Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet

Hovedretninga i norsk språkpolitikk i dag er å styrke norsk som samfunnsbærende språk, og legge til rette for at norsk kan brukes, også i sammenhenger der engelsk foretrekkes. Samtidig er det behov for kompetanse i engelsk og fremmedspråk, og å styrke det språklige mangfoldet i videre forstand. Utda...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Målbryting
Main Author: Sollid, Hilde
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: Septentrio Academic Publishing 2019
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/17892
https://doi.org/10.7557/17.4807
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/17892
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/17892 2023-05-15T18:34:30+02:00 Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet Sollid, Hilde 2019-06-19 https://hdl.handle.net/10037/17892 https://doi.org/10.7557/17.4807 nob nob Septentrio Academic Publishing Målbryting Sollid, H.(2019) Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet. Målbryting, 2019, 10, 1-21 FRIDAID 1721269 doi:10.7557/17.4807 1500-8576 2535-8308 https://hdl.handle.net/10037/17892 openAccess Copyright 2019 The Author(s) VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Applied linguistics: 012 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Anvendt språkvitenskap: 012 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed publishedVersion 2019 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.7557/17.4807 2021-06-25T17:57:22Z Hovedretninga i norsk språkpolitikk i dag er å styrke norsk som samfunnsbærende språk, og legge til rette for at norsk kan brukes, også i sammenhenger der engelsk foretrekkes. Samtidig er det behov for kompetanse i engelsk og fremmedspråk, og å styrke det språklige mangfoldet i videre forstand. Utdanningssystemet er sentralt i arbeidet for å realisere denne språkpolitikken, og denne artikkelen retter søkelys på hvordan en skole tillemper og implementerer språkpolitikken. Basert på et etnografisk feltarbeid i et klasserom i Tromsø viser analysen at skolen har institusjonalisert deler av språkpolitikken om språklig mangfold i det semiotiske landskapet, men at elevenes språklige erfaringer ut over det som er ivaretatt med egne fagplaner, har en mer utydelig plass i skolehverdagen. Article in Journal/Newspaper Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Målbryting 10
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Applied linguistics: 012
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Anvendt språkvitenskap: 012
spellingShingle VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Applied linguistics: 012
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Anvendt språkvitenskap: 012
Sollid, Hilde
Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet
topic_facet VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Applied linguistics: 012
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Anvendt språkvitenskap: 012
description Hovedretninga i norsk språkpolitikk i dag er å styrke norsk som samfunnsbærende språk, og legge til rette for at norsk kan brukes, også i sammenhenger der engelsk foretrekkes. Samtidig er det behov for kompetanse i engelsk og fremmedspråk, og å styrke det språklige mangfoldet i videre forstand. Utdanningssystemet er sentralt i arbeidet for å realisere denne språkpolitikken, og denne artikkelen retter søkelys på hvordan en skole tillemper og implementerer språkpolitikken. Basert på et etnografisk feltarbeid i et klasserom i Tromsø viser analysen at skolen har institusjonalisert deler av språkpolitikken om språklig mangfold i det semiotiske landskapet, men at elevenes språklige erfaringer ut over det som er ivaretatt med egne fagplaner, har en mer utydelig plass i skolehverdagen.
format Article in Journal/Newspaper
author Sollid, Hilde
author_facet Sollid, Hilde
author_sort Sollid, Hilde
title Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet
title_short Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet
title_full Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet
title_fullStr Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet
title_full_unstemmed Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet
title_sort språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet
publisher Septentrio Academic Publishing
publishDate 2019
url https://hdl.handle.net/10037/17892
https://doi.org/10.7557/17.4807
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation Målbryting
Sollid, H.(2019) Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet. Målbryting, 2019, 10, 1-21
FRIDAID 1721269
doi:10.7557/17.4807
1500-8576
2535-8308
https://hdl.handle.net/10037/17892
op_rights openAccess
Copyright 2019 The Author(s)
op_doi https://doi.org/10.7557/17.4807
container_title Målbryting
container_issue 10
_version_ 1766219279233974272