Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier

Bakgrunn : Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet, i samarbeid med Universitetssykehuset Nord-Norge etablerte i 2011 kombinerte stillinger innen sykepleie. Hovedmålet med etableringen var å imøtekomme endringer i helsetjenesten, styrke samarbeidet mellom sykepleierutdanningen og sykehus...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Sykepleien Forskning
Main Authors: Grongstad, Marta, Olsen, Kari Birkelund, Hanssen, Tove Aminda
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Bokmål
Published: Norsk Sykepleierforbund 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/20140
https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.82933
_version_ 1829305829537349632
author Grongstad, Marta
Olsen, Kari Birkelund
Hanssen, Tove Aminda
author_facet Grongstad, Marta
Olsen, Kari Birkelund
Hanssen, Tove Aminda
author_sort Grongstad, Marta
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
container_issue 82933
container_start_page e
container_title Sykepleien Forskning
description Bakgrunn : Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet, i samarbeid med Universitetssykehuset Nord-Norge etablerte i 2011 kombinerte stillinger innen sykepleie. Hovedmålet med etableringen var å imøtekomme endringer i helsetjenesten, styrke samarbeidet mellom sykepleierutdanningen og sykehuset om studentenes kliniske praksisstudier og knytte ansatte i begge institusjonene tettere sammen for å fremme praksisnær undervisning og veiledning for studentene. Hensikt : Å få mer kunnskap om betydningen de kombinerte stillingene har for sykepleiere som veileder sykepleierstudenter i praksisstudier. Metode : Studien har et kvalitativt design, og data er samlet inn gjennom tre fokusgruppeintervjuer og et enkeltintervju. Informantene er sykepleiere som veileder studenter i sykehuset, som arbeider på avdelinger hvor det er ansatte i kombinerte stillinger, og som har kjennskap til de kombinerte stillingenes arbeidsoppgaver. Resultat : De kombinerte stillingenes betydning for sykepleiernes veiledning i praksis synliggjøres gjennom to hovedkategorier: sykepleiernes behov for veiledning på veiledning og hvordan de kombinerte stillingene fremmer en kultur for veiledning. De ansatte i de kombinerte stillingene støtter, motiverer og veileder sykepleiere gjennom planlagte veiledningsmøter der sykepleiernes behov for fagspesifikk veiledningskompetanse blir ivaretatt. Ansatte i kombinerte stillinger er initiativtakere til å bruke og utvikle nye veiledningsmodeller og til å fremme og videreutvikle avdelingskulturen for kompetanseheving innen studentveiledning. Konklusjon : Studien viser at ordningen med kombinerte stillinger er en viktig ressurs for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier. En funskjonsbeskrivelse for ansatte i kombinerte stillinger bør utvikles i samarbeid mellom lederne på sykehuset og ved utdanningen for å sikre at stillingenes arbeidsoppgaver og ansvarsområde blir tydeliggjort.
format Article in Journal/Newspaper
genre Arktis*
Nord-Norge
Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Arktis*
Nord-Norge
Tromsø
Universitetet i Tromsø
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20140
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_container_end_page 82933
op_doi https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.82933
op_relation Sykepleien Forskning
FRIDAID 1858510
doi:10.4220/Sykepleienf.2020.82933
https://hdl.handle.net/10037/20140
op_rights openAccess
Copyright 2020 The Author(s)
publishDate 2020
publisher Norsk Sykepleierforbund
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20140 2025-04-13T14:15:27+00:00 Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier Grongstad, Marta Olsen, Kari Birkelund Hanssen, Tove Aminda 2020-12-07 https://hdl.handle.net/10037/20140 https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.82933 nob nob Norsk Sykepleierforbund Sykepleien Forskning FRIDAID 1858510 doi:10.4220/Sykepleienf.2020.82933 https://hdl.handle.net/10037/20140 openAccess Copyright 2020 The Author(s) VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2020 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.82933 2025-03-14T05:17:56Z Bakgrunn : Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet, i samarbeid med Universitetssykehuset Nord-Norge etablerte i 2011 kombinerte stillinger innen sykepleie. Hovedmålet med etableringen var å imøtekomme endringer i helsetjenesten, styrke samarbeidet mellom sykepleierutdanningen og sykehuset om studentenes kliniske praksisstudier og knytte ansatte i begge institusjonene tettere sammen for å fremme praksisnær undervisning og veiledning for studentene. Hensikt : Å få mer kunnskap om betydningen de kombinerte stillingene har for sykepleiere som veileder sykepleierstudenter i praksisstudier. Metode : Studien har et kvalitativt design, og data er samlet inn gjennom tre fokusgruppeintervjuer og et enkeltintervju. Informantene er sykepleiere som veileder studenter i sykehuset, som arbeider på avdelinger hvor det er ansatte i kombinerte stillinger, og som har kjennskap til de kombinerte stillingenes arbeidsoppgaver. Resultat : De kombinerte stillingenes betydning for sykepleiernes veiledning i praksis synliggjøres gjennom to hovedkategorier: sykepleiernes behov for veiledning på veiledning og hvordan de kombinerte stillingene fremmer en kultur for veiledning. De ansatte i de kombinerte stillingene støtter, motiverer og veileder sykepleiere gjennom planlagte veiledningsmøter der sykepleiernes behov for fagspesifikk veiledningskompetanse blir ivaretatt. Ansatte i kombinerte stillinger er initiativtakere til å bruke og utvikle nye veiledningsmodeller og til å fremme og videreutvikle avdelingskulturen for kompetanseheving innen studentveiledning. Konklusjon : Studien viser at ordningen med kombinerte stillinger er en viktig ressurs for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier. En funskjonsbeskrivelse for ansatte i kombinerte stillinger bør utvikles i samarbeid mellom lederne på sykehuset og ved utdanningen for å sikre at stillingenes arbeidsoppgaver og ansvarsområde blir tydeliggjort. Article in Journal/Newspaper Arktis* Nord-Norge Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Sykepleien Forskning 82933 e 82933
spellingShingle VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808
VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808
Grongstad, Marta
Olsen, Kari Birkelund
Hanssen, Tove Aminda
Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier
title Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier
title_full Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier
title_fullStr Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier
title_full_unstemmed Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier
title_short Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier
title_sort kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier
topic VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808
VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808
topic_facet VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808
VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808
url https://hdl.handle.net/10037/20140
https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.82933