Kulturelt og språklig mangfold i skolen - Fra nasjonale reformideer til reform i skolen

Denne masteroppgaven retter et kritisk blikk på implementering fra nasjonalt til lokalt plan av reformideen Melding til Stortinget 6 (2012 – 2013): En helhetlig integreringspolitikk - mangfold og fellesskap. Reformideen støtter seg til på NOU (2010:7) Mangfold og mestring – flerspråklige barn, unge...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Talberg, Marit Gjendemsjø
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2015
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/18364
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18364
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/18364 2023-05-15T18:34:54+02:00 Kulturelt og språklig mangfold i skolen - Fra nasjonale reformideer til reform i skolen Talberg, Marit Gjendemsjø 2015-05-22 https://hdl.handle.net/10037/18364 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/18364 openAccess Copyright 2015 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 Interkulturalitet Minoritetsspråklig Implementering Reform Norskdidaktikk LRU-3904 Master thesis Mastergradsoppgave 2015 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:57:27Z Denne masteroppgaven retter et kritisk blikk på implementering fra nasjonalt til lokalt plan av reformideen Melding til Stortinget 6 (2012 – 2013): En helhetlig integreringspolitikk - mangfold og fellesskap. Reformideen støtter seg til på NOU (2010:7) Mangfold og mestring – flerspråklige barn, unge og voksne i opplæringssystemet, som sammen med Utdanningsdirektoratets Prinsipper til grunn for strategien Kompetanse for mangfold, Tromsø kommunes handlingsplan og notater fra dialogseminar, danner datamaterialet for oppgaven. Dokumentkjeden er sammensatt i et hierarkisk system, hvor dokumentene virker som både mottaker og avsender, oversettere og trakter for neste dokument. Ved å følge overnevnte dokumenter ønsker jeg å besvare følgende spørsmål: Hvordan realiseres intensjonene i Meld. St. 6 (2012-2013) på lokalt nivå rundt kulturelt og språklig mangfold? Gjennom å følge dokumentene nedover i systemet kan jeg se på hvilke ideer og tanker som faller fra og hva som tas med videre. Målet med analysen har vært å se på hvordan hvert dokument beskriver språklig og kulturelt mangfold, samtidig se på hvordan hvert dokument ønsker at en skal jobbe med temaet i skolen. For å besvare problemstillingen har jeg valgt en kvalitativ tilnærming til datasettet, med diskursanalyse som verktøy. Oppgaven presenterer begreper som er viktige for analysen og senere drøftinger, og disse danner det teoretiske grunnlaget for oppgaven. Utvalgte begrep er flerspråklighet, minoritetsspråklig, kultur, flerkultur, mangfold, interkulturalitet, kapital, habitus, symbolsk vold og makt, og implementering. Analysen munner ut i en drøfting om implementering av nasjonale reformideer til skolen og lærers kompetansebehov for å realisere språklig og kulturelt mangfold som ressurs i utdanningsløpet. Jeg konkluderer med at implementering kan vanskeliggjøres grunnet lokal utfordringer som ikke defineres av reformideen, manglende begrepskompetanse, manglende presiseringer og nyanseringer av begrep og begrep som symbolsk makt. Jeg ser også at interkulturell kompetanse er nøkkelen for å realisere intensjonen til reformideen. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Nøkkelen ENVELOPE(14.046,14.046,68.187,68.187) Tromsø Vold ENVELOPE(12.218,12.218,65.381,65.381)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
Interkulturalitet
Minoritetsspråklig
Implementering
Reform
Norskdidaktikk
LRU-3904
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
Interkulturalitet
Minoritetsspråklig
Implementering
Reform
Norskdidaktikk
LRU-3904
Talberg, Marit Gjendemsjø
Kulturelt og språklig mangfold i skolen - Fra nasjonale reformideer til reform i skolen
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
Interkulturalitet
Minoritetsspråklig
Implementering
Reform
Norskdidaktikk
LRU-3904
description Denne masteroppgaven retter et kritisk blikk på implementering fra nasjonalt til lokalt plan av reformideen Melding til Stortinget 6 (2012 – 2013): En helhetlig integreringspolitikk - mangfold og fellesskap. Reformideen støtter seg til på NOU (2010:7) Mangfold og mestring – flerspråklige barn, unge og voksne i opplæringssystemet, som sammen med Utdanningsdirektoratets Prinsipper til grunn for strategien Kompetanse for mangfold, Tromsø kommunes handlingsplan og notater fra dialogseminar, danner datamaterialet for oppgaven. Dokumentkjeden er sammensatt i et hierarkisk system, hvor dokumentene virker som både mottaker og avsender, oversettere og trakter for neste dokument. Ved å følge overnevnte dokumenter ønsker jeg å besvare følgende spørsmål: Hvordan realiseres intensjonene i Meld. St. 6 (2012-2013) på lokalt nivå rundt kulturelt og språklig mangfold? Gjennom å følge dokumentene nedover i systemet kan jeg se på hvilke ideer og tanker som faller fra og hva som tas med videre. Målet med analysen har vært å se på hvordan hvert dokument beskriver språklig og kulturelt mangfold, samtidig se på hvordan hvert dokument ønsker at en skal jobbe med temaet i skolen. For å besvare problemstillingen har jeg valgt en kvalitativ tilnærming til datasettet, med diskursanalyse som verktøy. Oppgaven presenterer begreper som er viktige for analysen og senere drøftinger, og disse danner det teoretiske grunnlaget for oppgaven. Utvalgte begrep er flerspråklighet, minoritetsspråklig, kultur, flerkultur, mangfold, interkulturalitet, kapital, habitus, symbolsk vold og makt, og implementering. Analysen munner ut i en drøfting om implementering av nasjonale reformideer til skolen og lærers kompetansebehov for å realisere språklig og kulturelt mangfold som ressurs i utdanningsløpet. Jeg konkluderer med at implementering kan vanskeliggjøres grunnet lokal utfordringer som ikke defineres av reformideen, manglende begrepskompetanse, manglende presiseringer og nyanseringer av begrep og begrep som symbolsk makt. Jeg ser også at interkulturell kompetanse er nøkkelen for å realisere intensjonen til reformideen.
format Master Thesis
author Talberg, Marit Gjendemsjø
author_facet Talberg, Marit Gjendemsjø
author_sort Talberg, Marit Gjendemsjø
title Kulturelt og språklig mangfold i skolen - Fra nasjonale reformideer til reform i skolen
title_short Kulturelt og språklig mangfold i skolen - Fra nasjonale reformideer til reform i skolen
title_full Kulturelt og språklig mangfold i skolen - Fra nasjonale reformideer til reform i skolen
title_fullStr Kulturelt og språklig mangfold i skolen - Fra nasjonale reformideer til reform i skolen
title_full_unstemmed Kulturelt og språklig mangfold i skolen - Fra nasjonale reformideer til reform i skolen
title_sort kulturelt og språklig mangfold i skolen - fra nasjonale reformideer til reform i skolen
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2015
url https://hdl.handle.net/10037/18364
long_lat ENVELOPE(14.046,14.046,68.187,68.187)
ENVELOPE(12.218,12.218,65.381,65.381)
geographic Nøkkelen
Tromsø
Vold
geographic_facet Nøkkelen
Tromsø
Vold
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/18364
op_rights openAccess
Copyright 2015 The Author(s)
_version_ 1766219882649616384