Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier
Bakgrunn : Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet, i samarbeid med Universitetssykehuset Nord-Norge etablerte i 2011 kombinerte stillinger innen sykepleie. Hovedmålet med etableringen var å imøtekomme endringer i helsetjenesten, styrke samarbeidet mellom sykepleierutdanningen og sykehus...
Published in: | Sykepleien Forskning |
---|---|
Main Authors: | , , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Norsk Sykepleierforbund
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/20140 https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.82933 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20140 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20140 2023-05-15T15:25:09+02:00 Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier Grongstad, Marta Olsen, Kari Birkelund Hanssen, Tove Aminda 2020-12-07 https://hdl.handle.net/10037/20140 https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.82933 nob nob Norsk Sykepleierforbund Sykepleien Forskning FRIDAID 1858510 doi:10.4220/Sykepleienf.2020.82933 1890-2936 1891-2710 https://hdl.handle.net/10037/20140 openAccess Copyright 2020 The Author(s) VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2020 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.82933 2021-06-25T17:57:51Z Bakgrunn : Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet, i samarbeid med Universitetssykehuset Nord-Norge etablerte i 2011 kombinerte stillinger innen sykepleie. Hovedmålet med etableringen var å imøtekomme endringer i helsetjenesten, styrke samarbeidet mellom sykepleierutdanningen og sykehuset om studentenes kliniske praksisstudier og knytte ansatte i begge institusjonene tettere sammen for å fremme praksisnær undervisning og veiledning for studentene. Hensikt : Å få mer kunnskap om betydningen de kombinerte stillingene har for sykepleiere som veileder sykepleierstudenter i praksisstudier. Metode : Studien har et kvalitativt design, og data er samlet inn gjennom tre fokusgruppeintervjuer og et enkeltintervju. Informantene er sykepleiere som veileder studenter i sykehuset, som arbeider på avdelinger hvor det er ansatte i kombinerte stillinger, og som har kjennskap til de kombinerte stillingenes arbeidsoppgaver. Resultat : De kombinerte stillingenes betydning for sykepleiernes veiledning i praksis synliggjøres gjennom to hovedkategorier: sykepleiernes behov for veiledning på veiledning og hvordan de kombinerte stillingene fremmer en kultur for veiledning. De ansatte i de kombinerte stillingene støtter, motiverer og veileder sykepleiere gjennom planlagte veiledningsmøter der sykepleiernes behov for fagspesifikk veiledningskompetanse blir ivaretatt. Ansatte i kombinerte stillinger er initiativtakere til å bruke og utvikle nye veiledningsmodeller og til å fremme og videreutvikle avdelingskulturen for kompetanseheving innen studentveiledning. Konklusjon : Studien viser at ordningen med kombinerte stillinger er en viktig ressurs for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier. En funskjonsbeskrivelse for ansatte i kombinerte stillinger bør utvikles i samarbeid mellom lederne på sykehuset og ved utdanningen for å sikre at stillingenes arbeidsoppgaver og ansvarsområde blir tydeliggjort. Article in Journal/Newspaper Arktis* Nord-Norge Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Sykepleien Forskning 82933 e 82933 |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 |
spellingShingle |
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 Grongstad, Marta Olsen, Kari Birkelund Hanssen, Tove Aminda Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier |
topic_facet |
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 |
description |
Bakgrunn : Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet, i samarbeid med Universitetssykehuset Nord-Norge etablerte i 2011 kombinerte stillinger innen sykepleie. Hovedmålet med etableringen var å imøtekomme endringer i helsetjenesten, styrke samarbeidet mellom sykepleierutdanningen og sykehuset om studentenes kliniske praksisstudier og knytte ansatte i begge institusjonene tettere sammen for å fremme praksisnær undervisning og veiledning for studentene. Hensikt : Å få mer kunnskap om betydningen de kombinerte stillingene har for sykepleiere som veileder sykepleierstudenter i praksisstudier. Metode : Studien har et kvalitativt design, og data er samlet inn gjennom tre fokusgruppeintervjuer og et enkeltintervju. Informantene er sykepleiere som veileder studenter i sykehuset, som arbeider på avdelinger hvor det er ansatte i kombinerte stillinger, og som har kjennskap til de kombinerte stillingenes arbeidsoppgaver. Resultat : De kombinerte stillingenes betydning for sykepleiernes veiledning i praksis synliggjøres gjennom to hovedkategorier: sykepleiernes behov for veiledning på veiledning og hvordan de kombinerte stillingene fremmer en kultur for veiledning. De ansatte i de kombinerte stillingene støtter, motiverer og veileder sykepleiere gjennom planlagte veiledningsmøter der sykepleiernes behov for fagspesifikk veiledningskompetanse blir ivaretatt. Ansatte i kombinerte stillinger er initiativtakere til å bruke og utvikle nye veiledningsmodeller og til å fremme og videreutvikle avdelingskulturen for kompetanseheving innen studentveiledning. Konklusjon : Studien viser at ordningen med kombinerte stillinger er en viktig ressurs for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier. En funskjonsbeskrivelse for ansatte i kombinerte stillinger bør utvikles i samarbeid mellom lederne på sykehuset og ved utdanningen for å sikre at stillingenes arbeidsoppgaver og ansvarsområde blir tydeliggjort. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Grongstad, Marta Olsen, Kari Birkelund Hanssen, Tove Aminda |
author_facet |
Grongstad, Marta Olsen, Kari Birkelund Hanssen, Tove Aminda |
author_sort |
Grongstad, Marta |
title |
Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier |
title_short |
Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier |
title_full |
Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier |
title_fullStr |
Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier |
title_full_unstemmed |
Kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier |
title_sort |
kombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier |
publisher |
Norsk Sykepleierforbund |
publishDate |
2020 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/20140 https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.82933 |
geographic |
Tromsø |
geographic_facet |
Tromsø |
genre |
Arktis* Nord-Norge Tromsø Universitetet i Tromsø |
genre_facet |
Arktis* Nord-Norge Tromsø Universitetet i Tromsø |
op_relation |
Sykepleien Forskning FRIDAID 1858510 doi:10.4220/Sykepleienf.2020.82933 1890-2936 1891-2710 https://hdl.handle.net/10037/20140 |
op_rights |
openAccess Copyright 2020 The Author(s) |
op_doi |
https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.82933 |
container_title |
Sykepleien Forskning |
container_issue |
82933 |
container_start_page |
e |
op_container_end_page |
82933 |
_version_ |
1766355816228585472 |