Kulturelt mangfold i samfunnsfaget. En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres erfaringer med kulturelt mangfold
Temaet for dette forskningsprosjektet var kulturelt mangfold i samfunnsfaget. Målet med prosjektet var å kartlegge hvilke erfaringer et utvalg av lærere hadde med kulturelt mangfold i samfunnsfag. For å kartlegge dette benyttet vi oss av kvalitativt intervju som metode på seks samfunnsfagslærere pa...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/15679 |
_version_ | 1829311822526676992 |
---|---|
author | Norberg, Vegard Utvåg Paulsen, Erling |
author_facet | Norberg, Vegard Utvåg Paulsen, Erling |
author_sort | Norberg, Vegard |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Temaet for dette forskningsprosjektet var kulturelt mangfold i samfunnsfaget. Målet med prosjektet var å kartlegge hvilke erfaringer et utvalg av lærere hadde med kulturelt mangfold i samfunnsfag. For å kartlegge dette benyttet vi oss av kvalitativt intervju som metode på seks samfunnsfagslærere på ungdomsskoler i Troms og Nordland. Problemstillingen vi formulerte for denne masteravhandlingen var: Hvilke erfaringer har lærere med kulturelt mangfold i samfunnsfag? For å spisse inn forskningen lagde vi tre underspørsmål. Disse var som følger: 1) Hvordan forstår samfunnsfagslærere kulturbegrepet og kulturelt mangfold? 2) Hvilken rolle har samfunnsfaget knyttet til kulturelt mangfold? 3) Hvordan arbeider samfunnsfagslærere didaktisk med kulturelt mangfold i samfunnsfag? I dette studiet har vi funnet at våre informanter hadde ulike erfaringer med begrepet kultur. De hadde ulike forståelser av kultur, hvor spennet gikk fra en hverdagslig til en mer samfunnsvitenskapelige forståelse. Til tross for at det eksisterte ulike forståelser hos informantene i dette studiet, har vi funnet ut at de i stor grad bruker de samme metodene i undervisning tilknyttet kulturelt mangfold i samfunnsfag. Metodene som ble mest omtalt var dialog, diskusjon og rollespill. Disse ble løftet frem som godt egnet av informantene i dette arbeidet. Vi har også funnet ut at informantene i dette studiet mente at samfunnsfaget hadde en sentral rolle i arbeid med kulturelt mangfold i skolen. De argumenterte for dette med blant annet at faget har mange temaer som er knyttet til kulturelt mangfold, og at kulturelt mangfold var en del av alle fagets hovedområder. |
format | Master Thesis |
genre | Nordland Nordland Nordland Troms |
genre_facet | Nordland Nordland Nordland Troms |
geographic | Faget |
geographic_facet | Faget |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15679 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/15679 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2019 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2019 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15679 2025-04-13T14:23:09+00:00 Kulturelt mangfold i samfunnsfaget. En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres erfaringer med kulturelt mangfold Norberg, Vegard Utvåg Paulsen, Erling 2019-05-11 https://hdl.handle.net/10037/15679 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/15679 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2019 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Kultur Mangfold Samfunnsfag Kulturelt mangfold Samfunnsfagsdidaktikk Flerkultur Multikultur Mangfold i skolen VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 LRU-3905 Master thesis Mastergradsoppgave 2019 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Temaet for dette forskningsprosjektet var kulturelt mangfold i samfunnsfaget. Målet med prosjektet var å kartlegge hvilke erfaringer et utvalg av lærere hadde med kulturelt mangfold i samfunnsfag. For å kartlegge dette benyttet vi oss av kvalitativt intervju som metode på seks samfunnsfagslærere på ungdomsskoler i Troms og Nordland. Problemstillingen vi formulerte for denne masteravhandlingen var: Hvilke erfaringer har lærere med kulturelt mangfold i samfunnsfag? For å spisse inn forskningen lagde vi tre underspørsmål. Disse var som følger: 1) Hvordan forstår samfunnsfagslærere kulturbegrepet og kulturelt mangfold? 2) Hvilken rolle har samfunnsfaget knyttet til kulturelt mangfold? 3) Hvordan arbeider samfunnsfagslærere didaktisk med kulturelt mangfold i samfunnsfag? I dette studiet har vi funnet at våre informanter hadde ulike erfaringer med begrepet kultur. De hadde ulike forståelser av kultur, hvor spennet gikk fra en hverdagslig til en mer samfunnsvitenskapelige forståelse. Til tross for at det eksisterte ulike forståelser hos informantene i dette studiet, har vi funnet ut at de i stor grad bruker de samme metodene i undervisning tilknyttet kulturelt mangfold i samfunnsfag. Metodene som ble mest omtalt var dialog, diskusjon og rollespill. Disse ble løftet frem som godt egnet av informantene i dette arbeidet. Vi har også funnet ut at informantene i dette studiet mente at samfunnsfaget hadde en sentral rolle i arbeid med kulturelt mangfold i skolen. De argumenterte for dette med blant annet at faget har mange temaer som er knyttet til kulturelt mangfold, og at kulturelt mangfold var en del av alle fagets hovedområder. Master Thesis Nordland Nordland Nordland Troms University of Tromsø: Munin Open Research Archive Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) |
spellingShingle | Kultur Mangfold Samfunnsfag Kulturelt mangfold Samfunnsfagsdidaktikk Flerkultur Multikultur Mangfold i skolen VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 LRU-3905 Norberg, Vegard Utvåg Paulsen, Erling Kulturelt mangfold i samfunnsfaget. En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres erfaringer med kulturelt mangfold |
title | Kulturelt mangfold i samfunnsfaget. En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres erfaringer med kulturelt mangfold |
title_full | Kulturelt mangfold i samfunnsfaget. En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres erfaringer med kulturelt mangfold |
title_fullStr | Kulturelt mangfold i samfunnsfaget. En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres erfaringer med kulturelt mangfold |
title_full_unstemmed | Kulturelt mangfold i samfunnsfaget. En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres erfaringer med kulturelt mangfold |
title_short | Kulturelt mangfold i samfunnsfaget. En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres erfaringer med kulturelt mangfold |
title_sort | kulturelt mangfold i samfunnsfaget. en kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres erfaringer med kulturelt mangfold |
topic | Kultur Mangfold Samfunnsfag Kulturelt mangfold Samfunnsfagsdidaktikk Flerkultur Multikultur Mangfold i skolen VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 LRU-3905 |
topic_facet | Kultur Mangfold Samfunnsfag Kulturelt mangfold Samfunnsfagsdidaktikk Flerkultur Multikultur Mangfold i skolen VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 LRU-3905 |
url | https://hdl.handle.net/10037/15679 |