Historieundervisning og film. En kvalitativ studie av pedagogisk filmbruk ved to videregående skoler i Tromsø

Formålet med undersøkelsen er å belyse hvordan lærere og elever opplever film som læringsverktøy i historiefaget, ved undersøkelse av problemstillingen «Hva tenker elever og lærere ved to videregående skoler i Tromsø om filmbruk i historieundervisningen?». Fem forskningsspørsmål danner grunnlaget fo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Andreassen, Audun Midtbø
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/18783
_version_ 1829300233710862336
author Andreassen, Audun Midtbø
author_facet Andreassen, Audun Midtbø
author_sort Andreassen, Audun Midtbø
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Formålet med undersøkelsen er å belyse hvordan lærere og elever opplever film som læringsverktøy i historiefaget, ved undersøkelse av problemstillingen «Hva tenker elever og lærere ved to videregående skoler i Tromsø om filmbruk i historieundervisningen?». Fem forskningsspørsmål danner grunnlaget for besvarelsen av problemstillingen. Utgangspunktet for undersøkelsens teoretiske grunnlag er fagdidaktisk og pedagogisk, og ser nærmere på hva læreplanen LK06 i historie, ulike forfattere og relevant teori og forskning sier om temaet filmbruk i historieundervisningen. Den metodiske tilnærmingen til forskningen er kvalitativ og fenomenologisk, og undersøkelsens data er innhentet fra individuelle skriftlige intervju av seks lærere og gruppeintervju med 19 elever. Funnene fordeler seg under og diskuteres i seks kategorier: lærernes begrunnelser for filmbruk, erfaringer med filmbruk i historiefaget, motivasjon for læring ved filmbruk, visuell læring i historiefaget, historiebevissthet og kildekritikk. Undersøkelsens resultater viser blant annet at lærerne og elevene er enige i at film må være tilknyttet et pedagogisk opplegg for at elevene skal oppleve læringsutbytte. Videre fremkommer det av resultatene at filmbruk i historieundervisningen, kort sagt, påvirker elevenes motivasjon, læring, historiebevissthet og kildekritiske ferdigheter i positiv retning.
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18783
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/18783
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
openAccess
Copyright 2020 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2020
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18783 2025-04-13T14:27:34+00:00 Historieundervisning og film. En kvalitativ studie av pedagogisk filmbruk ved to videregående skoler i Tromsø Andreassen, Audun Midtbø 2020-06-05 https://hdl.handle.net/10037/18783 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/18783 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2020 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 historiedidaktikk historie VDP::Humanities: 000::History: 070::Other history: 089 VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Annen historie: 089 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 HIS-3980 Master thesis Mastergradsoppgave 2020 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Formålet med undersøkelsen er å belyse hvordan lærere og elever opplever film som læringsverktøy i historiefaget, ved undersøkelse av problemstillingen «Hva tenker elever og lærere ved to videregående skoler i Tromsø om filmbruk i historieundervisningen?». Fem forskningsspørsmål danner grunnlaget for besvarelsen av problemstillingen. Utgangspunktet for undersøkelsens teoretiske grunnlag er fagdidaktisk og pedagogisk, og ser nærmere på hva læreplanen LK06 i historie, ulike forfattere og relevant teori og forskning sier om temaet filmbruk i historieundervisningen. Den metodiske tilnærmingen til forskningen er kvalitativ og fenomenologisk, og undersøkelsens data er innhentet fra individuelle skriftlige intervju av seks lærere og gruppeintervju med 19 elever. Funnene fordeler seg under og diskuteres i seks kategorier: lærernes begrunnelser for filmbruk, erfaringer med filmbruk i historiefaget, motivasjon for læring ved filmbruk, visuell læring i historiefaget, historiebevissthet og kildekritikk. Undersøkelsens resultater viser blant annet at lærerne og elevene er enige i at film må være tilknyttet et pedagogisk opplegg for at elevene skal oppleve læringsutbytte. Videre fremkommer det av resultatene at filmbruk i historieundervisningen, kort sagt, påvirker elevenes motivasjon, læring, historiebevissthet og kildekritiske ferdigheter i positiv retning. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
spellingShingle historiedidaktikk
historie
VDP::Humanities: 000::History: 070::Other history: 089
VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Annen historie: 089
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
HIS-3980
Andreassen, Audun Midtbø
Historieundervisning og film. En kvalitativ studie av pedagogisk filmbruk ved to videregående skoler i Tromsø
title Historieundervisning og film. En kvalitativ studie av pedagogisk filmbruk ved to videregående skoler i Tromsø
title_full Historieundervisning og film. En kvalitativ studie av pedagogisk filmbruk ved to videregående skoler i Tromsø
title_fullStr Historieundervisning og film. En kvalitativ studie av pedagogisk filmbruk ved to videregående skoler i Tromsø
title_full_unstemmed Historieundervisning og film. En kvalitativ studie av pedagogisk filmbruk ved to videregående skoler i Tromsø
title_short Historieundervisning og film. En kvalitativ studie av pedagogisk filmbruk ved to videregående skoler i Tromsø
title_sort historieundervisning og film. en kvalitativ studie av pedagogisk filmbruk ved to videregående skoler i tromsø
topic historiedidaktikk
historie
VDP::Humanities: 000::History: 070::Other history: 089
VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Annen historie: 089
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
HIS-3980
topic_facet historiedidaktikk
historie
VDP::Humanities: 000::History: 070::Other history: 089
VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Annen historie: 089
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
HIS-3980
url https://hdl.handle.net/10037/18783