Livsmestring i den samiske barnehagen
Faktorer som påvirker hvordan miljøet kan fremme barns livsmestring utgjør ofte en kompleks sammenheng. Med utgangspunkt i Antonovskys teorier om opplevelse av sammenheng og salutogenese diskuterer vi betydningsfulle faktorer for at den samiske barnehagen kan fremme livsmestring i sitt pedagogiske a...
Published in: | Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk |
---|---|
Main Authors: | , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Bokmål |
Published: |
Cappelen Damm Akademisk (NOASP)
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/20425 https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1931 |
_version_ | 1829314803293749248 |
---|---|
author | Bjerklund, Monica Åmot, Ingvild |
author_facet | Bjerklund, Monica Åmot, Ingvild |
author_sort | Bjerklund, Monica |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
container_issue | 0 |
container_start_page | 207 |
container_title | Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk |
container_volume | 6 |
description | Faktorer som påvirker hvordan miljøet kan fremme barns livsmestring utgjør ofte en kompleks sammenheng. Med utgangspunkt i Antonovskys teorier om opplevelse av sammenheng og salutogenese diskuterer vi betydningsfulle faktorer for at den samiske barnehagen kan fremme livsmestring i sitt pedagogiske arbeid. Vi argumenterer for at disse teoriene kan bidra til en bred forståelse av livs mestring i barnehagen. Med bakgrunn i teorien og tidligere forskning på samiske barnehager og kultur, finner vi at en sentral faktor for å fremme samiske barns livsmestring synes å være at barnehagen fremmer samisk språk og kultur på en måte som gjør at barnet opplever sammenheng mellom barnehages pedagogikk og hjemmets oppdragelse. Dette krever at barnehageansatte har et kritisk og reflektert forhold til hvordan en slik sammenheng kan skapes. Vår påstand er at når etnisk identitet oppfattes som forhandling av mening kollektivt, kan det ivareta det dynamiske ved kultur i ulike kontekster. I denne artikkelen er det barnehagens og samfunnets ansvar for å skape miljøer som styrker barns livsmestring vi retter oppmerksomheten mot – ikke enkeltbarns individuelle mestringsstrategier. |
format | Article in Journal/Newspaper |
genre | sami samisk |
genre_facet | sami samisk |
geographic | Synes |
geographic_facet | Synes |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20425 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_doi | https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1931 |
op_relation | Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk FRIDAID 1863482 https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1931 https://hdl.handle.net/10037/20425 |
op_rights | Copyright 2020 The Author(s) |
publishDate | 2020 |
publisher | Cappelen Damm Akademisk (NOASP) |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20425 2025-04-13T14:26:27+00:00 Livsmestring i den samiske barnehagen Promotion of life coping skills in the Sami ECEC Bjerklund, Monica Åmot, Ingvild 2020-12-28 https://hdl.handle.net/10037/20425 https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1931 nob nob Cappelen Damm Akademisk (NOASP) Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk FRIDAID 1863482 https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1931 https://hdl.handle.net/10037/20425 Copyright 2020 The Author(s) VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2020 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1931 2025-03-14T05:17:56Z Faktorer som påvirker hvordan miljøet kan fremme barns livsmestring utgjør ofte en kompleks sammenheng. Med utgangspunkt i Antonovskys teorier om opplevelse av sammenheng og salutogenese diskuterer vi betydningsfulle faktorer for at den samiske barnehagen kan fremme livsmestring i sitt pedagogiske arbeid. Vi argumenterer for at disse teoriene kan bidra til en bred forståelse av livs mestring i barnehagen. Med bakgrunn i teorien og tidligere forskning på samiske barnehager og kultur, finner vi at en sentral faktor for å fremme samiske barns livsmestring synes å være at barnehagen fremmer samisk språk og kultur på en måte som gjør at barnet opplever sammenheng mellom barnehages pedagogikk og hjemmets oppdragelse. Dette krever at barnehageansatte har et kritisk og reflektert forhold til hvordan en slik sammenheng kan skapes. Vår påstand er at når etnisk identitet oppfattes som forhandling av mening kollektivt, kan det ivareta det dynamiske ved kultur i ulike kontekster. I denne artikkelen er det barnehagens og samfunnets ansvar for å skape miljøer som styrker barns livsmestring vi retter oppmerksomheten mot – ikke enkeltbarns individuelle mestringsstrategier. Article in Journal/Newspaper sami samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 6 0 207 |
spellingShingle | VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Bjerklund, Monica Åmot, Ingvild Livsmestring i den samiske barnehagen |
title | Livsmestring i den samiske barnehagen |
title_full | Livsmestring i den samiske barnehagen |
title_fullStr | Livsmestring i den samiske barnehagen |
title_full_unstemmed | Livsmestring i den samiske barnehagen |
title_short | Livsmestring i den samiske barnehagen |
title_sort | livsmestring i den samiske barnehagen |
topic | VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 |
topic_facet | VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 |
url | https://hdl.handle.net/10037/20425 https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1931 |