To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene?
Source at http://dx.doi.org/10.5617/adno.6441. I 2010 ble det ved UiT Norges arktiske universitet startet opp et nasjonalt pilotprosjekt (Pilot i Nord) med 5-årige integrerte masterutdanninger for trinn 1-7 og 5-10. I denne kvalitative sammenligningsstudien har vi intervjuet åtte praksislærere på me...
Published in: | Acta Didactica Norge |
---|---|
Main Authors: | , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Bokmål |
Published: |
Acta Didactica Norge
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/15879 https://doi.org/10.5617/adno.6441 |
_version_ | 1829305825930248192 |
---|---|
author | Karlsen, Solveig Olufsen, Magne |
author_facet | Karlsen, Solveig Olufsen, Magne |
author_sort | Karlsen, Solveig |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
container_issue | 1 |
container_start_page | 11 |
container_title | Acta Didactica Norge |
container_volume | 13 |
description | Source at http://dx.doi.org/10.5617/adno.6441. I 2010 ble det ved UiT Norges arktiske universitet startet opp et nasjonalt pilotprosjekt (Pilot i Nord) med 5-årige integrerte masterutdanninger for trinn 1-7 og 5-10. I denne kvalitative sammenligningsstudien har vi intervjuet åtte praksislærere på mellomtrinnet (trinn 5-7) med veiledningserfaring fra begge disse utdanningene og undersøkt om de opplever kompetanseforskjeller mellom studentgruppene. For å belyse eventuelle forskjeller, har vi også gjort en sammenligning av utdanningene og en dokumentanalyse av emneplanene for pedagogikkfaget i begge utdanningene. Analysene viser at utdanningene var ulike blant annet når det gjaldt antall og omfang av skolefag og størrelse på pedagogikkfaget. Utdanningen for trinn 1-7 har et sterkt fokus mot pedagogikk og elevkunnskap, mens 5-10 utdanningen fokuserer mer på fag og fagdidaktikk. Praksislærerne erfarer fra praksisopplæringen at studentene ved 5-10 utdanningen har høyere faglig kompetanse, interesse for og identitet til sine valgte fag sammenlignet studenter fra 1-7 utdanningen. Studentene ved 1-7 utdanningen derimot oppleves å ha noe bedre teoretisk grunnlag i pedagogikk og elevkunnskap, og de fokuserer mer på pedagogiske prinsipper i praksisopplæringen. Praksislærerne erfarer også at det er forskjell i holdninger mellom studentgruppene til å undervise i fag i praksisopplæringen som de ikke har fått undervisning i på campus. Studentene ved 5-10 utdanningen er mer motvillige til dette. Studien viser at det er samsvar mellom oppbygging og innhold i de to utdanningene og hvilke kompetanser praksislærerne erfarer at studentene har. Denne artikkelen er i så måte et bidrag i debatten knyttet til hvordan ulike lærerutdanningsmodeller bidrar til studentenes kompetanser. In 2010 UiT The Arctic University of Norway started two new teacher education programmes as a national pilot. The programmes were five-year integrated masters for grade levels 1-7 and 5-10. In this qualitative study we interviewed eight in-service teachers ... |
format | Article in Journal/Newspaper |
genre | Arktis* Arctic University of Norway UiT The Arctic University of Norway |
genre_facet | Arktis* Arctic University of Norway UiT The Arctic University of Norway |
geographic | Arctic Norway |
geographic_facet | Arctic Norway |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15879 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_doi | https://doi.org/10.5617/adno.6441 |
op_relation | Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge FRIDAID 1710079 doi:10.5617/adno.6441 https://hdl.handle.net/10037/15879 |
op_rights | openAccess |
publishDate | 2019 |
publisher | Acta Didactica Norge |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15879 2025-04-13T14:15:27+00:00 To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene? Two different education programs for upper primary school. Is there correspondence between the curricula and the teacher mentors' experiences with students' knowledge in the 1-7 and 5-10 programs? Karlsen, Solveig Olufsen, Magne 2019 https://hdl.handle.net/10037/15879 https://doi.org/10.5617/adno.6441 nob nob Acta Didactica Norge Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge FRIDAID 1710079 doi:10.5617/adno.6441 https://hdl.handle.net/10037/15879 openAccess VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 grunnskolelærerutdanning lærerkompetanser lærerutdanning praksisopplæring lærerstudenter primary-secondary teacher education teacher knowledge pre-service teachers school practice Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed 2019 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.5617/adno.6441 2025-03-14T05:17:56Z Source at http://dx.doi.org/10.5617/adno.6441. I 2010 ble det ved UiT Norges arktiske universitet startet opp et nasjonalt pilotprosjekt (Pilot i Nord) med 5-årige integrerte masterutdanninger for trinn 1-7 og 5-10. I denne kvalitative sammenligningsstudien har vi intervjuet åtte praksislærere på mellomtrinnet (trinn 5-7) med veiledningserfaring fra begge disse utdanningene og undersøkt om de opplever kompetanseforskjeller mellom studentgruppene. For å belyse eventuelle forskjeller, har vi også gjort en sammenligning av utdanningene og en dokumentanalyse av emneplanene for pedagogikkfaget i begge utdanningene. Analysene viser at utdanningene var ulike blant annet når det gjaldt antall og omfang av skolefag og størrelse på pedagogikkfaget. Utdanningen for trinn 1-7 har et sterkt fokus mot pedagogikk og elevkunnskap, mens 5-10 utdanningen fokuserer mer på fag og fagdidaktikk. Praksislærerne erfarer fra praksisopplæringen at studentene ved 5-10 utdanningen har høyere faglig kompetanse, interesse for og identitet til sine valgte fag sammenlignet studenter fra 1-7 utdanningen. Studentene ved 1-7 utdanningen derimot oppleves å ha noe bedre teoretisk grunnlag i pedagogikk og elevkunnskap, og de fokuserer mer på pedagogiske prinsipper i praksisopplæringen. Praksislærerne erfarer også at det er forskjell i holdninger mellom studentgruppene til å undervise i fag i praksisopplæringen som de ikke har fått undervisning i på campus. Studentene ved 5-10 utdanningen er mer motvillige til dette. Studien viser at det er samsvar mellom oppbygging og innhold i de to utdanningene og hvilke kompetanser praksislærerne erfarer at studentene har. Denne artikkelen er i så måte et bidrag i debatten knyttet til hvordan ulike lærerutdanningsmodeller bidrar til studentenes kompetanser. In 2010 UiT The Arctic University of Norway started two new teacher education programmes as a national pilot. The programmes were five-year integrated masters for grade levels 1-7 and 5-10. In this qualitative study we interviewed eight in-service teachers ... Article in Journal/Newspaper Arktis* Arctic University of Norway UiT The Arctic University of Norway University of Tromsø: Munin Open Research Archive Arctic Norway Acta Didactica Norge 13 1 11 |
spellingShingle | VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 grunnskolelærerutdanning lærerkompetanser lærerutdanning praksisopplæring lærerstudenter primary-secondary teacher education teacher knowledge pre-service teachers school practice Karlsen, Solveig Olufsen, Magne To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene? |
title | To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene? |
title_full | To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene? |
title_fullStr | To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene? |
title_full_unstemmed | To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene? |
title_short | To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene? |
title_sort | to ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene? |
topic | VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 grunnskolelærerutdanning lærerkompetanser lærerutdanning praksisopplæring lærerstudenter primary-secondary teacher education teacher knowledge pre-service teachers school practice |
topic_facet | VDP::Social science: 200::Education: 280 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 grunnskolelærerutdanning lærerkompetanser lærerutdanning praksisopplæring lærerstudenter primary-secondary teacher education teacher knowledge pre-service teachers school practice |
url | https://hdl.handle.net/10037/15879 https://doi.org/10.5617/adno.6441 |