Ikke gjennomførte oppdrag : hva stanser ambulansehelikopteret, og hva blir alternativet?
Bakgrunn: Der finnes flere viktige årsaker til at ambulansehelikoptertjenesten ikke kan gjennomføre oppdrag. Siden ambulansehelikopteret oftest rekvireres til spesielt syke og skadde pasienter var det av interesse å kartlegget problemets omfang og hvilke alternativer som da ble benyttet. Material og...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/1663 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1663 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1663 2024-06-02T08:15:20+00:00 Ikke gjennomførte oppdrag : hva stanser ambulansehelikopteret, og hva blir alternativet? Elstad, Ann Mari 2008-06 202264 bytes 2065 bytes application/pdf text/plain https://hdl.handle.net/10037/1663 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/1663 URN:NBN:no-uit_munin_1423 openAccess Copyright 2008 The Author(s) VDP::Medisinske fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750 5.-årsoppgave Master thesis Mastergradsoppgave 2008 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:41:49Z Bakgrunn: Der finnes flere viktige årsaker til at ambulansehelikoptertjenesten ikke kan gjennomføre oppdrag. Siden ambulansehelikopteret oftest rekvireres til spesielt syke og skadde pasienter var det av interesse å kartlegget problemets omfang og hvilke alternativer som da ble benyttet. Material og metode: Vi benyttet data over ambulansehelikopteroppdrag rekvirert til basen i Tromsø fra perioden 2003 til 2007. I vårt materiale inngikk 3639 oppdrag. Av disse ble 682 oppdrag ikke gjennomført (19 %). Data for nedbør og vindhastighet ble registrert for hvert oppdrag, samt om solen var over eller under horisonten ved oppdragets start. Sammenhenger mellom variablene ble undersøkt ved kjikvadrat-test. Resultater: Av alle registrerte oppdrag ble 81 % gjennomført. Den forholdsmessig største begrunnelsen for at oppdrag ikke ble gjennomført var værforholdene. Antallet oppdrag som ble stanset av været varierer fra måned til måned, med høyest antall i vinterhalvåret. Ved kjikvadrat-test fant vi at det var signifikant (p<0.005) færre oppdrag som ble gjennomført ved variabelen ”Natt”, ved nedbørsmengde over 5.1 mm og ved perioder med sterk vind. Fortolkning: Været påvirker hvor ofte ambulansehelikopteret kan assistere førstelinjetjenesten i å gjennomføre sine oppdrag. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Basen ENVELOPE(-13.400,-13.400,-73.333,-73.333) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Tromsø |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Medisinske fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750 5.-årsoppgave |
spellingShingle |
VDP::Medisinske fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750 5.-årsoppgave Elstad, Ann Mari Ikke gjennomførte oppdrag : hva stanser ambulansehelikopteret, og hva blir alternativet? |
topic_facet |
VDP::Medisinske fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750 5.-årsoppgave |
description |
Bakgrunn: Der finnes flere viktige årsaker til at ambulansehelikoptertjenesten ikke kan gjennomføre oppdrag. Siden ambulansehelikopteret oftest rekvireres til spesielt syke og skadde pasienter var det av interesse å kartlegget problemets omfang og hvilke alternativer som da ble benyttet. Material og metode: Vi benyttet data over ambulansehelikopteroppdrag rekvirert til basen i Tromsø fra perioden 2003 til 2007. I vårt materiale inngikk 3639 oppdrag. Av disse ble 682 oppdrag ikke gjennomført (19 %). Data for nedbør og vindhastighet ble registrert for hvert oppdrag, samt om solen var over eller under horisonten ved oppdragets start. Sammenhenger mellom variablene ble undersøkt ved kjikvadrat-test. Resultater: Av alle registrerte oppdrag ble 81 % gjennomført. Den forholdsmessig største begrunnelsen for at oppdrag ikke ble gjennomført var værforholdene. Antallet oppdrag som ble stanset av været varierer fra måned til måned, med høyest antall i vinterhalvåret. Ved kjikvadrat-test fant vi at det var signifikant (p<0.005) færre oppdrag som ble gjennomført ved variabelen ”Natt”, ved nedbørsmengde over 5.1 mm og ved perioder med sterk vind. Fortolkning: Været påvirker hvor ofte ambulansehelikopteret kan assistere førstelinjetjenesten i å gjennomføre sine oppdrag. |
format |
Master Thesis |
author |
Elstad, Ann Mari |
author_facet |
Elstad, Ann Mari |
author_sort |
Elstad, Ann Mari |
title |
Ikke gjennomførte oppdrag : hva stanser ambulansehelikopteret, og hva blir alternativet? |
title_short |
Ikke gjennomførte oppdrag : hva stanser ambulansehelikopteret, og hva blir alternativet? |
title_full |
Ikke gjennomførte oppdrag : hva stanser ambulansehelikopteret, og hva blir alternativet? |
title_fullStr |
Ikke gjennomførte oppdrag : hva stanser ambulansehelikopteret, og hva blir alternativet? |
title_full_unstemmed |
Ikke gjennomførte oppdrag : hva stanser ambulansehelikopteret, og hva blir alternativet? |
title_sort |
ikke gjennomførte oppdrag : hva stanser ambulansehelikopteret, og hva blir alternativet? |
publisher |
Universitetet i Tromsø |
publishDate |
2008 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/1663 |
long_lat |
ENVELOPE(-13.400,-13.400,-73.333,-73.333) ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) |
geographic |
Basen Finnes Tromsø |
geographic_facet |
Basen Finnes Tromsø |
genre |
Tromsø |
genre_facet |
Tromsø |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/1663 URN:NBN:no-uit_munin_1423 |
op_rights |
openAccess Copyright 2008 The Author(s) |
_version_ |
1800739476602880000 |