"Men det skjer ikke av seg sjøl likevel". Utvidet deltakerundersøkelse av det skolebaserte kompetanseutviklingsprogrammet SkoleVFL 1.0. Sluttrapport.
Denne utvidede brukerundersøkelsen av programmet SkoleVFL har vært gjennomført av senteret Result ved UiT Norges arktiske universitet ved førsteamanuensis Øystein Lund i samarbeid med førsteamanuensis Anne Mette Bjørgen ved Høgskolen i innlandet, på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Sluttrapport b...
Published in: | Septentrio Reports |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Report |
Language: | Bokmål |
Published: |
Septentrio Academic Publishing
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/18715 https://doi.org/10.7557/7.4681 |
_version_ | 1829305819159592960 |
---|---|
author | Lund, Øystein |
author_facet | Lund, Øystein |
author_sort | Lund, Øystein |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
container_issue | 2 |
container_title | Septentrio Reports |
description | Denne utvidede brukerundersøkelsen av programmet SkoleVFL har vært gjennomført av senteret Result ved UiT Norges arktiske universitet ved førsteamanuensis Øystein Lund i samarbeid med førsteamanuensis Anne Mette Bjørgen ved Høgskolen i innlandet, på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Sluttrapport basert på utvidet deltakerundersøkelse av SkoleVFL 1.0 har vært rettet mot tre ulike aspekter: 1- Den digitale læringsressursen, omtalt som MOOCen, både med tanke på oppbygning, funksjonalitet, innhold og form. 2- Den skolebaserte gjennomføringen, med støtte i den digitale læringsressursen, hvor man ser på aspekter som ledelsens eierskap og involvering, implementeringsprosessen, tilrettelegging og oppfølging. 3- Dette aktuelle konseptet for kompetanseutvikling som SkoleVFL er et eksempel på: a. En sentralt utviklet nettbasert læringsressurs som tilbyr faglig innhold, som angir arbeidsoppgaver og som angir en struktur for den faglige progresjon b. Premisser som sier at det er skolen som organisasjon som meldes på programmet, og at skolens ledelse legger til rette for, og leder gjennomføringen. c. Et tiltak som inngår i en større satsing nasjonalt innen den aktuelle tematikk. |
format | Report |
genre | Arktis* |
genre_facet | Arktis* |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18715 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_doi | https://doi.org/10.7557/7.4681 |
op_relation | Septentrio Reports, nummer 2, 2019 Lund Ø. "Men det skjer ikke av seg sjøl likevel". Utvidet deltakerundersøkelse av det skolebaserte kompetanseutviklingsprogrammet SkoleVFL 1.0. Sluttrapport. . UiT Norges arktiske universitet; 2019. 51 p. FRIDAID 1687214 https://doi.org/10.7557/7.4681 https://hdl.handle.net/10037/18715 |
op_rights | openAccess Copyright 2019 The Author(s) |
publishDate | 2019 |
publisher | Septentrio Academic Publishing |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18715 2025-04-13T14:15:26+00:00 "Men det skjer ikke av seg sjøl likevel". Utvidet deltakerundersøkelse av det skolebaserte kompetanseutviklingsprogrammet SkoleVFL 1.0. Sluttrapport. Lund, Øystein 2019-02-27 https://hdl.handle.net/10037/18715 https://doi.org/10.7557/7.4681 nob nob Septentrio Academic Publishing Septentrio Reports, nummer 2, 2019 Lund Ø. "Men det skjer ikke av seg sjøl likevel". Utvidet deltakerundersøkelse av det skolebaserte kompetanseutviklingsprogrammet SkoleVFL 1.0. Sluttrapport. . UiT Norges arktiske universitet; 2019. 51 p. FRIDAID 1687214 https://doi.org/10.7557/7.4681 https://hdl.handle.net/10037/18715 openAccess Copyright 2019 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Social sciences: 200::Education: 280::Other subjects within education: 289 Digitale læringsressurser / Digital learning resources Skolebasert kompetanseutvikling / Utdanning Vurdering for læring / Assesment Research report Forskningsrapport publishedVersion 2019 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.7557/7.4681 2025-03-14T05:17:56Z Denne utvidede brukerundersøkelsen av programmet SkoleVFL har vært gjennomført av senteret Result ved UiT Norges arktiske universitet ved førsteamanuensis Øystein Lund i samarbeid med førsteamanuensis Anne Mette Bjørgen ved Høgskolen i innlandet, på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Sluttrapport basert på utvidet deltakerundersøkelse av SkoleVFL 1.0 har vært rettet mot tre ulike aspekter: 1- Den digitale læringsressursen, omtalt som MOOCen, både med tanke på oppbygning, funksjonalitet, innhold og form. 2- Den skolebaserte gjennomføringen, med støtte i den digitale læringsressursen, hvor man ser på aspekter som ledelsens eierskap og involvering, implementeringsprosessen, tilrettelegging og oppfølging. 3- Dette aktuelle konseptet for kompetanseutvikling som SkoleVFL er et eksempel på: a. En sentralt utviklet nettbasert læringsressurs som tilbyr faglig innhold, som angir arbeidsoppgaver og som angir en struktur for den faglige progresjon b. Premisser som sier at det er skolen som organisasjon som meldes på programmet, og at skolens ledelse legger til rette for, og leder gjennomføringen. c. Et tiltak som inngår i en større satsing nasjonalt innen den aktuelle tematikk. Report Arktis* University of Tromsø: Munin Open Research Archive Septentrio Reports 2 |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Social sciences: 200::Education: 280::Other subjects within education: 289 Digitale læringsressurser / Digital learning resources Skolebasert kompetanseutvikling / Utdanning Vurdering for læring / Assesment Lund, Øystein "Men det skjer ikke av seg sjøl likevel". Utvidet deltakerundersøkelse av det skolebaserte kompetanseutviklingsprogrammet SkoleVFL 1.0. Sluttrapport. |
title | "Men det skjer ikke av seg sjøl likevel". Utvidet deltakerundersøkelse av det skolebaserte kompetanseutviklingsprogrammet SkoleVFL 1.0. Sluttrapport. |
title_full | "Men det skjer ikke av seg sjøl likevel". Utvidet deltakerundersøkelse av det skolebaserte kompetanseutviklingsprogrammet SkoleVFL 1.0. Sluttrapport. |
title_fullStr | "Men det skjer ikke av seg sjøl likevel". Utvidet deltakerundersøkelse av det skolebaserte kompetanseutviklingsprogrammet SkoleVFL 1.0. Sluttrapport. |
title_full_unstemmed | "Men det skjer ikke av seg sjøl likevel". Utvidet deltakerundersøkelse av det skolebaserte kompetanseutviklingsprogrammet SkoleVFL 1.0. Sluttrapport. |
title_short | "Men det skjer ikke av seg sjøl likevel". Utvidet deltakerundersøkelse av det skolebaserte kompetanseutviklingsprogrammet SkoleVFL 1.0. Sluttrapport. |
title_sort | "men det skjer ikke av seg sjøl likevel". utvidet deltakerundersøkelse av det skolebaserte kompetanseutviklingsprogrammet skolevfl 1.0. sluttrapport. |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Social sciences: 200::Education: 280::Other subjects within education: 289 Digitale læringsressurser / Digital learning resources Skolebasert kompetanseutvikling / Utdanning Vurdering for læring / Assesment |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Social sciences: 200::Education: 280::Other subjects within education: 289 Digitale læringsressurser / Digital learning resources Skolebasert kompetanseutvikling / Utdanning Vurdering for læring / Assesment |
url | https://hdl.handle.net/10037/18715 https://doi.org/10.7557/7.4681 |