To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene?

Source at http://dx.doi.org/10.5617/adno.6441. I 2010 ble det ved UiT Norges arktiske universitet startet opp et nasjonalt pilotprosjekt (Pilot i Nord) med 5-årige integrerte masterutdanninger for trinn 1-7 og 5-10. I denne kvalitative sammenligningsstudien har vi intervjuet åtte praksislærere på me...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Acta Didactica Norge
Main Authors: Karlsen, Solveig, Olufsen, Magne
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Bokmål
Published: Acta Didactica Norge 2019
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/15879
https://doi.org/10.5617/adno.6441
_version_ 1829305825930248192
author Karlsen, Solveig
Olufsen, Magne
author_facet Karlsen, Solveig
Olufsen, Magne
author_sort Karlsen, Solveig
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
container_issue 1
container_start_page 11
container_title Acta Didactica Norge
container_volume 13
description Source at http://dx.doi.org/10.5617/adno.6441. I 2010 ble det ved UiT Norges arktiske universitet startet opp et nasjonalt pilotprosjekt (Pilot i Nord) med 5-årige integrerte masterutdanninger for trinn 1-7 og 5-10. I denne kvalitative sammenligningsstudien har vi intervjuet åtte praksislærere på mellomtrinnet (trinn 5-7) med veiledningserfaring fra begge disse utdanningene og undersøkt om de opplever kompetanseforskjeller mellom studentgruppene. For å belyse eventuelle forskjeller, har vi også gjort en sammenligning av utdanningene og en dokumentanalyse av emneplanene for pedagogikkfaget i begge utdanningene. Analysene viser at utdanningene var ulike blant annet når det gjaldt antall og omfang av skolefag og størrelse på pedagogikkfaget. Utdanningen for trinn 1-7 har et sterkt fokus mot pedagogikk og elevkunnskap, mens 5-10 utdanningen fokuserer mer på fag og fagdidaktikk. Praksislærerne erfarer fra praksisopplæringen at studentene ved 5-10 utdanningen har høyere faglig kompetanse, interesse for og identitet til sine valgte fag sammenlignet studenter fra 1-7 utdanningen. Studentene ved 1-7 utdanningen derimot oppleves å ha noe bedre teoretisk grunnlag i pedagogikk og elevkunnskap, og de fokuserer mer på pedagogiske prinsipper i praksisopplæringen. Praksislærerne erfarer også at det er forskjell i holdninger mellom studentgruppene til å undervise i fag i praksisopplæringen som de ikke har fått undervisning i på campus. Studentene ved 5-10 utdanningen er mer motvillige til dette. Studien viser at det er samsvar mellom oppbygging og innhold i de to utdanningene og hvilke kompetanser praksislærerne erfarer at studentene har. Denne artikkelen er i så måte et bidrag i debatten knyttet til hvordan ulike lærerutdanningsmodeller bidrar til studentenes kompetanser. In 2010 UiT The Arctic University of Norway started two new teacher education programmes as a national pilot. The programmes were five-year integrated masters for grade levels 1-7 and 5-10. In this qualitative study we interviewed eight in-service teachers ...
format Article in Journal/Newspaper
genre Arktis*
Arctic University of Norway
UiT The Arctic University of Norway
genre_facet Arktis*
Arctic University of Norway
UiT The Arctic University of Norway
geographic Arctic
Norway
geographic_facet Arctic
Norway
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15879
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_doi https://doi.org/10.5617/adno.6441
op_relation Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge
FRIDAID 1710079
doi:10.5617/adno.6441
https://hdl.handle.net/10037/15879
op_rights openAccess
publishDate 2019
publisher Acta Didactica Norge
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15879 2025-04-13T14:15:27+00:00 To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene? Two different education programs for upper primary school. Is there correspondence between the curricula and the teacher mentors' experiences with students' knowledge in the 1-7 and 5-10 programs? Karlsen, Solveig Olufsen, Magne 2019 https://hdl.handle.net/10037/15879 https://doi.org/10.5617/adno.6441 nob nob Acta Didactica Norge Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge FRIDAID 1710079 doi:10.5617/adno.6441 https://hdl.handle.net/10037/15879 openAccess VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 grunnskolelærerutdanning lærerkompetanser lærerutdanning praksisopplæring lærerstudenter primary-secondary teacher education teacher knowledge pre-service teachers school practice Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed 2019 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.5617/adno.6441 2025-03-14T05:17:56Z Source at http://dx.doi.org/10.5617/adno.6441. I 2010 ble det ved UiT Norges arktiske universitet startet opp et nasjonalt pilotprosjekt (Pilot i Nord) med 5-årige integrerte masterutdanninger for trinn 1-7 og 5-10. I denne kvalitative sammenligningsstudien har vi intervjuet åtte praksislærere på mellomtrinnet (trinn 5-7) med veiledningserfaring fra begge disse utdanningene og undersøkt om de opplever kompetanseforskjeller mellom studentgruppene. For å belyse eventuelle forskjeller, har vi også gjort en sammenligning av utdanningene og en dokumentanalyse av emneplanene for pedagogikkfaget i begge utdanningene. Analysene viser at utdanningene var ulike blant annet når det gjaldt antall og omfang av skolefag og størrelse på pedagogikkfaget. Utdanningen for trinn 1-7 har et sterkt fokus mot pedagogikk og elevkunnskap, mens 5-10 utdanningen fokuserer mer på fag og fagdidaktikk. Praksislærerne erfarer fra praksisopplæringen at studentene ved 5-10 utdanningen har høyere faglig kompetanse, interesse for og identitet til sine valgte fag sammenlignet studenter fra 1-7 utdanningen. Studentene ved 1-7 utdanningen derimot oppleves å ha noe bedre teoretisk grunnlag i pedagogikk og elevkunnskap, og de fokuserer mer på pedagogiske prinsipper i praksisopplæringen. Praksislærerne erfarer også at det er forskjell i holdninger mellom studentgruppene til å undervise i fag i praksisopplæringen som de ikke har fått undervisning i på campus. Studentene ved 5-10 utdanningen er mer motvillige til dette. Studien viser at det er samsvar mellom oppbygging og innhold i de to utdanningene og hvilke kompetanser praksislærerne erfarer at studentene har. Denne artikkelen er i så måte et bidrag i debatten knyttet til hvordan ulike lærerutdanningsmodeller bidrar til studentenes kompetanser. In 2010 UiT The Arctic University of Norway started two new teacher education programmes as a national pilot. The programmes were five-year integrated masters for grade levels 1-7 and 5-10. In this qualitative study we interviewed eight in-service teachers ... Article in Journal/Newspaper Arktis* Arctic University of Norway UiT The Arctic University of Norway University of Tromsø: Munin Open Research Archive Arctic Norway Acta Didactica Norge 13 1 11
spellingShingle VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
grunnskolelærerutdanning
lærerkompetanser
lærerutdanning
praksisopplæring
lærerstudenter
primary-secondary teacher education
teacher knowledge
pre-service teachers
school practice
Karlsen, Solveig
Olufsen, Magne
To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene?
title To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene?
title_full To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene?
title_fullStr To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene?
title_full_unstemmed To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene?
title_short To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene?
title_sort to ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene?
topic VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
grunnskolelærerutdanning
lærerkompetanser
lærerutdanning
praksisopplæring
lærerstudenter
primary-secondary teacher education
teacher knowledge
pre-service teachers
school practice
topic_facet VDP::Social science: 200::Education: 280
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
grunnskolelærerutdanning
lærerkompetanser
lærerutdanning
praksisopplæring
lærerstudenter
primary-secondary teacher education
teacher knowledge
pre-service teachers
school practice
url https://hdl.handle.net/10037/15879
https://doi.org/10.5617/adno.6441