Ikke gjennomførte oppdrag : hva stanser ambulansehelikopteret, og hva blir alternativet?

Bakgrunn: Der finnes flere viktige årsaker til at ambulansehelikoptertjenesten ikke kan gjennomføre oppdrag. Siden ambulansehelikopteret oftest rekvireres til spesielt syke og skadde pasienter var det av interesse å kartlegget problemets omfang og hvilke alternativer som da ble benyttet. Material og...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Elstad, Ann Mari
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2008
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/1663
Description
Summary:Bakgrunn: Der finnes flere viktige årsaker til at ambulansehelikoptertjenesten ikke kan gjennomføre oppdrag. Siden ambulansehelikopteret oftest rekvireres til spesielt syke og skadde pasienter var det av interesse å kartlegget problemets omfang og hvilke alternativer som da ble benyttet. Material og metode: Vi benyttet data over ambulansehelikopteroppdrag rekvirert til basen i Tromsø fra perioden 2003 til 2007. I vårt materiale inngikk 3639 oppdrag. Av disse ble 682 oppdrag ikke gjennomført (19 %). Data for nedbør og vindhastighet ble registrert for hvert oppdrag, samt om solen var over eller under horisonten ved oppdragets start. Sammenhenger mellom variablene ble undersøkt ved kjikvadrat-test. Resultater: Av alle registrerte oppdrag ble 81 % gjennomført. Den forholdsmessig største begrunnelsen for at oppdrag ikke ble gjennomført var værforholdene. Antallet oppdrag som ble stanset av været varierer fra måned til måned, med høyest antall i vinterhalvåret. Ved kjikvadrat-test fant vi at det var signifikant (p<0.005) færre oppdrag som ble gjennomført ved variabelen ”Natt”, ved nedbørsmengde over 5.1 mm og ved perioder med sterk vind. Fortolkning: Været påvirker hvor ofte ambulansehelikopteret kan assistere førstelinjetjenesten i å gjennomføre sine oppdrag.