En kamp om kompetanse. En kvalitativ studie av pedagognormens fordeler og ulemper i en liten kommune i nord- Norge

Etter revideringen av barnehageloven i 1995 så har barnehagen som organisasjon gjennomgått en rekke endringer. Det har blitt en strammere politisk styring og fokuset på barnehagens samfunnsmandat har økt betraktelig. Undersøkelser som har vært gjort, viser at den pedagogiske bemanningen i den norske...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Simonsen, Eirin Helen
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/20054
_version_ 1829311731135938560
author Simonsen, Eirin Helen
author_facet Simonsen, Eirin Helen
author_sort Simonsen, Eirin Helen
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Etter revideringen av barnehageloven i 1995 så har barnehagen som organisasjon gjennomgått en rekke endringer. Det har blitt en strammere politisk styring og fokuset på barnehagens samfunnsmandat har økt betraktelig. Undersøkelser som har vært gjort, viser at den pedagogiske bemanningen i den norske barnehagen ikke er tilstrekkelig. Derfor ble det i 2018 vedtatt en ny pedagognorm som skal sikre en høyere kvalitet og mer fagkompetanse i den norske barnehagen. I kjølvannet av pedagognormen foregår det et stort implementeringsarbeid rundt om i barnehagene. I forbindelse med dette så har jeg undersøkt hvilke utfordringer og muligheter en kan møte på ved implementeringen av denne nye normen. Jeg har valgt å bruke kvalitativ metode og intervju i min studie. Jeg har intervjuet barnehageeiere og barnehagestyrere i en mindre kommune i nord-Norge for å kunne svare på min problemstilling. Teoretisk har jeg brukt ulike oversettelses- og organisasjonsteorier for å nyansere implementeringen av pedagognormen. Pedagogtettheten i barnehagene varierer, og det er ikke nok pedagoger til å fylle kravet i pedagognormen. Det jobbes på kommunalt nivå og på styrer nivå for å innfri pedagognormen og implementere den rundt i barnehagene. Ved for lite pedagoger oppstår det ulike utfordringer som har sine ringvirkninger på barnehagene. Jeg har sett på hva som skjer når pedagognormen skal oversettes og implementeres, med utgangspunkt i de utfordringene barnehageeier og barnehagestyrer møter på i en liten kommune i nord-Norge. Det som kom frem i min forskning er at det lokalt jobbes for at pedagogtettheten skal økes og det tas hensyn til de ulike kontekstene i hver barnehage. Nasjonalt spriker gapet mellom utøvende makt, fagfeltet og profesjonen.
format Master Thesis
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
geographic Kjølvannet
geographic_facet Kjølvannet
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20054
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(21.988,21.988,69.754,69.754)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/20054
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
openAccess
Copyright 2020 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2020
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/20054 2025-04-13T14:23:05+00:00 En kamp om kompetanse. En kvalitativ studie av pedagognormens fordeler og ulemper i en liten kommune i nord- Norge Simonsen, Eirin Helen 2020-11-01 https://hdl.handle.net/10037/20054 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/20054 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2020 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Humanoria VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 LPU-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2020 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Etter revideringen av barnehageloven i 1995 så har barnehagen som organisasjon gjennomgått en rekke endringer. Det har blitt en strammere politisk styring og fokuset på barnehagens samfunnsmandat har økt betraktelig. Undersøkelser som har vært gjort, viser at den pedagogiske bemanningen i den norske barnehagen ikke er tilstrekkelig. Derfor ble det i 2018 vedtatt en ny pedagognorm som skal sikre en høyere kvalitet og mer fagkompetanse i den norske barnehagen. I kjølvannet av pedagognormen foregår det et stort implementeringsarbeid rundt om i barnehagene. I forbindelse med dette så har jeg undersøkt hvilke utfordringer og muligheter en kan møte på ved implementeringen av denne nye normen. Jeg har valgt å bruke kvalitativ metode og intervju i min studie. Jeg har intervjuet barnehageeiere og barnehagestyrere i en mindre kommune i nord-Norge for å kunne svare på min problemstilling. Teoretisk har jeg brukt ulike oversettelses- og organisasjonsteorier for å nyansere implementeringen av pedagognormen. Pedagogtettheten i barnehagene varierer, og det er ikke nok pedagoger til å fylle kravet i pedagognormen. Det jobbes på kommunalt nivå og på styrer nivå for å innfri pedagognormen og implementere den rundt i barnehagene. Ved for lite pedagoger oppstår det ulike utfordringer som har sine ringvirkninger på barnehagene. Jeg har sett på hva som skjer når pedagognormen skal oversettes og implementeres, med utgangspunkt i de utfordringene barnehageeier og barnehagestyrer møter på i en liten kommune i nord-Norge. Det som kom frem i min forskning er at det lokalt jobbes for at pedagogtettheten skal økes og det tas hensyn til de ulike kontekstene i hver barnehage. Nasjonalt spriker gapet mellom utøvende makt, fagfeltet og profesjonen. Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive Kjølvannet ENVELOPE(21.988,21.988,69.754,69.754)
spellingShingle Humanoria
VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
LPU-3900
Simonsen, Eirin Helen
En kamp om kompetanse. En kvalitativ studie av pedagognormens fordeler og ulemper i en liten kommune i nord- Norge
title En kamp om kompetanse. En kvalitativ studie av pedagognormens fordeler og ulemper i en liten kommune i nord- Norge
title_full En kamp om kompetanse. En kvalitativ studie av pedagognormens fordeler og ulemper i en liten kommune i nord- Norge
title_fullStr En kamp om kompetanse. En kvalitativ studie av pedagognormens fordeler og ulemper i en liten kommune i nord- Norge
title_full_unstemmed En kamp om kompetanse. En kvalitativ studie av pedagognormens fordeler og ulemper i en liten kommune i nord- Norge
title_short En kamp om kompetanse. En kvalitativ studie av pedagognormens fordeler og ulemper i en liten kommune i nord- Norge
title_sort en kamp om kompetanse. en kvalitativ studie av pedagognormens fordeler og ulemper i en liten kommune i nord- norge
topic Humanoria
VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
LPU-3900
topic_facet Humanoria
VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
LPU-3900
url https://hdl.handle.net/10037/20054