Ny på arbeidsplassen. Hva skoleledere bør vite om nytilsattes møte med organisasjonen.

I denne masteroppgaven har vi studert hvilke opplevelser nyansatte lærere har hatt i møte med sin nye arbeidsplass og yrkestilværelse. Vi har sett på de erfaringer de har gjort seg knyttet til ansettelsesprosess, veiledning, ledelse, arbeidsbelastning og sosiale faktorer. Bakgrunn for valg av tema l...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Wang, Bodil Synnøve, Strømsør-Bygdevoll, Marita
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2019
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/15927
Description
Summary:I denne masteroppgaven har vi studert hvilke opplevelser nyansatte lærere har hatt i møte med sin nye arbeidsplass og yrkestilværelse. Vi har sett på de erfaringer de har gjort seg knyttet til ansettelsesprosess, veiledning, ledelse, arbeidsbelastning og sosiale faktorer. Bakgrunn for valg av tema ligger i utfordringer som knytter seg til læreryrket spesielt, og store deler av offentlig sektor generelt. En stadig problematisering gjennom media av økende lærermangel og flukt fra yrket, og tilhørende varierende kvalitet på lærerutdanningene, førte til at vi ønsket å utforske kompleksiteten i lærerrollen, og da særlig med tanke på hva vi som ledere bør være oppmerksomme på i forbindelse med ansettelse og mottak av nye arbeidstakere. Siden arbeidssituasjonen for lærere fortoner seg som utfordrende mener vi det er desto viktigere at de som velger å jobbe som lærere føler at de får en god mottakelse når de skal starte på arbeidsplassen. Vi ønsket derfor å studere hvordan nytilsatte lærere opplever sin arbeidshverdag. Vi har valgt å lete etter svar gjennom individuelle intervju med lærere i ulike skoler i Nord-Norge. Vi valgte å intervjue lærere både i grunnskole og videregående skole, samt lærere av begge kjønn. Flere av forventningene vi hadde, gjennom fordypning i teori, medieoppslag og egne erfaringer, ble innfridd i samtale med respondentene. De kunne fortelle om varierende kvalitet på både ansettelsesprosess og mottak på de ulike undervisningsstedene, og det var i tillegg stor variasjon innenfor bruken av mentorordninger. Respondentene hadde også ulik opplevelse av ledelsen og deres involvering. Det var derfor ekstra positivt å høre at samtlige respondenter opplevde at de hadde blitt godt mottatt av sine nye kollegaer, og at de trivdes godt på arbeidsplassen til tross for ulike erfaringer i startfasen av arbeidsforholdet. Respondentene trakk også fram alle de ulike rollene de innehar som lærere, og opplevelsen av manglende samsvar mellom utdanning og praksis. Vi fant det særlig interessant å problematisere hvor ansvaret ligger for å sette læreren i stand til å takle yrkets kompleksitet, og drøfter derfor dette i slutten av oppgaven gjennom ulike perspektiver på utdanningsinstitusjoner, ledelse, autonomi og eget ansvar for kunnskapservervelse.