Kulturelt og språklig mangfold i skolen - Fra nasjonale reformideer til reform i skolen

Denne masteroppgaven retter et kritisk blikk på implementering fra nasjonalt til lokalt plan av reformideen Melding til Stortinget 6 (2012 – 2013): En helhetlig integreringspolitikk - mangfold og fellesskap. Reformideen støtter seg til på NOU (2010:7) Mangfold og mestring – flerspråklige barn, unge...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Talberg, Marit Gjendemsjø
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2015
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/18364
_version_ 1829300377459097600
author Talberg, Marit Gjendemsjø
author_facet Talberg, Marit Gjendemsjø
author_sort Talberg, Marit Gjendemsjø
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Denne masteroppgaven retter et kritisk blikk på implementering fra nasjonalt til lokalt plan av reformideen Melding til Stortinget 6 (2012 – 2013): En helhetlig integreringspolitikk - mangfold og fellesskap. Reformideen støtter seg til på NOU (2010:7) Mangfold og mestring – flerspråklige barn, unge og voksne i opplæringssystemet, som sammen med Utdanningsdirektoratets Prinsipper til grunn for strategien Kompetanse for mangfold, Tromsø kommunes handlingsplan og notater fra dialogseminar, danner datamaterialet for oppgaven. Dokumentkjeden er sammensatt i et hierarkisk system, hvor dokumentene virker som både mottaker og avsender, oversettere og trakter for neste dokument. Ved å følge overnevnte dokumenter ønsker jeg å besvare følgende spørsmål: Hvordan realiseres intensjonene i Meld. St. 6 (2012-2013) på lokalt nivå rundt kulturelt og språklig mangfold? Gjennom å følge dokumentene nedover i systemet kan jeg se på hvilke ideer og tanker som faller fra og hva som tas med videre. Målet med analysen har vært å se på hvordan hvert dokument beskriver språklig og kulturelt mangfold, samtidig se på hvordan hvert dokument ønsker at en skal jobbe med temaet i skolen. For å besvare problemstillingen har jeg valgt en kvalitativ tilnærming til datasettet, med diskursanalyse som verktøy. Oppgaven presenterer begreper som er viktige for analysen og senere drøftinger, og disse danner det teoretiske grunnlaget for oppgaven. Utvalgte begrep er flerspråklighet, minoritetsspråklig, kultur, flerkultur, mangfold, interkulturalitet, kapital, habitus, symbolsk vold og makt, og implementering. Analysen munner ut i en drøfting om implementering av nasjonale reformideer til skolen og lærers kompetansebehov for å realisere språklig og kulturelt mangfold som ressurs i utdanningsløpet. Jeg konkluderer med at implementering kan vanskeliggjøres grunnet lokal utfordringer som ikke defineres av reformideen, manglende begrepskompetanse, manglende presiseringer og nyanseringer av begrep og begrep som symbolsk makt. Jeg ser også at interkulturell ...
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Tromsø
Vold
geographic_facet Tromsø
Vold
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18364
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(12.218,12.218,65.381,65.381)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/18364
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2015 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2015
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18364 2025-04-13T14:27:39+00:00 Kulturelt og språklig mangfold i skolen - Fra nasjonale reformideer til reform i skolen Talberg, Marit Gjendemsjø 2015-05-22 https://hdl.handle.net/10037/18364 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/18364 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2015 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 Interkulturalitet Minoritetsspråklig Implementering Reform Norskdidaktikk LRU-3904 Master thesis Mastergradsoppgave 2015 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Denne masteroppgaven retter et kritisk blikk på implementering fra nasjonalt til lokalt plan av reformideen Melding til Stortinget 6 (2012 – 2013): En helhetlig integreringspolitikk - mangfold og fellesskap. Reformideen støtter seg til på NOU (2010:7) Mangfold og mestring – flerspråklige barn, unge og voksne i opplæringssystemet, som sammen med Utdanningsdirektoratets Prinsipper til grunn for strategien Kompetanse for mangfold, Tromsø kommunes handlingsplan og notater fra dialogseminar, danner datamaterialet for oppgaven. Dokumentkjeden er sammensatt i et hierarkisk system, hvor dokumentene virker som både mottaker og avsender, oversettere og trakter for neste dokument. Ved å følge overnevnte dokumenter ønsker jeg å besvare følgende spørsmål: Hvordan realiseres intensjonene i Meld. St. 6 (2012-2013) på lokalt nivå rundt kulturelt og språklig mangfold? Gjennom å følge dokumentene nedover i systemet kan jeg se på hvilke ideer og tanker som faller fra og hva som tas med videre. Målet med analysen har vært å se på hvordan hvert dokument beskriver språklig og kulturelt mangfold, samtidig se på hvordan hvert dokument ønsker at en skal jobbe med temaet i skolen. For å besvare problemstillingen har jeg valgt en kvalitativ tilnærming til datasettet, med diskursanalyse som verktøy. Oppgaven presenterer begreper som er viktige for analysen og senere drøftinger, og disse danner det teoretiske grunnlaget for oppgaven. Utvalgte begrep er flerspråklighet, minoritetsspråklig, kultur, flerkultur, mangfold, interkulturalitet, kapital, habitus, symbolsk vold og makt, og implementering. Analysen munner ut i en drøfting om implementering av nasjonale reformideer til skolen og lærers kompetansebehov for å realisere språklig og kulturelt mangfold som ressurs i utdanningsløpet. Jeg konkluderer med at implementering kan vanskeliggjøres grunnet lokal utfordringer som ikke defineres av reformideen, manglende begrepskompetanse, manglende presiseringer og nyanseringer av begrep og begrep som symbolsk makt. Jeg ser også at interkulturell ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Vold ENVELOPE(12.218,12.218,65.381,65.381)
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
Interkulturalitet
Minoritetsspråklig
Implementering
Reform
Norskdidaktikk
LRU-3904
Talberg, Marit Gjendemsjø
Kulturelt og språklig mangfold i skolen - Fra nasjonale reformideer til reform i skolen
title Kulturelt og språklig mangfold i skolen - Fra nasjonale reformideer til reform i skolen
title_full Kulturelt og språklig mangfold i skolen - Fra nasjonale reformideer til reform i skolen
title_fullStr Kulturelt og språklig mangfold i skolen - Fra nasjonale reformideer til reform i skolen
title_full_unstemmed Kulturelt og språklig mangfold i skolen - Fra nasjonale reformideer til reform i skolen
title_short Kulturelt og språklig mangfold i skolen - Fra nasjonale reformideer til reform i skolen
title_sort kulturelt og språklig mangfold i skolen - fra nasjonale reformideer til reform i skolen
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
Interkulturalitet
Minoritetsspråklig
Implementering
Reform
Norskdidaktikk
LRU-3904
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
Interkulturalitet
Minoritetsspråklig
Implementering
Reform
Norskdidaktikk
LRU-3904
url https://hdl.handle.net/10037/18364