GDPR – til glede eller besvær? En kvalitativ case studie av hvordan ledere og ansatte i en lokalbank i Nord-Norge håndterer GDPR

Våren 2018 gjorde en ny personvernlov, General Data Protection Regulation sitt inntog og ble gjeldende for alle organisasjoner i EU. Loven skal bidra til at kundenes personopplysninger ivaretas på best mulig måte gjennom sikker og trygg innsamling, behandling, lagring og sending. Loven medfører derf...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Halvari, Nadine Nervik
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2019
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/17056
_version_ 1829311746297298944
author Halvari, Nadine Nervik
author_facet Halvari, Nadine Nervik
author_sort Halvari, Nadine Nervik
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Våren 2018 gjorde en ny personvernlov, General Data Protection Regulation sitt inntog og ble gjeldende for alle organisasjoner i EU. Loven skal bidra til at kundenes personopplysninger ivaretas på best mulig måte gjennom sikker og trygg innsamling, behandling, lagring og sending. Loven medfører derfor at organisasjoner er nødt til å endre rutiner og arbeidsmetoder. En organisasjonsendring slik som denne påvirker derfor alle ansatte på ulike måter. Spesielt ansatte i mindre banker opplever at loven medfører større arbeidsmengde og stress. Denne studien undersøker hvilke vurderinger, følelser og ressurser som danner grunnlag for hvordan GDPR håndteres og reageres på. Det er gjort semi-strukturerte individuelle intervju av fire ledere og fire ansatte som er strategisk valgt ut for å kunne svare på følgende problemstilling: Hvordan håndterer ledere og ansatte i en lokalbank i Nord-Norge den nye personvernloven, GDPR?. Funnene viser at ledere og ansatte vurderer GDPR som noe bra den dag i dag, selv om det er noen av disse som vurderer loven som også noe dårlig ut i fra om det inntas den ansattes, lederens, bankens eller kundenes sitt ståsted. De fleste hadde en negativ vurdering med negative følelser om endringen i starten, men den dag i dag har de utelukkende en positiv vurdering med positive følelser. Alle utviser en problem-fokuserende håndtering med en positiv/aktiv reaksjon den dag i dag, selv om kun de ansatte utviste i starten en positiv/passiv reaksjon. Hverken ressursene mengde informasjon og hvordan denne mottas, ansiennitet eller høy eller lav utdannelse påvirker hvilken håndteringsstrategi som benyttes.
format Master Thesis
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
geographic Besvær
geographic_facet Besvær
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/17056
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(12.667,12.667,66.617,66.617)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/17056
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
openAccess
Copyright 2019 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2019
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/17056 2025-04-13T14:23:05+00:00 GDPR – til glede eller besvær? En kvalitativ case studie av hvordan ledere og ansatte i en lokalbank i Nord-Norge håndterer GDPR Halvari, Nadine Nervik 2019-11-28 https://hdl.handle.net/10037/17056 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/17056 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2019 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 BED-3901H Master thesis Mastergradsoppgave 2019 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Våren 2018 gjorde en ny personvernlov, General Data Protection Regulation sitt inntog og ble gjeldende for alle organisasjoner i EU. Loven skal bidra til at kundenes personopplysninger ivaretas på best mulig måte gjennom sikker og trygg innsamling, behandling, lagring og sending. Loven medfører derfor at organisasjoner er nødt til å endre rutiner og arbeidsmetoder. En organisasjonsendring slik som denne påvirker derfor alle ansatte på ulike måter. Spesielt ansatte i mindre banker opplever at loven medfører større arbeidsmengde og stress. Denne studien undersøker hvilke vurderinger, følelser og ressurser som danner grunnlag for hvordan GDPR håndteres og reageres på. Det er gjort semi-strukturerte individuelle intervju av fire ledere og fire ansatte som er strategisk valgt ut for å kunne svare på følgende problemstilling: Hvordan håndterer ledere og ansatte i en lokalbank i Nord-Norge den nye personvernloven, GDPR?. Funnene viser at ledere og ansatte vurderer GDPR som noe bra den dag i dag, selv om det er noen av disse som vurderer loven som også noe dårlig ut i fra om det inntas den ansattes, lederens, bankens eller kundenes sitt ståsted. De fleste hadde en negativ vurdering med negative følelser om endringen i starten, men den dag i dag har de utelukkende en positiv vurdering med positive følelser. Alle utviser en problem-fokuserende håndtering med en positiv/aktiv reaksjon den dag i dag, selv om kun de ansatte utviste i starten en positiv/passiv reaksjon. Hverken ressursene mengde informasjon og hvordan denne mottas, ansiennitet eller høy eller lav utdannelse påvirker hvilken håndteringsstrategi som benyttes. Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive Besvær ENVELOPE(12.667,12.667,66.617,66.617)
spellingShingle VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
BED-3901H
Halvari, Nadine Nervik
GDPR – til glede eller besvær? En kvalitativ case studie av hvordan ledere og ansatte i en lokalbank i Nord-Norge håndterer GDPR
title GDPR – til glede eller besvær? En kvalitativ case studie av hvordan ledere og ansatte i en lokalbank i Nord-Norge håndterer GDPR
title_full GDPR – til glede eller besvær? En kvalitativ case studie av hvordan ledere og ansatte i en lokalbank i Nord-Norge håndterer GDPR
title_fullStr GDPR – til glede eller besvær? En kvalitativ case studie av hvordan ledere og ansatte i en lokalbank i Nord-Norge håndterer GDPR
title_full_unstemmed GDPR – til glede eller besvær? En kvalitativ case studie av hvordan ledere og ansatte i en lokalbank i Nord-Norge håndterer GDPR
title_short GDPR – til glede eller besvær? En kvalitativ case studie av hvordan ledere og ansatte i en lokalbank i Nord-Norge håndterer GDPR
title_sort gdpr – til glede eller besvær? en kvalitativ case studie av hvordan ledere og ansatte i en lokalbank i nord-norge håndterer gdpr
topic VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
BED-3901H
topic_facet VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
BED-3901H
url https://hdl.handle.net/10037/17056