Kompetent nok til å utøve sosialt arbeid i NAV? En undersøkelse om hvordan sosionomer opplever sin utdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen.

Undersøkelsens formål var å utforske hvordan sosionomer i NAV opplever sin grunnutdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen. Undersøkelsen ble gjennomført ved bruk av metodetriangulering, gjennom å kombinere to separate delundersøkelser: En kvantitativ spørreundersøkelse som ble besvart av 53 sosi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Solheim, Anne Charlotte
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT The Arctic University of Norway 2019
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/15730
_version_ 1829308191547064320
author Solheim, Anne Charlotte
author_facet Solheim, Anne Charlotte
author_sort Solheim, Anne Charlotte
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Undersøkelsens formål var å utforske hvordan sosionomer i NAV opplever sin grunnutdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen. Undersøkelsen ble gjennomført ved bruk av metodetriangulering, gjennom å kombinere to separate delundersøkelser: En kvantitativ spørreundersøkelse som ble besvart av 53 sosionomer på lokale NAV-kontor i Troms og Finnmark, samt en kvalitativ undersøkelse som besto av åtte semistrukturerte intervjuer, hvor respondentene ble rekruttert fra samme utvalget som den kvantitative undersøkelsen. Begge delundersøkelsene ble gjennomført parallelt. I tillegg sammenlignes deler av den kvantitative undersøkelsen med en tidligere gjennomført kvantitativ undersøkelse: StudData-undersøkelsen. Hovedvekten i oppgaven ble lagt på de kvalitative funn, for å få dybdeinformasjon. De kvantitative funn viser omfanget og generelle trender. Sentrale funn i undersøkelsen er at sosionomer i ulik grad opplever å ha tilegnet seg god nok kompetanse for arbeidet i NAV gjennom grunnutdanningen. Noen respondenter fortalte om et praksissjokk når de som nyutdannet begynner i yrkesutøvelsen. Andre funn indikerer manglende teoretiske kunnskaper og yrkesspesifikke ferdigheter for arbeidet i NAV. Imidlertid viser også flere funn at sosionomene er fornøyd med sin grunnutdanning og anser den som viktig for yrket. De forteller om et helhetssyn, som bidro til at de utøver yrket med både en faglig trygghet og kritisk refleksjon over egen yrkesutøvelse.
format Master Thesis
genre Finnmark
Finnmark
Troms
genre_facet Finnmark
Finnmark
Troms
geographic Troms og Finnmark
geographic_facet Troms og Finnmark
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15730
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(23.712,23.712,69.724,69.724)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/15730
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
openAccess
Copyright 2019 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2019
publisher UiT The Arctic University of Norway
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15730 2025-04-13T14:18:41+00:00 Kompetent nok til å utøve sosialt arbeid i NAV? En undersøkelse om hvordan sosionomer opplever sin utdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen. Solheim, Anne Charlotte 2019-05-21 https://hdl.handle.net/10037/15730 nob nob UiT The Arctic University of Norway UiT Norges arktiske universitet https://hdl.handle.net/10037/15730 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2019 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360 VDP::Social science: 200::Social work: 360 sosionom NAV profesjonell kompetanse generalistutdanning generalister helhetssyn praksissjokk StudData SSO-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2019 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Undersøkelsens formål var å utforske hvordan sosionomer i NAV opplever sin grunnutdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen. Undersøkelsen ble gjennomført ved bruk av metodetriangulering, gjennom å kombinere to separate delundersøkelser: En kvantitativ spørreundersøkelse som ble besvart av 53 sosionomer på lokale NAV-kontor i Troms og Finnmark, samt en kvalitativ undersøkelse som besto av åtte semistrukturerte intervjuer, hvor respondentene ble rekruttert fra samme utvalget som den kvantitative undersøkelsen. Begge delundersøkelsene ble gjennomført parallelt. I tillegg sammenlignes deler av den kvantitative undersøkelsen med en tidligere gjennomført kvantitativ undersøkelse: StudData-undersøkelsen. Hovedvekten i oppgaven ble lagt på de kvalitative funn, for å få dybdeinformasjon. De kvantitative funn viser omfanget og generelle trender. Sentrale funn i undersøkelsen er at sosionomer i ulik grad opplever å ha tilegnet seg god nok kompetanse for arbeidet i NAV gjennom grunnutdanningen. Noen respondenter fortalte om et praksissjokk når de som nyutdannet begynner i yrkesutøvelsen. Andre funn indikerer manglende teoretiske kunnskaper og yrkesspesifikke ferdigheter for arbeidet i NAV. Imidlertid viser også flere funn at sosionomene er fornøyd med sin grunnutdanning og anser den som viktig for yrket. De forteller om et helhetssyn, som bidro til at de utøver yrket med både en faglig trygghet og kritisk refleksjon over egen yrkesutøvelse. Master Thesis Finnmark Finnmark Troms University of Tromsø: Munin Open Research Archive Troms og Finnmark ENVELOPE(23.712,23.712,69.724,69.724)
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360
VDP::Social science: 200::Social work: 360
sosionom
NAV
profesjonell kompetanse
generalistutdanning
generalister
helhetssyn
praksissjokk
StudData
SSO-3900
Solheim, Anne Charlotte
Kompetent nok til å utøve sosialt arbeid i NAV? En undersøkelse om hvordan sosionomer opplever sin utdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen.
title Kompetent nok til å utøve sosialt arbeid i NAV? En undersøkelse om hvordan sosionomer opplever sin utdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen.
title_full Kompetent nok til å utøve sosialt arbeid i NAV? En undersøkelse om hvordan sosionomer opplever sin utdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen.
title_fullStr Kompetent nok til å utøve sosialt arbeid i NAV? En undersøkelse om hvordan sosionomer opplever sin utdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen.
title_full_unstemmed Kompetent nok til å utøve sosialt arbeid i NAV? En undersøkelse om hvordan sosionomer opplever sin utdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen.
title_short Kompetent nok til å utøve sosialt arbeid i NAV? En undersøkelse om hvordan sosionomer opplever sin utdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen.
title_sort kompetent nok til å utøve sosialt arbeid i nav? en undersøkelse om hvordan sosionomer opplever sin utdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen.
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360
VDP::Social science: 200::Social work: 360
sosionom
NAV
profesjonell kompetanse
generalistutdanning
generalister
helhetssyn
praksissjokk
StudData
SSO-3900
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360
VDP::Social science: 200::Social work: 360
sosionom
NAV
profesjonell kompetanse
generalistutdanning
generalister
helhetssyn
praksissjokk
StudData
SSO-3900
url https://hdl.handle.net/10037/15730