Hvilke erfaringer har samisktalende spesialpedagoger med bruk av Nordsamisk fonemtest?

Sammendrag Temaet i denne oppgaven omhandler bruk av Nordsamisk fonemtest (Sámegiel fonemteasta) i arbeidet med å avdekke språklydsvansker hos nordsamiske barn. Testen ble utviklet i 2008 – 2009. Den blir brukt for å kartlegge nordsamiske språklyder. Etter at testen ble tatt i bruk av samiske fagper...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Thomassen, Gunn Marit
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/19256
_version_ 1829298027519541248
author Thomassen, Gunn Marit
author_facet Thomassen, Gunn Marit
author_sort Thomassen, Gunn Marit
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Sammendrag Temaet i denne oppgaven omhandler bruk av Nordsamisk fonemtest (Sámegiel fonemteasta) i arbeidet med å avdekke språklydsvansker hos nordsamiske barn. Testen ble utviklet i 2008 – 2009. Den blir brukt for å kartlegge nordsamiske språklyder. Etter at testen ble tatt i bruk av samiske fagpersoner, har det ikke vært gjennomført noen studier som omhandler erfaring med å bruke dette testverktøyet. Jeg ønsket derfor å få kjennskap til samisktalende spesialpedagogers erfaringer. Problemstillingen: «Hvilke erfaringer har samisktalende spesialpedagoger med bruk av Nordsamisk fonemtest?» Formålet med oppgaven er å avdekke sentrale fenomener i erfaring med å bruke Nordsamisk fonemtest. Når det skal legges til rette for god tilpasset opplæring for alle elever, må det tas høyde for det store språklige og kulturelle mangfoldet som en del av barns hverdag. I arbeidet med å gi samiske barn et godt og likeverdig tilbud i barnehage og skole, er det viktig å fange opp barn som har utfordringer, så tidlig som mulig. Det blir kontinuerlig jobbet med å oversette og tilpasse kartleggingsverktøy og pedagogiske læremidler på samisk. Spesialpedagoger har siden 2009 brukt Nordsamisk fonemtest for å kartlegge nordsamiske barn og unges utfordringer med språklyder. Testen er nå under revidering av Statped. Det vil derfor være veldig nyttig å få kjennskap til erfaringer samisktalende spesialpedagoger har med å bruke testen. Jeg har benyttet kvalitativ tilnærming med semistrukturerte intervjuer som innsamlingsmetode. Utvalget består av tre samisktalende spesialpedagoger med relevant erfaring. Funn etter intervjuene er drøftet opp mot valgt teori som blant annet berører språklyder, samisk språk og samiske språklyder, språklydsvansker, kartlegging av språklydsvansker, krav til fonemtester og tidlig innsats. Informantenes erfaringer med testen, sammen med min tolkning, kan grovt oppsummeres i noen hovedfunn. Studien viser at informantene har mange av de samme erfaringene, både med tanke på utforming av testen, administrering og tolkning ...
format Master Thesis
genre samisk
genre_facet samisk
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/19256
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/19256
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
openAccess
Copyright 2020 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2020
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/19256 2025-04-13T14:26:35+00:00 Hvilke erfaringer har samisktalende spesialpedagoger med bruk av Nordsamisk fonemtest? Thomassen, Gunn Marit 2020-06-01 https://hdl.handle.net/10037/19256 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/19256 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2020 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3901F Master thesis Mastergradsoppgave 2020 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Sammendrag Temaet i denne oppgaven omhandler bruk av Nordsamisk fonemtest (Sámegiel fonemteasta) i arbeidet med å avdekke språklydsvansker hos nordsamiske barn. Testen ble utviklet i 2008 – 2009. Den blir brukt for å kartlegge nordsamiske språklyder. Etter at testen ble tatt i bruk av samiske fagpersoner, har det ikke vært gjennomført noen studier som omhandler erfaring med å bruke dette testverktøyet. Jeg ønsket derfor å få kjennskap til samisktalende spesialpedagogers erfaringer. Problemstillingen: «Hvilke erfaringer har samisktalende spesialpedagoger med bruk av Nordsamisk fonemtest?» Formålet med oppgaven er å avdekke sentrale fenomener i erfaring med å bruke Nordsamisk fonemtest. Når det skal legges til rette for god tilpasset opplæring for alle elever, må det tas høyde for det store språklige og kulturelle mangfoldet som en del av barns hverdag. I arbeidet med å gi samiske barn et godt og likeverdig tilbud i barnehage og skole, er det viktig å fange opp barn som har utfordringer, så tidlig som mulig. Det blir kontinuerlig jobbet med å oversette og tilpasse kartleggingsverktøy og pedagogiske læremidler på samisk. Spesialpedagoger har siden 2009 brukt Nordsamisk fonemtest for å kartlegge nordsamiske barn og unges utfordringer med språklyder. Testen er nå under revidering av Statped. Det vil derfor være veldig nyttig å få kjennskap til erfaringer samisktalende spesialpedagoger har med å bruke testen. Jeg har benyttet kvalitativ tilnærming med semistrukturerte intervjuer som innsamlingsmetode. Utvalget består av tre samisktalende spesialpedagoger med relevant erfaring. Funn etter intervjuene er drøftet opp mot valgt teori som blant annet berører språklyder, samisk språk og samiske språklyder, språklydsvansker, kartlegging av språklydsvansker, krav til fonemtester og tidlig innsats. Informantenes erfaringer med testen, sammen med min tolkning, kan grovt oppsummeres i noen hovedfunn. Studien viser at informantene har mange av de samme erfaringene, både med tanke på utforming av testen, administrering og tolkning ... Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
PED-3901F
Thomassen, Gunn Marit
Hvilke erfaringer har samisktalende spesialpedagoger med bruk av Nordsamisk fonemtest?
title Hvilke erfaringer har samisktalende spesialpedagoger med bruk av Nordsamisk fonemtest?
title_full Hvilke erfaringer har samisktalende spesialpedagoger med bruk av Nordsamisk fonemtest?
title_fullStr Hvilke erfaringer har samisktalende spesialpedagoger med bruk av Nordsamisk fonemtest?
title_full_unstemmed Hvilke erfaringer har samisktalende spesialpedagoger med bruk av Nordsamisk fonemtest?
title_short Hvilke erfaringer har samisktalende spesialpedagoger med bruk av Nordsamisk fonemtest?
title_sort hvilke erfaringer har samisktalende spesialpedagoger med bruk av nordsamisk fonemtest?
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
PED-3901F
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
PED-3901F
url https://hdl.handle.net/10037/19256