Baseline undersøkelse av studiekvalitet og undervisningskultur på Institutt for geovitenskap ved UiT Norges arktiske universitet

Institutt for geovitenskap ved UiT Norges arktiske universitet ønsker å gjøre en innsats for å forbedre undervisningen ved instituttet. Instituttet tilbyr utdanninger på bachelor-, master- og doktorgradsnivå, med 12 bachelorkurs, 28 masterkurs og 9 kurs på doktorgradsnivå. Dette prosjektet fokuserer...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Martens, Iver, Malm, Rie Hjørnegaard
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet, Institutt for geovitenskap 2019
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/16728
Description
Summary:Institutt for geovitenskap ved UiT Norges arktiske universitet ønsker å gjøre en innsats for å forbedre undervisningen ved instituttet. Instituttet tilbyr utdanninger på bachelor-, master- og doktorgradsnivå, med 12 bachelorkurs, 28 masterkurs og 9 kurs på doktorgradsnivå. Dette prosjektet fokuserer på undervisningskvaliteten på bachelor- og master utdanningen. Vi håper rapporten kan bidra til den løpende utdanningsutvikling på instituttet. Prosjektet er realisert gjennom midler fra RESULT, Ressurssenter for undervisning og teknologi ved UiT, tilknyttet kategorien «Organisering og ledelse av studieprogrammer». Prosjektet fikk prosjektstøtte sommeren 2017. Dette er den avsluttende rapporten for prosjektet. Arbeidet med denne baseline undersøkelsen er også en viktig del av utviklingen inn mot iEarth, Center for Integrated Earth Science Education. iEarth er et nasjonalt konsortium som har til formål å endre den geovitenskapelige utdanningen i Norge, se iearth.no. Nettopp det å definere en baseline for studiekvalitet og undervisningskultur er definert som nøkkelparametre for iEarth for å kunne måle progresjon over tid. Spørreskjemaet som har blitt utviklet i prosjektet er etterfølgende brukt til å samle data geologi- og geografiprogrammene i Oslo, Bergen og på Universitetssenteret på Svalbard (UNIS). I det følgende beskriver tidligere instituttleder og dekan, professor Morten Hald utviklingen av geologiutdanningen fra 1974 til 2017, som en innføring i historien til det undersøkte program.