Kompetent nok til å utøve sosialt arbeid i NAV? En undersøkelse om hvordan sosionomer opplever sin utdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen.
Undersøkelsens formål var å utforske hvordan sosionomer i NAV opplever sin grunnutdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen. Undersøkelsen ble gjennomført ved bruk av metodetriangulering, gjennom å kombinere to separate delundersøkelser: En kvantitativ spørreundersøkelse som ble besvart av 53 sosi...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT The Arctic University of Norway
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/15730 |
_version_ | 1829308191547064320 |
---|---|
author | Solheim, Anne Charlotte |
author_facet | Solheim, Anne Charlotte |
author_sort | Solheim, Anne Charlotte |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Undersøkelsens formål var å utforske hvordan sosionomer i NAV opplever sin grunnutdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen. Undersøkelsen ble gjennomført ved bruk av metodetriangulering, gjennom å kombinere to separate delundersøkelser: En kvantitativ spørreundersøkelse som ble besvart av 53 sosionomer på lokale NAV-kontor i Troms og Finnmark, samt en kvalitativ undersøkelse som besto av åtte semistrukturerte intervjuer, hvor respondentene ble rekruttert fra samme utvalget som den kvantitative undersøkelsen. Begge delundersøkelsene ble gjennomført parallelt. I tillegg sammenlignes deler av den kvantitative undersøkelsen med en tidligere gjennomført kvantitativ undersøkelse: StudData-undersøkelsen. Hovedvekten i oppgaven ble lagt på de kvalitative funn, for å få dybdeinformasjon. De kvantitative funn viser omfanget og generelle trender. Sentrale funn i undersøkelsen er at sosionomer i ulik grad opplever å ha tilegnet seg god nok kompetanse for arbeidet i NAV gjennom grunnutdanningen. Noen respondenter fortalte om et praksissjokk når de som nyutdannet begynner i yrkesutøvelsen. Andre funn indikerer manglende teoretiske kunnskaper og yrkesspesifikke ferdigheter for arbeidet i NAV. Imidlertid viser også flere funn at sosionomene er fornøyd med sin grunnutdanning og anser den som viktig for yrket. De forteller om et helhetssyn, som bidro til at de utøver yrket med både en faglig trygghet og kritisk refleksjon over egen yrkesutøvelse. |
format | Master Thesis |
genre | Finnmark Finnmark Troms |
genre_facet | Finnmark Finnmark Troms |
geographic | Troms og Finnmark |
geographic_facet | Troms og Finnmark |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15730 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(23.712,23.712,69.724,69.724) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/15730 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2019 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2019 |
publisher | UiT The Arctic University of Norway |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15730 2025-04-13T14:18:41+00:00 Kompetent nok til å utøve sosialt arbeid i NAV? En undersøkelse om hvordan sosionomer opplever sin utdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen. Solheim, Anne Charlotte 2019-05-21 https://hdl.handle.net/10037/15730 nob nob UiT The Arctic University of Norway UiT Norges arktiske universitet https://hdl.handle.net/10037/15730 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2019 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360 VDP::Social science: 200::Social work: 360 sosionom NAV profesjonell kompetanse generalistutdanning generalister helhetssyn praksissjokk StudData SSO-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2019 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Undersøkelsens formål var å utforske hvordan sosionomer i NAV opplever sin grunnutdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen. Undersøkelsen ble gjennomført ved bruk av metodetriangulering, gjennom å kombinere to separate delundersøkelser: En kvantitativ spørreundersøkelse som ble besvart av 53 sosionomer på lokale NAV-kontor i Troms og Finnmark, samt en kvalitativ undersøkelse som besto av åtte semistrukturerte intervjuer, hvor respondentene ble rekruttert fra samme utvalget som den kvantitative undersøkelsen. Begge delundersøkelsene ble gjennomført parallelt. I tillegg sammenlignes deler av den kvantitative undersøkelsen med en tidligere gjennomført kvantitativ undersøkelse: StudData-undersøkelsen. Hovedvekten i oppgaven ble lagt på de kvalitative funn, for å få dybdeinformasjon. De kvantitative funn viser omfanget og generelle trender. Sentrale funn i undersøkelsen er at sosionomer i ulik grad opplever å ha tilegnet seg god nok kompetanse for arbeidet i NAV gjennom grunnutdanningen. Noen respondenter fortalte om et praksissjokk når de som nyutdannet begynner i yrkesutøvelsen. Andre funn indikerer manglende teoretiske kunnskaper og yrkesspesifikke ferdigheter for arbeidet i NAV. Imidlertid viser også flere funn at sosionomene er fornøyd med sin grunnutdanning og anser den som viktig for yrket. De forteller om et helhetssyn, som bidro til at de utøver yrket med både en faglig trygghet og kritisk refleksjon over egen yrkesutøvelse. Master Thesis Finnmark Finnmark Troms University of Tromsø: Munin Open Research Archive Troms og Finnmark ENVELOPE(23.712,23.712,69.724,69.724) |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360 VDP::Social science: 200::Social work: 360 sosionom NAV profesjonell kompetanse generalistutdanning generalister helhetssyn praksissjokk StudData SSO-3900 Solheim, Anne Charlotte Kompetent nok til å utøve sosialt arbeid i NAV? En undersøkelse om hvordan sosionomer opplever sin utdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen. |
title | Kompetent nok til å utøve sosialt arbeid i NAV? En undersøkelse om hvordan sosionomer opplever sin utdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen. |
title_full | Kompetent nok til å utøve sosialt arbeid i NAV? En undersøkelse om hvordan sosionomer opplever sin utdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen. |
title_fullStr | Kompetent nok til å utøve sosialt arbeid i NAV? En undersøkelse om hvordan sosionomer opplever sin utdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen. |
title_full_unstemmed | Kompetent nok til å utøve sosialt arbeid i NAV? En undersøkelse om hvordan sosionomer opplever sin utdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen. |
title_short | Kompetent nok til å utøve sosialt arbeid i NAV? En undersøkelse om hvordan sosionomer opplever sin utdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen. |
title_sort | kompetent nok til å utøve sosialt arbeid i nav? en undersøkelse om hvordan sosionomer opplever sin utdanning som utgangspunkt for yrkesutøvelsen. |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360 VDP::Social science: 200::Social work: 360 sosionom NAV profesjonell kompetanse generalistutdanning generalister helhetssyn praksissjokk StudData SSO-3900 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360 VDP::Social science: 200::Social work: 360 sosionom NAV profesjonell kompetanse generalistutdanning generalister helhetssyn praksissjokk StudData SSO-3900 |
url | https://hdl.handle.net/10037/15730 |