Undersøkelse av elevers læring i Newtonrommet. Hvordan stemmer elevenes subjektive følelse av læring med tall fra testene?
Denne oppgaven studerer 72 elevers faglige besvarelser på spørreskjema om energi før og etter ei læringsøkt i Newton Engia – Equinor energirom – Ofoten. Hensikten er å kunne måle og tallfeste hvor mye kunnskap elevene tilegner seg i løpet av økta, når de selv kvitterer med ordet «masse» på spørsmål...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/18818 |
_version_ | 1829313700124688384 |
---|---|
author | Øgsnes, Anders |
author_facet | Øgsnes, Anders |
author_sort | Øgsnes, Anders |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Denne oppgaven studerer 72 elevers faglige besvarelser på spørreskjema om energi før og etter ei læringsøkt i Newton Engia – Equinor energirom – Ofoten. Hensikten er å kunne måle og tallfeste hvor mye kunnskap elevene tilegner seg i løpet av økta, når de selv kvitterer med ordet «masse» på spørsmål om de har lært noe. Vi ser 5,8% økning av korrekt bekreftede påstander fra pre- til posttest, og 6,5% nedgang i antall misoppfatninger - med noe variasjon mellom klassene, hvilket diskuteres i oppgaven. I tillegg til fagspørsmålene i spørreskjemaet, har elevene også besvart noen spørsmål for å avdekke motivasjon og interesse for naturfaget. Dette har jeg brukt til å undersøke hvem av elevene som har best nytte av økta. - Er det kunnskapsrike og motiverte elever, eller er det omvendt – elever med lav grad av kunnskap og/eller demotivert – som viser størst endring i besvarelsene mellom pre- og posttesten ved å korrelere. Jeg analyserer og diskuterer funnene, og sammenligner mine funn med tilsvarende oppgaver gjort ved NTNU, og finner at våre observasjoner og undersøkelser stemmer noenlunde overens. |
format | Master Thesis |
genre | Ofoten |
genre_facet | Ofoten |
geographic | Ofoten |
geographic_facet | Ofoten |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18818 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(16.378,16.378,68.029,68.029) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/18818 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2020 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2020 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18818 2025-04-13T14:25:10+00:00 Undersøkelse av elevers læring i Newtonrommet. Hvordan stemmer elevenes subjektive følelse av læring med tall fra testene? Øgsnes, Anders 2020-06-04 https://hdl.handle.net/10037/18818 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/18818 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2020 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3908 Master thesis Mastergradsoppgave 2020 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Denne oppgaven studerer 72 elevers faglige besvarelser på spørreskjema om energi før og etter ei læringsøkt i Newton Engia – Equinor energirom – Ofoten. Hensikten er å kunne måle og tallfeste hvor mye kunnskap elevene tilegner seg i løpet av økta, når de selv kvitterer med ordet «masse» på spørsmål om de har lært noe. Vi ser 5,8% økning av korrekt bekreftede påstander fra pre- til posttest, og 6,5% nedgang i antall misoppfatninger - med noe variasjon mellom klassene, hvilket diskuteres i oppgaven. I tillegg til fagspørsmålene i spørreskjemaet, har elevene også besvart noen spørsmål for å avdekke motivasjon og interesse for naturfaget. Dette har jeg brukt til å undersøke hvem av elevene som har best nytte av økta. - Er det kunnskapsrike og motiverte elever, eller er det omvendt – elever med lav grad av kunnskap og/eller demotivert – som viser størst endring i besvarelsene mellom pre- og posttesten ved å korrelere. Jeg analyserer og diskuterer funnene, og sammenligner mine funn med tilsvarende oppgaver gjort ved NTNU, og finner at våre observasjoner og undersøkelser stemmer noenlunde overens. Master Thesis Ofoten University of Tromsø: Munin Open Research Archive Ofoten ENVELOPE(16.378,16.378,68.029,68.029) |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3908 Øgsnes, Anders Undersøkelse av elevers læring i Newtonrommet. Hvordan stemmer elevenes subjektive følelse av læring med tall fra testene? |
title | Undersøkelse av elevers læring i Newtonrommet. Hvordan stemmer elevenes subjektive følelse av læring med tall fra testene? |
title_full | Undersøkelse av elevers læring i Newtonrommet. Hvordan stemmer elevenes subjektive følelse av læring med tall fra testene? |
title_fullStr | Undersøkelse av elevers læring i Newtonrommet. Hvordan stemmer elevenes subjektive følelse av læring med tall fra testene? |
title_full_unstemmed | Undersøkelse av elevers læring i Newtonrommet. Hvordan stemmer elevenes subjektive følelse av læring med tall fra testene? |
title_short | Undersøkelse av elevers læring i Newtonrommet. Hvordan stemmer elevenes subjektive følelse av læring med tall fra testene? |
title_sort | undersøkelse av elevers læring i newtonrommet. hvordan stemmer elevenes subjektive følelse av læring med tall fra testene? |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3908 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3908 |
url | https://hdl.handle.net/10037/18818 |