Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet
Hovedretninga i norsk språkpolitikk i dag er å styrke norsk som samfunnsbærende språk, og legge til rette for at norsk kan brukes, også i sammenhenger der engelsk foretrekkes. Samtidig er det behov for kompetanse i engelsk og fremmedspråk, og å styrke det språklige mangfoldet i videre forstand. Utda...
Published in: | Målbryting |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Bokmål |
Published: |
Septentrio Academic Publishing
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/17892 https://doi.org/10.7557/17.4807 |
_version_ | 1829300280557043712 |
---|---|
author | Sollid, Hilde |
author_facet | Sollid, Hilde |
author_sort | Sollid, Hilde |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
container_issue | 10 |
container_title | Målbryting |
description | Hovedretninga i norsk språkpolitikk i dag er å styrke norsk som samfunnsbærende språk, og legge til rette for at norsk kan brukes, også i sammenhenger der engelsk foretrekkes. Samtidig er det behov for kompetanse i engelsk og fremmedspråk, og å styrke det språklige mangfoldet i videre forstand. Utdanningssystemet er sentralt i arbeidet for å realisere denne språkpolitikken, og denne artikkelen retter søkelys på hvordan en skole tillemper og implementerer språkpolitikken. Basert på et etnografisk feltarbeid i et klasserom i Tromsø viser analysen at skolen har institusjonalisert deler av språkpolitikken om språklig mangfold i det semiotiske landskapet, men at elevenes språklige erfaringer ut over det som er ivaretatt med egne fagplaner, har en mer utydelig plass i skolehverdagen. |
format | Article in Journal/Newspaper |
genre | Tromsø |
genre_facet | Tromsø |
geographic | Tromsø |
geographic_facet | Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/17892 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_doi | https://doi.org/10.7557/17.4807 |
op_relation | Målbryting FRIDAID 1721269 doi:10.7557/17.4807 https://hdl.handle.net/10037/17892 |
op_rights | openAccess Copyright 2019 The Author(s) |
publishDate | 2019 |
publisher | Septentrio Academic Publishing |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/17892 2025-04-13T14:27:36+00:00 Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet Sollid, Hilde 2019-06-19 https://hdl.handle.net/10037/17892 https://doi.org/10.7557/17.4807 nob nob Septentrio Academic Publishing Målbryting FRIDAID 1721269 doi:10.7557/17.4807 https://hdl.handle.net/10037/17892 openAccess Copyright 2019 The Author(s) VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Applied linguistics: 012 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Anvendt språkvitenskap: 012 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2019 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.7557/17.4807 2025-03-14T05:17:57Z Hovedretninga i norsk språkpolitikk i dag er å styrke norsk som samfunnsbærende språk, og legge til rette for at norsk kan brukes, også i sammenhenger der engelsk foretrekkes. Samtidig er det behov for kompetanse i engelsk og fremmedspråk, og å styrke det språklige mangfoldet i videre forstand. Utdanningssystemet er sentralt i arbeidet for å realisere denne språkpolitikken, og denne artikkelen retter søkelys på hvordan en skole tillemper og implementerer språkpolitikken. Basert på et etnografisk feltarbeid i et klasserom i Tromsø viser analysen at skolen har institusjonalisert deler av språkpolitikken om språklig mangfold i det semiotiske landskapet, men at elevenes språklige erfaringer ut over det som er ivaretatt med egne fagplaner, har en mer utydelig plass i skolehverdagen. Article in Journal/Newspaper Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Målbryting 10 |
spellingShingle | VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Applied linguistics: 012 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Anvendt språkvitenskap: 012 Sollid, Hilde Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet |
title | Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet |
title_full | Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet |
title_fullStr | Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet |
title_full_unstemmed | Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet |
title_short | Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet |
title_sort | språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet |
topic | VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Applied linguistics: 012 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Anvendt språkvitenskap: 012 |
topic_facet | VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Applied linguistics: 012 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Anvendt språkvitenskap: 012 |
url | https://hdl.handle.net/10037/17892 https://doi.org/10.7557/17.4807 |