Summary: | I nordområdepolitikken har satsingen på skipsfart, næringsutvikling og naturressurser stått sentralt. Havet er bindeleddet mellom maritime aktiviteter og samarbeid på tvers av landegrensene. Utviklingen av sjønære havneområder blir viktig i denne sammenhengen. Kirkenes har naturlige forutsetninger med sine isfrie dypvannshavner, og sin nærhet til Russland og Finland. I en konkurranse mellom mange havnebyer står Norge overfor viktige valg i nord. I denne oppgaven fokuserer jeg på planleggingen av ny stamnetthavn i Sør-Varanger kommune. Oppgaven er en casestudie kombinert med dokument -og intervjuanalyse som tar for seg havneutviklingens løp i Sør-Varanger kommune i tidsrommet fra 1998 - 2017. I kapittel 2 gjør jeg rede for skipsfart, industri og Kirkenes i et historisk perspektiv. I tillegg ser jeg på havneplanleggingens rammer. I kapittel 3 presenteres det teoretiske perspektivet som brukes videre i analysen. I kapittel 4 begrunner jeg mine metodiske valg basert på et kvalitativt forskningsopplegg. I kapittel 5 belyser jeg de planprosesser i Sør-Varanger som har vært gjennomført for å realisere en ny stamnetthavn. I kapittel 6 analyserer jeg mine funn i datainnsamlingen opp mot perspektiver fra teori og litteraturstudiet.
|