Sosial ulikhet i deltakelse i ferdighetsutviklende organiserte fritidsaktiviteter. Betydningen av familiens sosioøkonomiske status for deltakelse blant ungdom

Sammendrag Bakgrunn: Sosial ulikhet er et økende problem i Norge. Organiserte fritidsaktiviteter er en verdifull mestringsarena for barn og unge, men kostnader forbundet med deltakelse kan føre til at enkelte grupper ekskluderes. Målet med denne studien var å undersøke om familiens sosioøkonomiske s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Svenning, Therese Olsen
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/20208
_version_ 1829300242095276032
author Svenning, Therese Olsen
author_facet Svenning, Therese Olsen
author_sort Svenning, Therese Olsen
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Sammendrag Bakgrunn: Sosial ulikhet er et økende problem i Norge. Organiserte fritidsaktiviteter er en verdifull mestringsarena for barn og unge, men kostnader forbundet med deltakelse kan føre til at enkelte grupper ekskluderes. Målet med denne studien var å undersøke om familiens sosioøkonomiske status (SØS) hadde betydning for deltakelse i ferdighetsutviklende organiserte fritidsaktiviteter (FOA) blant ungdom i Tromsø kommune. Metode: Studien inkluderte 3263 elever fra ungdomsskoler og videregående skoler (VGS) i Tromsø. Datamaterialet ble hentet fra en nasjonal kvantitativ tversnittstudie kalt Ungdata (2018). SØS ble målt med en kombinasjon av foreldrenes utdanning, velstandsnivå (FASII), og antall bøker i hjemmet. Sammenhengen mellom SØS og månedlig deltakelse i FOA ble analysert med binær logistisk regresjonsanalyse. Resultat: Det ble funnet en lineær sammenheng mellom SØS og deltakelse i FOA. Én unit økning i SØS gruppe tilsvarte en 64% økning i odds for deltakelse blant elever fra både ungdomsskolen og VGS (OR 1.64, 95% CI ungdomsskole 1.42-1.90, 95% CI VGS 1.44-1.87). Deltakelse i kulturskole var relatert til større sosial ulikhet for elever på ungdomsskolen (OR 1.94 95% CI 1.56-2.43). Nærtilbud i form av kulturtilbud og idrettsanlegg forklarte ikke en betydelig del av sammenhengen mellom SØS og deltakelse i FOA. Lav SØS og økende alder var relatert til lavere deltakelse. Konklusjon: Det er sosiale ulikheter i ungdommens deltakelse i ferdighetsutviklende organiserte fritidsaktiviteter i Tromsø. Abstract Social inequality is a growing concern in Norway. Organized leisure-activities represent a valuable domain for development among adolescents. Some activities are more costly than others in respect of monetary expenses, and the amount of parental involvement. This is especially relevant for extra-curricular activities. The cost of such activities may act as barriers for adolescents from families of low socioeconomic status (SES), both in form of recruitment into and continuity of participation. This ...
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Føre
Norway
Tromsø
geographic_facet Føre
Norway
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20208
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/20208
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2020 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2020
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20208 2025-04-13T14:27:34+00:00 Sosial ulikhet i deltakelse i ferdighetsutviklende organiserte fritidsaktiviteter. Betydningen av familiens sosioøkonomiske status for deltakelse blant ungdom Svenning, Therese Olsen 2020-12-01 https://hdl.handle.net/10037/20208 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/20208 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2020 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsmedisin sosialmedisin: 801 VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Community medicine Social medicine: 801 fritidsaktivitet extra-curricular activities Ungdata sosial ulikhet social inequality HEL-3950 Mastergradsoppgave Master thesis 2020 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Sammendrag Bakgrunn: Sosial ulikhet er et økende problem i Norge. Organiserte fritidsaktiviteter er en verdifull mestringsarena for barn og unge, men kostnader forbundet med deltakelse kan føre til at enkelte grupper ekskluderes. Målet med denne studien var å undersøke om familiens sosioøkonomiske status (SØS) hadde betydning for deltakelse i ferdighetsutviklende organiserte fritidsaktiviteter (FOA) blant ungdom i Tromsø kommune. Metode: Studien inkluderte 3263 elever fra ungdomsskoler og videregående skoler (VGS) i Tromsø. Datamaterialet ble hentet fra en nasjonal kvantitativ tversnittstudie kalt Ungdata (2018). SØS ble målt med en kombinasjon av foreldrenes utdanning, velstandsnivå (FASII), og antall bøker i hjemmet. Sammenhengen mellom SØS og månedlig deltakelse i FOA ble analysert med binær logistisk regresjonsanalyse. Resultat: Det ble funnet en lineær sammenheng mellom SØS og deltakelse i FOA. Én unit økning i SØS gruppe tilsvarte en 64% økning i odds for deltakelse blant elever fra både ungdomsskolen og VGS (OR 1.64, 95% CI ungdomsskole 1.42-1.90, 95% CI VGS 1.44-1.87). Deltakelse i kulturskole var relatert til større sosial ulikhet for elever på ungdomsskolen (OR 1.94 95% CI 1.56-2.43). Nærtilbud i form av kulturtilbud og idrettsanlegg forklarte ikke en betydelig del av sammenhengen mellom SØS og deltakelse i FOA. Lav SØS og økende alder var relatert til lavere deltakelse. Konklusjon: Det er sosiale ulikheter i ungdommens deltakelse i ferdighetsutviklende organiserte fritidsaktiviteter i Tromsø. Abstract Social inequality is a growing concern in Norway. Organized leisure-activities represent a valuable domain for development among adolescents. Some activities are more costly than others in respect of monetary expenses, and the amount of parental involvement. This is especially relevant for extra-curricular activities. The cost of such activities may act as barriers for adolescents from families of low socioeconomic status (SES), both in form of recruitment into and continuity of participation. This ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Føre ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663) Norway Tromsø
spellingShingle VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsmedisin
sosialmedisin: 801
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Community medicine
Social medicine: 801
fritidsaktivitet
extra-curricular activities
Ungdata
sosial ulikhet
social inequality
HEL-3950
Svenning, Therese Olsen
Sosial ulikhet i deltakelse i ferdighetsutviklende organiserte fritidsaktiviteter. Betydningen av familiens sosioøkonomiske status for deltakelse blant ungdom
title Sosial ulikhet i deltakelse i ferdighetsutviklende organiserte fritidsaktiviteter. Betydningen av familiens sosioøkonomiske status for deltakelse blant ungdom
title_full Sosial ulikhet i deltakelse i ferdighetsutviklende organiserte fritidsaktiviteter. Betydningen av familiens sosioøkonomiske status for deltakelse blant ungdom
title_fullStr Sosial ulikhet i deltakelse i ferdighetsutviklende organiserte fritidsaktiviteter. Betydningen av familiens sosioøkonomiske status for deltakelse blant ungdom
title_full_unstemmed Sosial ulikhet i deltakelse i ferdighetsutviklende organiserte fritidsaktiviteter. Betydningen av familiens sosioøkonomiske status for deltakelse blant ungdom
title_short Sosial ulikhet i deltakelse i ferdighetsutviklende organiserte fritidsaktiviteter. Betydningen av familiens sosioøkonomiske status for deltakelse blant ungdom
title_sort sosial ulikhet i deltakelse i ferdighetsutviklende organiserte fritidsaktiviteter. betydningen av familiens sosioøkonomiske status for deltakelse blant ungdom
topic VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsmedisin
sosialmedisin: 801
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Community medicine
Social medicine: 801
fritidsaktivitet
extra-curricular activities
Ungdata
sosial ulikhet
social inequality
HEL-3950
topic_facet VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsmedisin
sosialmedisin: 801
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Community medicine
Social medicine: 801
fritidsaktivitet
extra-curricular activities
Ungdata
sosial ulikhet
social inequality
HEL-3950
url https://hdl.handle.net/10037/20208