Balansert målstyring som et styringsverktøy i Harstad kommune

Det er stadig en debatt, både innenfor privat og offentlig sektor, hvordan en skal styre organisasjonen. Siden 1980-tallet har debatten om den økte vektleggingen av prestasjonsmåling, både finansielt og ikke-finansielt, i offentlig sektor (jf. New Public Management) gjort seg gjeldende i Norge. Det...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mortensen, Anna Sharova
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2019
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/17389
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/17389
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/17389 2023-05-15T16:33:46+02:00 Balansert målstyring som et styringsverktøy i Harstad kommune Mortensen, Anna Sharova 2019-11-27 https://hdl.handle.net/10037/17389 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/17389 openAccess Copyright 2019 The Author(s) VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212 STV-3910 Master thesis Mastergradsoppgave 2019 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:57:15Z Det er stadig en debatt, både innenfor privat og offentlig sektor, hvordan en skal styre organisasjonen. Siden 1980-tallet har debatten om den økte vektleggingen av prestasjonsmåling, både finansielt og ikke-finansielt, i offentlig sektor (jf. New Public Management) gjort seg gjeldende i Norge. Det har skjedd store omveltninger og omstruktureringer i offentlig sektor i senere tid. Endringene karakteriseres blant annet ved flatere organisasjonsstrukturer, forbedring og effektivisering av kommunens rapporterings-system, og effektivitets- og kvalitetsmåling. Disse endringene øker relevansen av styringsverktøy som balansert målstyring (BMS). Grunnideen i BMS-konseptet er at det må være en balanse mellom økonomiske og ikke-økonomiske perspektiver. Relevansen av BMS i offentlig sektor kan også ses i sammenheng med den nye organisasjonsmodellen, to-nivå modell, hvor BMS ble gjerne fremstilt som erstatning for et mellomledernivå som ble borte. Oppgaven fokuserer primært på utvikling og tilpasning av den opprinnelige BMS-modellen foreslått av Kommunaldepartementet til den egne kommunens organisasjon og virkelighet fra år 2002 og frem til nå. I Norge har i de senere årene vært gjennomført flere prosesser og prosjekter for å utvikle måleindikatorer for kvaliteten på kommunale tjenester. Harstad kommune har siden år 2002 vært stadig på jakt etter kvalitetsindikatorer som kan måle den opplevde tjenestekvalitet, og som kan være et hjelpemiddel for å effektivisere og forbedre kvalitet på tjenestene innenfor de to største sektorer: grunnskole og videreopplæring og helse- og omsorgssektoren. Teorien som er brukt i forbindelse med denne oppgaven er translasjonsteori som omhandler implementering av en ny praksis og måten translasjon av en ny idé skjer på. For å besvare problemstillingen i min oppgave benyttet jeg meg av kvalitativ forsknings-metode, ved dybdeintervjuer. Harstad kommune ble valgt som en case på bakgrunn av deres erfaring i bruk av BMS som et styringsverktøy, der jeg intervjuet topp- og enhetsledere. Ansattes representant var intervjuet for å få belyst opplevelsen av arbeidet med BMS-modellen fra ansatte sin side. Etter flere år med bruk av BMS som sitt styringsverktøy, har flere kommuner et opplegg som er ett godt stykke fra den generiske BMS-modellen og modellen som er foreslått av Kommunaldepartementet. Derfor er det viktig med flere undersøkelser som kan avdekke i hvor stor grad en tilpasning av BMS-modellen påvirker effektivitet og tjenestekvalitet i kommunesektoren. Master Thesis Harstad University of Tromsø: Munin Open Research Archive Stykke ENVELOPE(9.862,9.862,63.677,63.677)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212
STV-3910
spellingShingle VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212
STV-3910
Mortensen, Anna Sharova
Balansert målstyring som et styringsverktøy i Harstad kommune
topic_facet VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212
STV-3910
description Det er stadig en debatt, både innenfor privat og offentlig sektor, hvordan en skal styre organisasjonen. Siden 1980-tallet har debatten om den økte vektleggingen av prestasjonsmåling, både finansielt og ikke-finansielt, i offentlig sektor (jf. New Public Management) gjort seg gjeldende i Norge. Det har skjedd store omveltninger og omstruktureringer i offentlig sektor i senere tid. Endringene karakteriseres blant annet ved flatere organisasjonsstrukturer, forbedring og effektivisering av kommunens rapporterings-system, og effektivitets- og kvalitetsmåling. Disse endringene øker relevansen av styringsverktøy som balansert målstyring (BMS). Grunnideen i BMS-konseptet er at det må være en balanse mellom økonomiske og ikke-økonomiske perspektiver. Relevansen av BMS i offentlig sektor kan også ses i sammenheng med den nye organisasjonsmodellen, to-nivå modell, hvor BMS ble gjerne fremstilt som erstatning for et mellomledernivå som ble borte. Oppgaven fokuserer primært på utvikling og tilpasning av den opprinnelige BMS-modellen foreslått av Kommunaldepartementet til den egne kommunens organisasjon og virkelighet fra år 2002 og frem til nå. I Norge har i de senere årene vært gjennomført flere prosesser og prosjekter for å utvikle måleindikatorer for kvaliteten på kommunale tjenester. Harstad kommune har siden år 2002 vært stadig på jakt etter kvalitetsindikatorer som kan måle den opplevde tjenestekvalitet, og som kan være et hjelpemiddel for å effektivisere og forbedre kvalitet på tjenestene innenfor de to største sektorer: grunnskole og videreopplæring og helse- og omsorgssektoren. Teorien som er brukt i forbindelse med denne oppgaven er translasjonsteori som omhandler implementering av en ny praksis og måten translasjon av en ny idé skjer på. For å besvare problemstillingen i min oppgave benyttet jeg meg av kvalitativ forsknings-metode, ved dybdeintervjuer. Harstad kommune ble valgt som en case på bakgrunn av deres erfaring i bruk av BMS som et styringsverktøy, der jeg intervjuet topp- og enhetsledere. Ansattes representant var intervjuet for å få belyst opplevelsen av arbeidet med BMS-modellen fra ansatte sin side. Etter flere år med bruk av BMS som sitt styringsverktøy, har flere kommuner et opplegg som er ett godt stykke fra den generiske BMS-modellen og modellen som er foreslått av Kommunaldepartementet. Derfor er det viktig med flere undersøkelser som kan avdekke i hvor stor grad en tilpasning av BMS-modellen påvirker effektivitet og tjenestekvalitet i kommunesektoren.
format Master Thesis
author Mortensen, Anna Sharova
author_facet Mortensen, Anna Sharova
author_sort Mortensen, Anna Sharova
title Balansert målstyring som et styringsverktøy i Harstad kommune
title_short Balansert målstyring som et styringsverktøy i Harstad kommune
title_full Balansert målstyring som et styringsverktøy i Harstad kommune
title_fullStr Balansert målstyring som et styringsverktøy i Harstad kommune
title_full_unstemmed Balansert målstyring som et styringsverktøy i Harstad kommune
title_sort balansert målstyring som et styringsverktøy i harstad kommune
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2019
url https://hdl.handle.net/10037/17389
long_lat ENVELOPE(9.862,9.862,63.677,63.677)
geographic Stykke
geographic_facet Stykke
genre Harstad
genre_facet Harstad
op_relation https://hdl.handle.net/10037/17389
op_rights openAccess
Copyright 2019 The Author(s)
_version_ 1766023463130103808