Atopisk eksem og tilfredshetsundersøkelse blant deltakerne på Eksemskolen ved Lærings- og mestringssenteret, Universitetssykehuset Nord-Norge, perioden 2003-2007.

Første del av oppgaven gir en generell innføring i atopisk eksem. Andre del tar for seg tilfredshetsundersøkelsen foretatt blant deltakerne ved Eksemskolen. Frem til utgangen av 2007 er det blitt avholdt 12 eksemskoler. Ved hjelp av statistikkprogrammet SPSS 15 er datamaterialet fra tilfredshetsunde...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ankjell, Torun Karina Solheim
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2008
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/1661
Description
Summary:Første del av oppgaven gir en generell innføring i atopisk eksem. Andre del tar for seg tilfredshetsundersøkelsen foretatt blant deltakerne ved Eksemskolen. Frem til utgangen av 2007 er det blitt avholdt 12 eksemskoler. Ved hjelp av statistikkprogrammet SPSS 15 er datamaterialet fra tilfredshetsundersøkelsen sammenfattet i denne oppgaven. På grunn av et lite tallmateriale har man, som forventet, ikke fått statistisk signifikante resultater. Av i underkant 120 deltakere, har 65 besvart tilfredshetsundersøkelsen. Sekstini prosent av deltakerne var mødre og 31% fedre. Førtito prosent har barn i alderen 0-3 år og 30 % har barn i alderen 4-6 år. Ni av ti har fått tilbud om deltakelse fra ansatte ved Barneavdelingen, UNN. Hundre prosent av deltakerne vil anbefale tilbudet til andre. Prevalensen av atopisk eksem er økende. Som ved annen kronisk sykdom har denne pasientgruppen og de pårørende et økt behov for informasjon. Nyvinninger som Eksemskolen er med på å imøtekomme dette behovet. Eksemskolens deltakere er fornøyde. De trekker særlig frem muligheten til å utveksle erfaringer med andre i samme livssituasjon og mer informasjon om atopisk eksem og behandlingen som positivt. Samtidig er det et ønske om utvidet tilbud og videre oppfølging. Dette kan for eksempel være at deltakerne i etterkant blir tilknyttet telemedisinsk veiledning via internett. I tillegg vil det videre fremover kunne være et satsningsområde for LMS å få henvist deltakere direkte fra førstelinjetjenesten.