Sikkerhetsstyring i turistnæringen: En studie av hvordan interne regler og prosedyrer påvirker sikkerhetsstyring

Med en stadig økning av aktivitetsturisme i Nord-Norge, har dette ført til en økning av ulykker med turister. Aktivitetsturisme handler om å kunne tilby turister en spennende opplevelse, men på en sikker måte. Derfor vil denne studien undersøke hvordan turistnæringen bruker sikkerhetsstyring for å b...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tetlie, Jakob
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/19717
Description
Summary:Med en stadig økning av aktivitetsturisme i Nord-Norge, har dette ført til en økning av ulykker med turister. Aktivitetsturisme handler om å kunne tilby turister en spennende opplevelse, men på en sikker måte. Derfor vil denne studien undersøke hvordan turistnæringen bruker sikkerhetsstyring for å balansere risiko og sikkerhet. Oppgaven vil se på hvordan turistnæringen identifiserer risiko, utforminger interne regler og prosedyrer og hvordan næringen tilegner seg ny kunnskap for å forbedre interne regler og prosedyrer. Studien vil svare på følgende problemstilling: Hvordan bruker bedrifter i turistnæringen interne regler og prosedyrer som grunnlag for sikkerhetsstyring i Nord-Norge? Studien baserer seg på data fra 13 intervjuer med respondenter fra bedrifter som driver med aktivitetsturisme i Nord-Norge, beredskapsaktører og eksperter med formell kompetanse på turistnæringen. Studien konkluderer med at interne regler og prosedyrer blir brukt som en viktig del av sikkerhetsstyringen til bedriftene i Nord-Norge. Ved å identifisere risiko, danner dette grunnlaget for utviklingen av nye sikkerhetstiltak. Bedriftene har forskjellige type regler, men felles for bedriftene er at reglene er utformet basert på kompetanse til guidene. I bedriftene er det daglig leder som utformer regler og prosedyrer, men kompetansen til guidene blir brukt for å evaluere og forbedre de interne reglene og prosedyrene. Bedriftene bruker organisasjonslæring, for å tilegne seg ny kunnskap, og bruker denne til å forbedre interne regler og prosedyrer.