Livsmestring i den samiske barnehagen

Faktorer som påvirker hvordan miljøet kan fremme barns livsmestring utgjør ofte en kompleks sammenheng. Med utgangspunkt i Antonovskys teorier om opplevelse av sammenheng og salutogenese diskuterer vi betydningsfulle faktorer for at den samiske barnehagen kan fremme livsmestring i sitt pedagogiske a...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
Main Authors: Bjerklund, Monica, Åmot, Ingvild
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Bokmål
Published: Cappelen Damm Akademisk (NOASP) 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/20425
https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1931
_version_ 1829314803293749248
author Bjerklund, Monica
Åmot, Ingvild
author_facet Bjerklund, Monica
Åmot, Ingvild
author_sort Bjerklund, Monica
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
container_issue 0
container_start_page 207
container_title Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
container_volume 6
description Faktorer som påvirker hvordan miljøet kan fremme barns livsmestring utgjør ofte en kompleks sammenheng. Med utgangspunkt i Antonovskys teorier om opplevelse av sammenheng og salutogenese diskuterer vi betydningsfulle faktorer for at den samiske barnehagen kan fremme livsmestring i sitt pedagogiske arbeid. Vi argumenterer for at disse teoriene kan bidra til en bred forståelse av livs mestring i barnehagen. Med bakgrunn i teorien og tidligere forskning på samiske barnehager og kultur, finner vi at en sentral faktor for å fremme samiske barns livsmestring synes å være at barnehagen fremmer samisk språk og kultur på en måte som gjør at barnet opplever sammenheng mellom barnehages pedagogikk og hjemmets oppdragelse. Dette krever at barnehageansatte har et kritisk og reflektert forhold til hvordan en slik sammenheng kan skapes. Vår påstand er at når etnisk identitet oppfattes som forhandling av mening kollektivt, kan det ivareta det dynamiske ved kultur i ulike kontekster. I denne artikkelen er det barnehagens og samfunnets ansvar for å skape miljøer som styrker barns livsmestring vi retter oppmerksomheten mot – ikke enkeltbarns individuelle mestringsstrategier.
format Article in Journal/Newspaper
genre sami
samisk
genre_facet sami
samisk
geographic Synes
geographic_facet Synes
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20425
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_doi https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1931
op_relation Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
FRIDAID 1863482
https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1931
https://hdl.handle.net/10037/20425
op_rights Copyright 2020 The Author(s)
publishDate 2020
publisher Cappelen Damm Akademisk (NOASP)
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20425 2025-04-13T14:26:27+00:00 Livsmestring i den samiske barnehagen Promotion of life coping skills in the Sami ECEC Bjerklund, Monica Åmot, Ingvild 2020-12-28 https://hdl.handle.net/10037/20425 https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1931 nob nob Cappelen Damm Akademisk (NOASP) Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk FRIDAID 1863482 https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1931 https://hdl.handle.net/10037/20425 Copyright 2020 The Author(s) VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2020 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1931 2025-03-14T05:17:56Z Faktorer som påvirker hvordan miljøet kan fremme barns livsmestring utgjør ofte en kompleks sammenheng. Med utgangspunkt i Antonovskys teorier om opplevelse av sammenheng og salutogenese diskuterer vi betydningsfulle faktorer for at den samiske barnehagen kan fremme livsmestring i sitt pedagogiske arbeid. Vi argumenterer for at disse teoriene kan bidra til en bred forståelse av livs mestring i barnehagen. Med bakgrunn i teorien og tidligere forskning på samiske barnehager og kultur, finner vi at en sentral faktor for å fremme samiske barns livsmestring synes å være at barnehagen fremmer samisk språk og kultur på en måte som gjør at barnet opplever sammenheng mellom barnehages pedagogikk og hjemmets oppdragelse. Dette krever at barnehageansatte har et kritisk og reflektert forhold til hvordan en slik sammenheng kan skapes. Vår påstand er at når etnisk identitet oppfattes som forhandling av mening kollektivt, kan det ivareta det dynamiske ved kultur i ulike kontekster. I denne artikkelen er det barnehagens og samfunnets ansvar for å skape miljøer som styrker barns livsmestring vi retter oppmerksomheten mot – ikke enkeltbarns individuelle mestringsstrategier. Article in Journal/Newspaper sami samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 6 0 207
spellingShingle VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
Bjerklund, Monica
Åmot, Ingvild
Livsmestring i den samiske barnehagen
title Livsmestring i den samiske barnehagen
title_full Livsmestring i den samiske barnehagen
title_fullStr Livsmestring i den samiske barnehagen
title_full_unstemmed Livsmestring i den samiske barnehagen
title_short Livsmestring i den samiske barnehagen
title_sort livsmestring i den samiske barnehagen
topic VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
topic_facet VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
url https://hdl.handle.net/10037/20425
https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1931