Hvilken skrivepedagogikk ligger til grunn ved skriveløp hos elever med norsk som andrespråk? En kasusstudie i en setting med særskilt norskundervisning

I denne studien har jeg ønsket å belyse hvilke skrivepedagogikker som ligger til grunn ved et skriveløp for elever med norsk som andrespråk. Studien er designet som en kasusstudie ved en utvalgt byskole i Nord-Norge. Datamaterialet er samlet inn gjennom observasjon av et skriveløp på en skoleuke,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Johnsen, Ruben
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2019
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/16861
Description
Summary:I denne studien har jeg ønsket å belyse hvilke skrivepedagogikker som ligger til grunn ved et skriveløp for elever med norsk som andrespråk. Studien er designet som en kasusstudie ved en utvalgt byskole i Nord-Norge. Datamaterialet er samlet inn gjennom observasjon av et skriveløp på en skoleuke, i tillegg til intervju av læreren i etterkant av skriveløpet. Før jeg dro ut for å samle data leste jeg meg opp på tre ulike skrivepedagogikker. Resultatene viste en kombinert bruk av de tre skrivepedagogikkene; sjangerpedagogikk, prosessorientert pedagogikk og transspråklig praksis. De to førstnevnte ble aktivt benyttet av læreren i det aktuelle skriveløpet. Sistnevnte ble benyttet av elevene uten eksplisitt oppmuntring fra læreren. Studien viser til flere strategier for hvordan en kan tilpasse skriveundervisningen for flerspråklige elever. Viktigheten av et klasserom med en trygg atmosfære ble understreket.