I hvor stor grad greier 6. årsstudenter å forutsi hva de skal jobbe som, og hvorfor?

Bakgrunn: Universitetet i Tromsø (UiT), verdens nordligste universitet, ble grunnlagt i 1973 for å sikre rekruttering av leger og stabilitet i det nordnorske helsedistriktet. Utallige internasjonale studier kartlegger hva medisinstudenter har lyst til å bli, men følgestudier er fåtallige – det sa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Westlie, Åsa Langen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/18390
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18390
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18390 2023-05-15T18:34:54+02:00 I hvor stor grad greier 6. årsstudenter å forutsi hva de skal jobbe som, og hvorfor? Westlie, Åsa Langen 2018-05-27 https://hdl.handle.net/10037/18390 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/18390 openAccess Copyright 2018 The Author(s) VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800 MED-3950 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:57:27Z Bakgrunn: Universitetet i Tromsø (UiT), verdens nordligste universitet, ble grunnlagt i 1973 for å sikre rekruttering av leger og stabilitet i det nordnorske helsedistriktet. Utallige internasjonale studier kartlegger hva medisinstudenter har lyst til å bli, men følgestudier er fåtallige – det samme gjelder studier på nordiske og særlig nordnorske populasjoner. Denne oppgaven søker svar på hvor det blir av legene som utdannes i nord, og hva som er viktig for dem når de skal velge seg en karriere. Metode: Spørreskjemaer ble delt ut syv år på rad til sjetteårsstudenter på Bodøpakken. Studentene oppga tre ønsker for hva de ønsket å bli, og samtidig den prosentmessige sannsynligheten for at de kom til å jobbe som allmennpraktikere. Legene fra de tre første kullene har blitt fulgt opp med semistrukturerte kvalitative intervjuer per telefon. Kvalitativ data er analysert med Malteruds systematiske tekstkondensering. Resultater: Det viste seg at 70% nå har en jobb som har samsvar med det de ønsket å bli da de var studenter. Den viktigste karrierebestemmende faktoren for leger er trivsel. Trivsel beror på en individuell balanse mellom faktorene tilhørighet, kompetanse og autonomi. Diskusjon og konklusjon: 70% av studentene kunne forutsi hva de skulle jobbe som. Dette forklares gjennom at studenter og leger oppsøker, eller blir i, jobber der de trives. Det stilles økte krav til beskyttet fritid og arbeidskultur av den nye generasjonen leger. Ved å øke kompetanse innen fagfelt, styrke tilhørighet til arbeidsplassen, og sikre en grad av autonomi som legen trives med vil man tiltrekke seg leger der det trengs. Identifisering av nasjonale og regionale faktorer som påvirker og avgjør valg av spesialisering er et nødvendig første steg for videre forskning på rekrutering til spesifikke spesialiteter og geografiske områder. Master Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Legene ENVELOPE(6.264,6.264,62.510,62.510) Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800
VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800
MED-3950
spellingShingle VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800
VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800
MED-3950
Westlie, Åsa Langen
I hvor stor grad greier 6. årsstudenter å forutsi hva de skal jobbe som, og hvorfor?
topic_facet VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800
VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800
MED-3950
description Bakgrunn: Universitetet i Tromsø (UiT), verdens nordligste universitet, ble grunnlagt i 1973 for å sikre rekruttering av leger og stabilitet i det nordnorske helsedistriktet. Utallige internasjonale studier kartlegger hva medisinstudenter har lyst til å bli, men følgestudier er fåtallige – det samme gjelder studier på nordiske og særlig nordnorske populasjoner. Denne oppgaven søker svar på hvor det blir av legene som utdannes i nord, og hva som er viktig for dem når de skal velge seg en karriere. Metode: Spørreskjemaer ble delt ut syv år på rad til sjetteårsstudenter på Bodøpakken. Studentene oppga tre ønsker for hva de ønsket å bli, og samtidig den prosentmessige sannsynligheten for at de kom til å jobbe som allmennpraktikere. Legene fra de tre første kullene har blitt fulgt opp med semistrukturerte kvalitative intervjuer per telefon. Kvalitativ data er analysert med Malteruds systematiske tekstkondensering. Resultater: Det viste seg at 70% nå har en jobb som har samsvar med det de ønsket å bli da de var studenter. Den viktigste karrierebestemmende faktoren for leger er trivsel. Trivsel beror på en individuell balanse mellom faktorene tilhørighet, kompetanse og autonomi. Diskusjon og konklusjon: 70% av studentene kunne forutsi hva de skulle jobbe som. Dette forklares gjennom at studenter og leger oppsøker, eller blir i, jobber der de trives. Det stilles økte krav til beskyttet fritid og arbeidskultur av den nye generasjonen leger. Ved å øke kompetanse innen fagfelt, styrke tilhørighet til arbeidsplassen, og sikre en grad av autonomi som legen trives med vil man tiltrekke seg leger der det trengs. Identifisering av nasjonale og regionale faktorer som påvirker og avgjør valg av spesialisering er et nødvendig første steg for videre forskning på rekrutering til spesifikke spesialiteter og geografiske områder.
format Master Thesis
author Westlie, Åsa Langen
author_facet Westlie, Åsa Langen
author_sort Westlie, Åsa Langen
title I hvor stor grad greier 6. årsstudenter å forutsi hva de skal jobbe som, og hvorfor?
title_short I hvor stor grad greier 6. årsstudenter å forutsi hva de skal jobbe som, og hvorfor?
title_full I hvor stor grad greier 6. årsstudenter å forutsi hva de skal jobbe som, og hvorfor?
title_fullStr I hvor stor grad greier 6. årsstudenter å forutsi hva de skal jobbe som, og hvorfor?
title_full_unstemmed I hvor stor grad greier 6. årsstudenter å forutsi hva de skal jobbe som, og hvorfor?
title_sort i hvor stor grad greier 6. årsstudenter å forutsi hva de skal jobbe som, og hvorfor?
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2018
url https://hdl.handle.net/10037/18390
long_lat ENVELOPE(6.264,6.264,62.510,62.510)
geographic Legene
Tromsø
geographic_facet Legene
Tromsø
genre Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Tromsø
Universitetet i Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/18390
op_rights openAccess
Copyright 2018 The Author(s)
_version_ 1766219883006132224