Summary: | Tema for oppgaven er hvordan organisasjonsendringen ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) i perioden mars 2007 til august 2008 kan forstås og aller helst forklares med utgangspunkt i tre organisasjonsteoretiske perspektiver: Et rasjonelt, et institusjonelt og et nyinstitusjonelt perspektiv. Oppgaven har tre problemstillinger knyttet til tre tidsmessig definerte faser i utviklings- og omstillingsarbeidet: En bakgrunnsfase der problemstillingen er hva som var bakgrunnen for at UNN igangsatte arbeidet med ny organisasjonsmodell (P1). En forløpsfase der problemstillingen er hvordan arbeidet med ny organisasjonsmodell har forløpt så langt, og hvordan prosessen har vært lagt opp (P2). Hertil kommer en tredje problemstilling (P3) knyttet til hvordan en kan se for seg mulige utfall med hensyn til resultater. Oppgaven bygger på en dokumentstudie av offentlig tilgjengelige dokumenter fra utviklings- og omstillingsarbeidet. Funnene fra dokumentstudien gjøres til gjenstand for analyse med utgangspunkt i operasjonaliserte forventninger utledet av de tre organisasjonsteoretiske perspektivene. Tilnærmingen til teoretisk fremskrivning av mulige utfall har vært å tegne tre mulige framtidsbilder. Disse har utgangspunkt i operasjonaliserte forventninger om mulige utfall fra de tre perspektivene sammenholdt med empiri fra dokumentstudien. Start- og sluttpunkt for teoretisk fremskrivning har vært henholdsvis august 2008 og desember 2009. Ut fra analysen av funnene fra dokumentstudien innfris samlet sett operasjonaliserte forventninger utledet fra et rasjonelt perspektiv (hierarkisk orientert variant) i betydelig grad. Det er også klare innslag av innfrielse av operasjonaliserte forventninger utledet fra et nyinstitusjonelt perspektiv, mens materialet i beskjeden grad innfrir operasjonaliserte forventninger utledet fra et institusjonelt perspektiv og forhandlingsvarianten av det rasjonelle perspektivet. Det konkluderes med at det er det rasjonelle og nyinstitusjonelle perspektivet som i størst utstrekning bidrar til å forklare ...
|