Ikke gjennomførte oppdrag : hva stanser ambulansehelikopteret, og hva blir alternativet?

Bakgrunn: Der finnes flere viktige årsaker til at ambulansehelikoptertjenesten ikke kan gjennomføre oppdrag. Siden ambulansehelikopteret oftest rekvireres til spesielt syke og skadde pasienter var det av interesse å kartlegget problemets omfang og hvilke alternativer som da ble benyttet. Material og...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Elstad, Ann Mari
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2008
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/1663
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1663
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1663 2024-06-02T08:15:20+00:00 Ikke gjennomførte oppdrag : hva stanser ambulansehelikopteret, og hva blir alternativet? Elstad, Ann Mari 2008-06 202264 bytes 2065 bytes application/pdf text/plain https://hdl.handle.net/10037/1663 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/1663 URN:NBN:no-uit_munin_1423 openAccess Copyright 2008 The Author(s) VDP::Medisinske fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750 5.-årsoppgave Master thesis Mastergradsoppgave 2008 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:41:49Z Bakgrunn: Der finnes flere viktige årsaker til at ambulansehelikoptertjenesten ikke kan gjennomføre oppdrag. Siden ambulansehelikopteret oftest rekvireres til spesielt syke og skadde pasienter var det av interesse å kartlegget problemets omfang og hvilke alternativer som da ble benyttet. Material og metode: Vi benyttet data over ambulansehelikopteroppdrag rekvirert til basen i Tromsø fra perioden 2003 til 2007. I vårt materiale inngikk 3639 oppdrag. Av disse ble 682 oppdrag ikke gjennomført (19 %). Data for nedbør og vindhastighet ble registrert for hvert oppdrag, samt om solen var over eller under horisonten ved oppdragets start. Sammenhenger mellom variablene ble undersøkt ved kjikvadrat-test. Resultater: Av alle registrerte oppdrag ble 81 % gjennomført. Den forholdsmessig største begrunnelsen for at oppdrag ikke ble gjennomført var værforholdene. Antallet oppdrag som ble stanset av været varierer fra måned til måned, med høyest antall i vinterhalvåret. Ved kjikvadrat-test fant vi at det var signifikant (p<0.005) færre oppdrag som ble gjennomført ved variabelen ”Natt”, ved nedbørsmengde over 5.1 mm og ved perioder med sterk vind. Fortolkning: Været påvirker hvor ofte ambulansehelikopteret kan assistere førstelinjetjenesten i å gjennomføre sine oppdrag. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Basen ENVELOPE(-13.400,-13.400,-73.333,-73.333) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Medisinske fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750
5.-årsoppgave
spellingShingle VDP::Medisinske fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750
5.-årsoppgave
Elstad, Ann Mari
Ikke gjennomførte oppdrag : hva stanser ambulansehelikopteret, og hva blir alternativet?
topic_facet VDP::Medisinske fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750
5.-årsoppgave
description Bakgrunn: Der finnes flere viktige årsaker til at ambulansehelikoptertjenesten ikke kan gjennomføre oppdrag. Siden ambulansehelikopteret oftest rekvireres til spesielt syke og skadde pasienter var det av interesse å kartlegget problemets omfang og hvilke alternativer som da ble benyttet. Material og metode: Vi benyttet data over ambulansehelikopteroppdrag rekvirert til basen i Tromsø fra perioden 2003 til 2007. I vårt materiale inngikk 3639 oppdrag. Av disse ble 682 oppdrag ikke gjennomført (19 %). Data for nedbør og vindhastighet ble registrert for hvert oppdrag, samt om solen var over eller under horisonten ved oppdragets start. Sammenhenger mellom variablene ble undersøkt ved kjikvadrat-test. Resultater: Av alle registrerte oppdrag ble 81 % gjennomført. Den forholdsmessig største begrunnelsen for at oppdrag ikke ble gjennomført var værforholdene. Antallet oppdrag som ble stanset av været varierer fra måned til måned, med høyest antall i vinterhalvåret. Ved kjikvadrat-test fant vi at det var signifikant (p<0.005) færre oppdrag som ble gjennomført ved variabelen ”Natt”, ved nedbørsmengde over 5.1 mm og ved perioder med sterk vind. Fortolkning: Været påvirker hvor ofte ambulansehelikopteret kan assistere førstelinjetjenesten i å gjennomføre sine oppdrag.
format Master Thesis
author Elstad, Ann Mari
author_facet Elstad, Ann Mari
author_sort Elstad, Ann Mari
title Ikke gjennomførte oppdrag : hva stanser ambulansehelikopteret, og hva blir alternativet?
title_short Ikke gjennomførte oppdrag : hva stanser ambulansehelikopteret, og hva blir alternativet?
title_full Ikke gjennomførte oppdrag : hva stanser ambulansehelikopteret, og hva blir alternativet?
title_fullStr Ikke gjennomførte oppdrag : hva stanser ambulansehelikopteret, og hva blir alternativet?
title_full_unstemmed Ikke gjennomførte oppdrag : hva stanser ambulansehelikopteret, og hva blir alternativet?
title_sort ikke gjennomførte oppdrag : hva stanser ambulansehelikopteret, og hva blir alternativet?
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2008
url https://hdl.handle.net/10037/1663
long_lat ENVELOPE(-13.400,-13.400,-73.333,-73.333)
ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
geographic Basen
Finnes
Tromsø
geographic_facet Basen
Finnes
Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/1663
URN:NBN:no-uit_munin_1423
op_rights openAccess
Copyright 2008 The Author(s)
_version_ 1800739476602880000