Å fly i flokk krever samhandling : om samorganisering av lokalsamfunnets pedagogiske institusjoner i Longyearbyen lokalstyre Oppvekstforetak KF.
Oppgaven består av en kvalitativ studie som belyser muligheter samling av barnehager og skole i en organisasjon kan gi for å skape sammenheng i det 18-årige opplæringsløpet. Deltagende observasjon og kvalitative intervju er brukt til datainnsamlingen. Ved opprettelsen av Longyearbyen lokalstyre Oppv...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/1682 |
Summary: | Oppgaven består av en kvalitativ studie som belyser muligheter samling av barnehager og skole i en organisasjon kan gi for å skape sammenheng i det 18-årige opplæringsløpet. Deltagende observasjon og kvalitative intervju er brukt til datainnsamlingen. Ved opprettelsen av Longyearbyen lokalstyre Oppvekstforetak KF 1. januar 2007, ble de pedagogiske enhetene i Longyearbyen samlet i en organisasjon. Hensikten med oppvekstforetaket var å skape en helhetlig oppvekstsektor. Organisasjonen består av tre barnehager og en grunnskole med videregående avdeling. Oppvekstforetaket i Longyearbyen står i en særstilling som tilbyder av hele det 18-årige opplæringsløpet og kan tenke og handle helhetlig i forhold til å skape sammenheng i opplæringsløpet fra barnehagenivå og ut grunnopplæringen. Dette har dannet utgangspunkt for en studie som belyser følgende problemstilling: Hvordan kan samorganiseringen av de pedagogiske enhetene i et oppvekstforetak bidra til å skape et sammenhengende opplæringsløp? |
---|