå
title_fullStr Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå
title_full_unstemmed Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå
title_sort erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå
publisher Norsk Sykepleierforbund
publishDate 2020
url https://hdl.handle.net/10037/20718
https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.83026
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Arktis*
Nord-Norge
Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Arktis*
Nord-Norge
Tromsø
Universitetet i Tromsø
op_relation Sykepleien Forskning
Tveiten S, Igland O. Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå. Sykepleien Forskning. 2020;15
FRIDAID 1867434
doi:10.4220/Sykepleienf.2020.83026
1890-2936
1891-2710
https://hdl.handle.net/10037/20718
op_rights openAccess
Copyright 2020 The Author(s)
op_doi https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.83026
container_title Sykepleien Forskning
container_issue 83026
container_start_page 83026
_version_ 1766355816583004160