Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet
Hovedretninga i norsk språkpolitikk i dag er å styrke norsk som samfunnsbærende språk, og legge til rette for at norsk kan brukes, også i sammenhenger der engelsk foretrekkes. Samtidig er det behov for kompetanse i engelsk og fremmedspråk, og å styrke det språklige mangfoldet i videre forstand. Utda...
Published in: | Målbryting |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Septentrio Academic Publishing
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/17892 https://doi.org/10.7557/17.4807 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/17892 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/17892 2023-05-15T18:34:30+02:00 Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet Sollid, Hilde 2019-06-19 https://hdl.handle.net/10037/17892 https://doi.org/10.7557/17.4807 nob nob Septentrio Academic Publishing Målbryting Sollid, H.(2019) Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet. Målbryting, 2019, 10, 1-21 FRIDAID 1721269 doi:10.7557/17.4807 1500-8576 2535-8308 https://hdl.handle.net/10037/17892 openAccess Copyright 2019 The Author(s) VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Applied linguistics: 012 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Anvendt språkvitenskap: 012 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2019 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.7557/17.4807 2021-06-25T17:57:22Z Hovedretninga i norsk språkpolitikk i dag er å styrke norsk som samfunnsbærende språk, og legge til rette for at norsk kan brukes, også i sammenhenger der engelsk foretrekkes. Samtidig er det behov for kompetanse i engelsk og fremmedspråk, og å styrke det språklige mangfoldet i videre forstand. Utdanningssystemet er sentralt i arbeidet for å realisere denne språkpolitikken, og denne artikkelen retter søkelys på hvordan en skole tillemper og implementerer språkpolitikken. Basert på et etnografisk feltarbeid i et klasserom i Tromsø viser analysen at skolen har institusjonalisert deler av språkpolitikken om språklig mangfold i det semiotiske landskapet, men at elevenes språklige erfaringer ut over det som er ivaretatt med egne fagplaner, har en mer utydelig plass i skolehverdagen. Article in Journal/Newspaper Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Målbryting 10 |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Applied linguistics: 012 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Anvendt språkvitenskap: 012 |
spellingShingle |
VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Applied linguistics: 012 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Anvendt språkvitenskap: 012 Sollid, Hilde Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet |
topic_facet |
VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Applied linguistics: 012 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Anvendt språkvitenskap: 012 |
description |
Hovedretninga i norsk språkpolitikk i dag er å styrke norsk som samfunnsbærende språk, og legge til rette for at norsk kan brukes, også i sammenhenger der engelsk foretrekkes. Samtidig er det behov for kompetanse i engelsk og fremmedspråk, og å styrke det språklige mangfoldet i videre forstand. Utdanningssystemet er sentralt i arbeidet for å realisere denne språkpolitikken, og denne artikkelen retter søkelys på hvordan en skole tillemper og implementerer språkpolitikken. Basert på et etnografisk feltarbeid i et klasserom i Tromsø viser analysen at skolen har institusjonalisert deler av språkpolitikken om språklig mangfold i det semiotiske landskapet, men at elevenes språklige erfaringer ut over det som er ivaretatt med egne fagplaner, har en mer utydelig plass i skolehverdagen. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Sollid, Hilde |
author_facet |
Sollid, Hilde |
author_sort |
Sollid, Hilde |
title |
Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet |
title_short |
Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet |
title_full |
Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet |
title_fullStr |
Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet |
title_full_unstemmed |
Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet |
title_sort |
språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet |
publisher |
Septentrio Academic Publishing |
publishDate |
2019 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/17892 https://doi.org/10.7557/17.4807 |
geographic |
Tromsø |
geographic_facet |
Tromsø |
genre |
Tromsø |
genre_facet |
Tromsø |
op_relation |
Målbryting Sollid, H.(2019) Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet. Målbryting, 2019, 10, 1-21 FRIDAID 1721269 doi:10.7557/17.4807 1500-8576 2535-8308 https://hdl.handle.net/10037/17892 |
op_rights |
openAccess Copyright 2019 The Author(s) |
op_doi |
https://doi.org/10.7557/17.4807 |
container_title |
Målbryting |
container_issue |
10 |
_version_ |
1766219279233974272 |