Faktorer som bidrar og hindrer til uteundervisning. En kvantitativ studie av faktorer som påvirker naturfaglæreres bruk av uteundervisning i Nord-Norge.

I denne studien har jeg sett nærmere på hva som bidrar og hindrer uteundervisning i naturfag. Forskningsspørsmålet for oppgaven er Hvilke faktorer påvirker naturfaglærere i å ta klassen med ut i nærmiljøet i undervisningen? Det finnes flere internasjonale og nasjonale studier og rapporter på de mang...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lundberg, Helene
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/18842
_version_ 1829311788350439424
author Lundberg, Helene
author_facet Lundberg, Helene
author_sort Lundberg, Helene
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description I denne studien har jeg sett nærmere på hva som bidrar og hindrer uteundervisning i naturfag. Forskningsspørsmålet for oppgaven er Hvilke faktorer påvirker naturfaglærere i å ta klassen med ut i nærmiljøet i undervisningen? Det finnes flere internasjonale og nasjonale studier og rapporter på de mange godene uteundervisningen tilfører utdanningen. Likevel ser vi en tendens til at uteundervisning praktiseres mindre nå enn før, og spesielt mindre på de høyere trinnene. Dette er en kvantitativ studie og jeg brukte en spørreundersøkelse på naturfaglærere for å finne svar på mitt forskningsspørsmål. Mitt langsiktige formål med studien er den skal kunne bidra med kunnskap om hvordan uteundervisning kan praktiseres oftere. Studien gjør dette ved å gi en oversikt over hva som hindrer og bidrar til uteundervisning, slik at man lettere vet hva hvilke tiltak som må gjøres for at uteundervisning skal bli lettere å gjennomføre. Studiens funn viser det er flere faktorer som hindrer og bidrar til uteundervisning i naturfag. Faktorer som bidrar mest til uteundervisning er egen interesse, ønske fra elevene, tilgang på utendørs læringsarena, lange undervisningsøkter, utstyr og egne artskunnskaper. Faktorer som hindrer mest er korte undervisningsøkter, lite fleksibel timeplan, tid til planlegging, elevgruppens egenskaper, vær og årstider, egne artskunnskaper og manglende tilpasninger fra ledelsen. På bakgrunn av studiens funn vil det være flere tilpasninger som kan være løsningen for at uteundervisnings skal bli mer gjennomførbart. Et stort tidspress, mengde av vurderinger og krav om effektivisering for å kunne oppnå alle målene fra læreplanen gjør uteundervisning til en mindre prioritert undervisningsmetode. Informantene trekker frem ønsker om en mer fleksibel timeplan, som kan bidra til lengre økter. Dette kan foregå ved å bytte timer med andre lærere eller å periodisere naturfagtimene. Mer fagkunnskap, bedre utstyr og tilgjengelig opplegg vil også kunne bidra til at det blir lettere å gjennomføre uteundervisning.
format Master Thesis
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
geographic Finnes
geographic_facet Finnes
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18842
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/18842
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
openAccess
Copyright 2020 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2020
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18842 2025-04-13T14:23:07+00:00 Faktorer som bidrar og hindrer til uteundervisning. En kvantitativ studie av faktorer som påvirker naturfaglæreres bruk av uteundervisning i Nord-Norge. Lundberg, Helene 2020-06-02 https://hdl.handle.net/10037/18842 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/18842 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2020 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Uteskole Uteundervisning Naturfagdidaktikk Fleksibel timeplan Tilpasninger Nærmiljø Naturfag Kvantitativ Spørreundersøkelse Læreplan Fagfornyelsen Artskunnskaper Naturfaglærer Læringsarena Naturområde Undervisningsøkter Planleggingstid Vær Årstider Tidspress Effektivisering Undervisningsmetode Skole Småtrinn Mellomtrinn Ungdomstrinn Lærerutdanning Hindrer Bidrar VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 LRU-3908 Master thesis Mastergradsoppgave 2020 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z I denne studien har jeg sett nærmere på hva som bidrar og hindrer uteundervisning i naturfag. Forskningsspørsmålet for oppgaven er Hvilke faktorer påvirker naturfaglærere i å ta klassen med ut i nærmiljøet i undervisningen? Det finnes flere internasjonale og nasjonale studier og rapporter på de mange godene uteundervisningen tilfører utdanningen. Likevel ser vi en tendens til at uteundervisning praktiseres mindre nå enn før, og spesielt mindre på de høyere trinnene. Dette er en kvantitativ studie og jeg brukte en spørreundersøkelse på naturfaglærere for å finne svar på mitt forskningsspørsmål. Mitt langsiktige formål med studien er den skal kunne bidra med kunnskap om hvordan uteundervisning kan praktiseres oftere. Studien gjør dette ved å gi en oversikt over hva som hindrer og bidrar til uteundervisning, slik at man lettere vet hva hvilke tiltak som må gjøres for at uteundervisning skal bli lettere å gjennomføre. Studiens funn viser det er flere faktorer som hindrer og bidrar til uteundervisning i naturfag. Faktorer som bidrar mest til uteundervisning er egen interesse, ønske fra elevene, tilgang på utendørs læringsarena, lange undervisningsøkter, utstyr og egne artskunnskaper. Faktorer som hindrer mest er korte undervisningsøkter, lite fleksibel timeplan, tid til planlegging, elevgruppens egenskaper, vær og årstider, egne artskunnskaper og manglende tilpasninger fra ledelsen. På bakgrunn av studiens funn vil det være flere tilpasninger som kan være løsningen for at uteundervisnings skal bli mer gjennomførbart. Et stort tidspress, mengde av vurderinger og krav om effektivisering for å kunne oppnå alle målene fra læreplanen gjør uteundervisning til en mindre prioritert undervisningsmetode. Informantene trekker frem ønsker om en mer fleksibel timeplan, som kan bidra til lengre økter. Dette kan foregå ved å bytte timer med andre lærere eller å periodisere naturfagtimene. Mer fagkunnskap, bedre utstyr og tilgjengelig opplegg vil også kunne bidra til at det blir lettere å gjennomføre uteundervisning. Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
spellingShingle Uteskole
Uteundervisning
Naturfagdidaktikk
Fleksibel timeplan
Tilpasninger
Nærmiljø
Naturfag
Kvantitativ
Spørreundersøkelse
Læreplan
Fagfornyelsen
Artskunnskaper
Naturfaglærer
Læringsarena
Naturområde
Undervisningsøkter
Planleggingstid
Vær
Årstider
Tidspress
Effektivisering
Undervisningsmetode
Skole
Småtrinn
Mellomtrinn
Ungdomstrinn
Lærerutdanning
Hindrer
Bidrar
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
LRU-3908
Lundberg, Helene
Faktorer som bidrar og hindrer til uteundervisning. En kvantitativ studie av faktorer som påvirker naturfaglæreres bruk av uteundervisning i Nord-Norge.
title Faktorer som bidrar og hindrer til uteundervisning. En kvantitativ studie av faktorer som påvirker naturfaglæreres bruk av uteundervisning i Nord-Norge.
title_full Faktorer som bidrar og hindrer til uteundervisning. En kvantitativ studie av faktorer som påvirker naturfaglæreres bruk av uteundervisning i Nord-Norge.
title_fullStr Faktorer som bidrar og hindrer til uteundervisning. En kvantitativ studie av faktorer som påvirker naturfaglæreres bruk av uteundervisning i Nord-Norge.
title_full_unstemmed Faktorer som bidrar og hindrer til uteundervisning. En kvantitativ studie av faktorer som påvirker naturfaglæreres bruk av uteundervisning i Nord-Norge.
title_short Faktorer som bidrar og hindrer til uteundervisning. En kvantitativ studie av faktorer som påvirker naturfaglæreres bruk av uteundervisning i Nord-Norge.
title_sort faktorer som bidrar og hindrer til uteundervisning. en kvantitativ studie av faktorer som påvirker naturfaglæreres bruk av uteundervisning i nord-norge.
topic Uteskole
Uteundervisning
Naturfagdidaktikk
Fleksibel timeplan
Tilpasninger
Nærmiljø
Naturfag
Kvantitativ
Spørreundersøkelse
Læreplan
Fagfornyelsen
Artskunnskaper
Naturfaglærer
Læringsarena
Naturområde
Undervisningsøkter
Planleggingstid
Vær
Årstider
Tidspress
Effektivisering
Undervisningsmetode
Skole
Småtrinn
Mellomtrinn
Ungdomstrinn
Lærerutdanning
Hindrer
Bidrar
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
LRU-3908
topic_facet Uteskole
Uteundervisning
Naturfagdidaktikk
Fleksibel timeplan
Tilpasninger
Nærmiljø
Naturfag
Kvantitativ
Spørreundersøkelse
Læreplan
Fagfornyelsen
Artskunnskaper
Naturfaglærer
Læringsarena
Naturområde
Undervisningsøkter
Planleggingstid
Vær
Årstider
Tidspress
Effektivisering
Undervisningsmetode
Skole
Småtrinn
Mellomtrinn
Ungdomstrinn
Lærerutdanning
Hindrer
Bidrar
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
LRU-3908
url https://hdl.handle.net/10037/18842