Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier
Bakgrunn : Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet, i samarbeid med Universitetssykehuset Nord-Norge etablerte i 2011 kombinerte stillinger innen sykepleie. Hovedmålet med etableringen var å imøtekomme endringer i helsetjenesten, styrke samarbeidet mellom sykepleierutdanningen og sykehus...
Published in: | Sykepleien Forskning |
---|---|
Main Authors: | , , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Bokmål |
Published: |
Norsk Sykepleierforbund
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/20140 https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.82933 |
_version_ | 1829305829537349632 |
---|---|
author | Grongstad, Marta Olsen, Kari Birkelund Hanssen, Tove Aminda |
author_facet | Grongstad, Marta Olsen, Kari Birkelund Hanssen, Tove Aminda |
author_sort | Grongstad, Marta |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
container_issue | 82933 |
container_start_page | e |
container_title | Sykepleien Forskning |
description | Bakgrunn : Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet, i samarbeid med Universitetssykehuset Nord-Norge etablerte i 2011 kombinerte stillinger innen sykepleie. Hovedmålet med etableringen var å imøtekomme endringer i helsetjenesten, styrke samarbeidet mellom sykepleierutdanningen og sykehuset om studentenes kliniske praksisstudier og knytte ansatte i begge institusjonene tettere sammen for å fremme praksisnær undervisning og veiledning for studentene. Hensikt : Å få mer kunnskap om betydningen de kombinerte stillingene har for sykepleiere som veileder sykepleierstudenter i praksisstudier. Metode : Studien har et kvalitativt design, og data er samlet inn gjennom tre fokusgruppeintervjuer og et enkeltintervju. Informantene er sykepleiere som veileder studenter i sykehuset, som arbeider på avdelinger hvor det er ansatte i kombinerte stillinger, og som har kjennskap til de kombinerte stillingenes arbeidsoppgaver. Resultat : De kombinerte stillingenes betydning for sykepleiernes veiledning i praksis synliggjøres gjennom to hovedkategorier: sykepleiernes behov for veiledning på veiledning og hvordan de kombinerte stillingene fremmer en kultur for veiledning. De ansatte i de kombinerte stillingene støtter, motiverer og veileder sykepleiere gjennom planlagte veiledningsmøter der sykepleiernes behov for fagspesifikk veiledningskompetanse blir ivaretatt. Ansatte i kombinerte stillinger er initiativtakere til å bruke og utvikle nye veiledningsmodeller og til å fremme og videreutvikle avdelingskulturen for kompetanseheving innen studentveiledning. Konklusjon : Studien viser at ordningen med kombinerte stillinger er en viktig ressurs for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier. En funskjonsbeskrivelse for ansatte i kombinerte stillinger bør utvikles i samarbeid mellom lederne på sykehuset og ved utdanningen for å sikre at stillingenes arbeidsoppgaver og ansvarsområde blir tydeliggjort. |
format | Article in Journal/Newspaper |
genre | Arktis* Nord-Norge Tromsø Universitetet i Tromsø |
genre_facet | Arktis* Nord-Norge Tromsø Universitetet i Tromsø |
geographic | Tromsø |
geographic_facet | Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20140 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_container_end_page | 82933 |
op_doi | https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.82933 |
op_relation | Sykepleien Forskning FRIDAID 1858510 doi:10.4220/Sykepleienf.2020.82933 https://hdl.handle.net/10037/20140 |
op_rights | openAccess Copyright 2020 The Author(s) |
publishDate | 2020 |
publisher | Norsk Sykepleierforbund |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20140 2025-04-13T14:15:27+00:00 Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier Grongstad, Marta Olsen, Kari Birkelund Hanssen, Tove Aminda 2020-12-07 https://hdl.handle.net/10037/20140 https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.82933 nob nob Norsk Sykepleierforbund Sykepleien Forskning FRIDAID 1858510 doi:10.4220/Sykepleienf.2020.82933 https://hdl.handle.net/10037/20140 openAccess Copyright 2020 The Author(s) VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2020 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.82933 2025-03-14T05:17:56Z Bakgrunn : Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet, i samarbeid med Universitetssykehuset Nord-Norge etablerte i 2011 kombinerte stillinger innen sykepleie. Hovedmålet med etableringen var å imøtekomme endringer i helsetjenesten, styrke samarbeidet mellom sykepleierutdanningen og sykehuset om studentenes kliniske praksisstudier og knytte ansatte i begge institusjonene tettere sammen for å fremme praksisnær undervisning og veiledning for studentene. Hensikt : Å få mer kunnskap om betydningen de kombinerte stillingene har for sykepleiere som veileder sykepleierstudenter i praksisstudier. Metode : Studien har et kvalitativt design, og data er samlet inn gjennom tre fokusgruppeintervjuer og et enkeltintervju. Informantene er sykepleiere som veileder studenter i sykehuset, som arbeider på avdelinger hvor det er ansatte i kombinerte stillinger, og som har kjennskap til de kombinerte stillingenes arbeidsoppgaver. Resultat : De kombinerte stillingenes betydning for sykepleiernes veiledning i praksis synliggjøres gjennom to hovedkategorier: sykepleiernes behov for veiledning på veiledning og hvordan de kombinerte stillingene fremmer en kultur for veiledning. De ansatte i de kombinerte stillingene støtter, motiverer og veileder sykepleiere gjennom planlagte veiledningsmøter der sykepleiernes behov for fagspesifikk veiledningskompetanse blir ivaretatt. Ansatte i kombinerte stillinger er initiativtakere til å bruke og utvikle nye veiledningsmodeller og til å fremme og videreutvikle avdelingskulturen for kompetanseheving innen studentveiledning. Konklusjon : Studien viser at ordningen med kombinerte stillinger er en viktig ressurs for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier. En funskjonsbeskrivelse for ansatte i kombinerte stillinger bør utvikles i samarbeid mellom lederne på sykehuset og ved utdanningen for å sikre at stillingenes arbeidsoppgaver og ansvarsområde blir tydeliggjort. Article in Journal/Newspaper Arktis* Nord-Norge Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Sykepleien Forskning 82933 e 82933 |
spellingShingle | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 Grongstad, Marta Olsen, Kari Birkelund Hanssen, Tove Aminda Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier |
title | Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier |
title_full | Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier |
title_fullStr | Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier |
title_full_unstemmed | Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier |
title_short | Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier |
title_sort | kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier |
topic | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 |
topic_facet | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 |
url | https://hdl.handle.net/10037/20140 https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.82933 |