Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå

Bakgrunn: Universitets- og høgskolerådet (UHR) og Nokut har vært opptatt av praksisstudiene og gitt føringer for å styrke kvaliteten på veiledning, veiledningskompetanse og samarbeid mellom ulike aktører. Studier viser at veiledningskompetanse er viktig for å ivareta kvaliteten i praksisveiledningen...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Sykepleien Forskning
Main Authors: Tveiten, Sidsel, Igland, Oddny
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Bokmål
Published: Norsk Sykepleierforbund 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/20718
https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.83026
_version_ 1829305831109165056
author Tveiten, Sidsel
Igland, Oddny
author_facet Tveiten, Sidsel
Igland, Oddny
author_sort Tveiten, Sidsel
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
container_issue 83026
container_start_page 83026
container_title Sykepleien Forskning
description Bakgrunn: Universitets- og høgskolerådet (UHR) og Nokut har vært opptatt av praksisstudiene og gitt føringer for å styrke kvaliteten på veiledning, veiledningskompetanse og samarbeid mellom ulike aktører. Studier viser at veiledningskompetanse er viktig for å ivareta kvaliteten i praksisveiledningen. Master i helsefag. Studieretning psykisk helse ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet (UiT) og Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) fikk medio desember 2017 samarbeidsmidler for å utvikle en modell for praksisveiledning. Hensikten var å styrke kvaliteten på studentveiledningen, veiledningskompetansen til praksisveiledere og lærerveiledere, og samarbeidet mellom UiT og praksisfeltet. Prosjektgruppen, som besto av representanter fra spesialist- og kommunehelsetjenesten samt UiT, utviklet og gjennomførte modellen og har vært referansegruppe for studien. Etter at vi hadde prøvd ut modellen, utformet vi studien. Innholdet i modellen var fagdager, metaveiledning og teamveiledning av studenter i gruppe. Studien undersøker erfaringer med utprøving av modellen. Hensikt: Hensikten var å utvikle kunnskap om erfaringene med å prøve ut praksisveiledningsmodellen. Metode: Designet er deskriptivt og eksplorativt. Kvalitativ metode med fokusgruppediskusjon er brukt for datainnsamlingen. Analysen besto av systematisk tekstkondensering. Resultat: Analysen resulterte i tre hovedkategorier: 1) utvikling av kompetanse knyttet til refleksjon, struktur, metode og ledelse i veiledning, 2) utvikling av samarbeid gjennom felles faglig plattform for veiledning, gjensidig respekt og forståelse for hverandres kompetanse og bidrag, og 3) praksismodellen bidro til læring og bevisstgjøring gjennom refleksjon og øving i fellesskap over tid med kombinasjon av teori og praksis Konklusjon: Hensikten med studien var å undersøke erfaringer med en modell for praksisveiledning der intensjonen var å styrke kvaliteten på veiledning, veiledningskompetanse og samarbeid. Studien viser at felles fagdager, metaveiledning og teamveiledning ...
format Article in Journal/Newspaper
genre Arktis*
Nord-Norge
Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Arktis*
Nord-Norge
Tromsø
Universitetet i Tromsø
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20718
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_doi https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.83026
op_relation Sykepleien Forskning
Tveiten S, Igland O. Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå. Sykepleien Forskning. 2020;15
FRIDAID 1867434
doi:10.4220/Sykepleienf.2020.83026
https://hdl.handle.net/10037/20718
op_rights openAccess
Copyright 2020 The Author(s)
publishDate 2020
publisher Norsk Sykepleierforbund
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20718 2025-04-13T14:15:28+00:00 Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå Experiences gained from testing a work placement supervision model at the Master’s degree level Tveiten, Sidsel Igland, Oddny 2020-12-16 https://hdl.handle.net/10037/20718 https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.83026 nob nob Norsk Sykepleierforbund Sykepleien Forskning Tveiten S, Igland O. Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå. Sykepleien Forskning. 2020;15 FRIDAID 1867434 doi:10.4220/Sykepleienf.2020.83026 https://hdl.handle.net/10037/20718 openAccess Copyright 2020 The Author(s) VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2020 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.83026 2025-03-14T05:17:55Z Bakgrunn: Universitets- og høgskolerådet (UHR) og Nokut har vært opptatt av praksisstudiene og gitt føringer for å styrke kvaliteten på veiledning, veiledningskompetanse og samarbeid mellom ulike aktører. Studier viser at veiledningskompetanse er viktig for å ivareta kvaliteten i praksisveiledningen. Master i helsefag. Studieretning psykisk helse ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet (UiT) og Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) fikk medio desember 2017 samarbeidsmidler for å utvikle en modell for praksisveiledning. Hensikten var å styrke kvaliteten på studentveiledningen, veiledningskompetansen til praksisveiledere og lærerveiledere, og samarbeidet mellom UiT og praksisfeltet. Prosjektgruppen, som besto av representanter fra spesialist- og kommunehelsetjenesten samt UiT, utviklet og gjennomførte modellen og har vært referansegruppe for studien. Etter at vi hadde prøvd ut modellen, utformet vi studien. Innholdet i modellen var fagdager, metaveiledning og teamveiledning av studenter i gruppe. Studien undersøker erfaringer med utprøving av modellen. Hensikt: Hensikten var å utvikle kunnskap om erfaringene med å prøve ut praksisveiledningsmodellen. Metode: Designet er deskriptivt og eksplorativt. Kvalitativ metode med fokusgruppediskusjon er brukt for datainnsamlingen. Analysen besto av systematisk tekstkondensering. Resultat: Analysen resulterte i tre hovedkategorier: 1) utvikling av kompetanse knyttet til refleksjon, struktur, metode og ledelse i veiledning, 2) utvikling av samarbeid gjennom felles faglig plattform for veiledning, gjensidig respekt og forståelse for hverandres kompetanse og bidrag, og 3) praksismodellen bidro til læring og bevisstgjøring gjennom refleksjon og øving i fellesskap over tid med kombinasjon av teori og praksis Konklusjon: Hensikten med studien var å undersøke erfaringer med en modell for praksisveiledning der intensjonen var å styrke kvaliteten på veiledning, veiledningskompetanse og samarbeid. Studien viser at felles fagdager, metaveiledning og teamveiledning ... Article in Journal/Newspaper Arktis* Nord-Norge Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Sykepleien Forskning 83026 83026
spellingShingle VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
Tveiten, Sidsel
Igland, Oddny
Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå
title Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå
title_full Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå
title_fullStr Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå
title_full_unstemmed Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå
title_short Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå
title_sort erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå
topic VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
topic_facet VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
url https://hdl.handle.net/10037/20718
https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.83026