Å studere elevers læring gjennom en fokuselev

Source at https://utdanningogpraksis.no/index.php/up/article/view/1782 . Denne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7. trinn ved UiT Norges arktiske universitetet, følger én enkelt elevs faglige og sosia...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Klemp, Torunn, Nedberg, Audhild
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: Cappellen Damm Academic 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/18694
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18694
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18694 2023-05-15T15:25:09+02:00 Å studere elevers læring gjennom en fokuselev To study pupils’ learning by focusing on an individual pupil Klemp, Torunn Nedberg, Audhild 2016 https://hdl.handle.net/10037/18694 nob nob Cappellen Damm Academic FoU i praksis Klemp TE, Nedberg A. Å studere elevers læring gjennom en fokuselev. FoU i praksis. 2016;10(2):23-43 FRIDAID 1419385 1504-6893 1890-6990 https://hdl.handle.net/10037/18694 openAccess Copyright 2016 The Author(s) VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2016 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:57:24Z Source at https://utdanningogpraksis.no/index.php/up/article/view/1782 . Denne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7. trinn ved UiT Norges arktiske universitetet, følger én enkelt elevs faglige og sosiale utvikling over tid i praksis (fokuselev). Gjennom undervisning i forkant og underveis får studentene faglig ballast til å observere, forstå og beskrive elevens kompetanse. Studentenes evaluering av prosjektet og gruppeintervjuer med studenter og praksislærere er grunnlag for forskningsprosjektet om hvilke erfaringer arbeidet med fokuseleven har gitt studentene. Gjennom kvalitativ analyse framkommer to trekk: Studentene er blitt mer bevisste på at praksisopplæring er mer enn å øve på undervisning, og de ser at kunnskap om én elev gir kunnskap om mange. Basert på Deweys tenkning om lærerstudenten som student i praksis («student of teaching») tolker og diskuterer vi studentenes erfaringer i lys av begrepet ‘vekstfremmende erfaringer’ («educative experiences»). Til tross for et begrenset materiale mener vi at studien har et potensial til å bidra i diskusjonen om hvordan progresjonen i praksisopplæringa kan bli tydeligere. This article presents and discusses experiences from a research and development project where Norwegian student teachers within the program of Master of Education, year 1–7 at UiT The Arctic University of Norway, follow a pupil’s learning processes in the fields of social and subject development over time. Prior to the field practice the students are equipped with relevant theory in order to observe, understand and describe the pupil’s competence. The research concerning the student teachers’ learning experiences in this development project is based on the students’ written evaluations and group interviews with students and practice teachers. Through qualitative analysis of this material, we made two important findings: First, that learning through practice is more than just training for classroom management and second, that knowledge about one pupil is at the same time knowledge of many. Based on Dewey’s theory on student teachers as students of teaching, the findings are interpreted and discussed in the light of his concept ‘educative experiences’. Even though the material for the study is limited, the study is nevertheless an important contribution to the discussion of quality in field practice in teacher education. Article in Journal/Newspaper Arktis* Arctic University of Norway UiT The Arctic University of Norway University of Tromsø: Munin Open Research Archive Arctic Norway
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
spellingShingle VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
Klemp, Torunn
Nedberg, Audhild
Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
topic_facet VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
description Source at https://utdanningogpraksis.no/index.php/up/article/view/1782 . Denne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7. trinn ved UiT Norges arktiske universitetet, følger én enkelt elevs faglige og sosiale utvikling over tid i praksis (fokuselev). Gjennom undervisning i forkant og underveis får studentene faglig ballast til å observere, forstå og beskrive elevens kompetanse. Studentenes evaluering av prosjektet og gruppeintervjuer med studenter og praksislærere er grunnlag for forskningsprosjektet om hvilke erfaringer arbeidet med fokuseleven har gitt studentene. Gjennom kvalitativ analyse framkommer to trekk: Studentene er blitt mer bevisste på at praksisopplæring er mer enn å øve på undervisning, og de ser at kunnskap om én elev gir kunnskap om mange. Basert på Deweys tenkning om lærerstudenten som student i praksis («student of teaching») tolker og diskuterer vi studentenes erfaringer i lys av begrepet ‘vekstfremmende erfaringer’ («educative experiences»). Til tross for et begrenset materiale mener vi at studien har et potensial til å bidra i diskusjonen om hvordan progresjonen i praksisopplæringa kan bli tydeligere. This article presents and discusses experiences from a research and development project where Norwegian student teachers within the program of Master of Education, year 1–7 at UiT The Arctic University of Norway, follow a pupil’s learning processes in the fields of social and subject development over time. Prior to the field practice the students are equipped with relevant theory in order to observe, understand and describe the pupil’s competence. The research concerning the student teachers’ learning experiences in this development project is based on the students’ written evaluations and group interviews with students and practice teachers. Through qualitative analysis of this material, we made two important findings: First, that learning through practice is more than just training for classroom management and second, that knowledge about one pupil is at the same time knowledge of many. Based on Dewey’s theory on student teachers as students of teaching, the findings are interpreted and discussed in the light of his concept ‘educative experiences’. Even though the material for the study is limited, the study is nevertheless an important contribution to the discussion of quality in field practice in teacher education.
format Article in Journal/Newspaper
author Klemp, Torunn
Nedberg, Audhild
author_facet Klemp, Torunn
Nedberg, Audhild
author_sort Klemp, Torunn
title Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
title_short Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
title_full Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
title_fullStr Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
title_full_unstemmed Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
title_sort å studere elevers læring gjennom en fokuselev
publisher Cappellen Damm Academic
publishDate 2016
url https://hdl.handle.net/10037/18694
geographic Arctic
Norway
geographic_facet Arctic
Norway
genre Arktis*
Arctic University of Norway
UiT The Arctic University of Norway
genre_facet Arktis*
Arctic University of Norway
UiT The Arctic University of Norway
op_relation FoU i praksis
Klemp TE, Nedberg A. Å studere elevers læring gjennom en fokuselev. FoU i praksis. 2016;10(2):23-43
FRIDAID 1419385
1504-6893
1890-6990
https://hdl.handle.net/10037/18694
op_rights openAccess
Copyright 2016 The Author(s)
_version_ 1766355814751141888