Kulturelt mangfold i samfunnsfaget. En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres erfaringer med kulturelt mangfold

Temaet for dette forskningsprosjektet var kulturelt mangfold i samfunnsfaget. Målet med prosjektet var å kartlegge hvilke erfaringer et utvalg av lærere hadde med kulturelt mangfold i samfunnsfag. For å kartlegge dette benyttet vi oss av kvalitativt intervju som metode på seks samfunnsfagslærere pa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Norberg, Vegard, Utvåg Paulsen, Erling
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2019
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/15679
_version_ 1829311822526676992
author Norberg, Vegard
Utvåg Paulsen, Erling
author_facet Norberg, Vegard
Utvåg Paulsen, Erling
author_sort Norberg, Vegard
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Temaet for dette forskningsprosjektet var kulturelt mangfold i samfunnsfaget. Målet med prosjektet var å kartlegge hvilke erfaringer et utvalg av lærere hadde med kulturelt mangfold i samfunnsfag. For å kartlegge dette benyttet vi oss av kvalitativt intervju som metode på seks samfunnsfagslærere på ungdomsskoler i Troms og Nordland. Problemstillingen vi formulerte for denne masteravhandlingen var: Hvilke erfaringer har lærere med kulturelt mangfold i samfunnsfag? For å spisse inn forskningen lagde vi tre underspørsmål. Disse var som følger: 1) Hvordan forstår samfunnsfagslærere kulturbegrepet og kulturelt mangfold? 2) Hvilken rolle har samfunnsfaget knyttet til kulturelt mangfold? 3) Hvordan arbeider samfunnsfagslærere didaktisk med kulturelt mangfold i samfunnsfag? I dette studiet har vi funnet at våre informanter hadde ulike erfaringer med begrepet kultur. De hadde ulike forståelser av kultur, hvor spennet gikk fra en hverdagslig til en mer samfunnsvitenskapelige forståelse. Til tross for at det eksisterte ulike forståelser hos informantene i dette studiet, har vi funnet ut at de i stor grad bruker de samme metodene i undervisning tilknyttet kulturelt mangfold i samfunnsfag. Metodene som ble mest omtalt var dialog, diskusjon og rollespill. Disse ble løftet frem som godt egnet av informantene i dette arbeidet. Vi har også funnet ut at informantene i dette studiet mente at samfunnsfaget hadde en sentral rolle i arbeid med kulturelt mangfold i skolen. De argumenterte for dette med blant annet at faget har mange temaer som er knyttet til kulturelt mangfold, og at kulturelt mangfold var en del av alle fagets hovedområder.
format Master Thesis
genre Nordland
Nordland
Nordland
Troms
genre_facet Nordland
Nordland
Nordland
Troms
geographic Faget
geographic_facet Faget
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15679
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/15679
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
openAccess
Copyright 2019 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2019
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15679 2025-04-13T14:23:09+00:00 Kulturelt mangfold i samfunnsfaget. En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres erfaringer med kulturelt mangfold Norberg, Vegard Utvåg Paulsen, Erling 2019-05-11 https://hdl.handle.net/10037/15679 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/15679 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2019 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Kultur Mangfold Samfunnsfag Kulturelt mangfold Samfunnsfagsdidaktikk Flerkultur Multikultur Mangfold i skolen VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 LRU-3905 Master thesis Mastergradsoppgave 2019 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Temaet for dette forskningsprosjektet var kulturelt mangfold i samfunnsfaget. Målet med prosjektet var å kartlegge hvilke erfaringer et utvalg av lærere hadde med kulturelt mangfold i samfunnsfag. For å kartlegge dette benyttet vi oss av kvalitativt intervju som metode på seks samfunnsfagslærere på ungdomsskoler i Troms og Nordland. Problemstillingen vi formulerte for denne masteravhandlingen var: Hvilke erfaringer har lærere med kulturelt mangfold i samfunnsfag? For å spisse inn forskningen lagde vi tre underspørsmål. Disse var som følger: 1) Hvordan forstår samfunnsfagslærere kulturbegrepet og kulturelt mangfold? 2) Hvilken rolle har samfunnsfaget knyttet til kulturelt mangfold? 3) Hvordan arbeider samfunnsfagslærere didaktisk med kulturelt mangfold i samfunnsfag? I dette studiet har vi funnet at våre informanter hadde ulike erfaringer med begrepet kultur. De hadde ulike forståelser av kultur, hvor spennet gikk fra en hverdagslig til en mer samfunnsvitenskapelige forståelse. Til tross for at det eksisterte ulike forståelser hos informantene i dette studiet, har vi funnet ut at de i stor grad bruker de samme metodene i undervisning tilknyttet kulturelt mangfold i samfunnsfag. Metodene som ble mest omtalt var dialog, diskusjon og rollespill. Disse ble løftet frem som godt egnet av informantene i dette arbeidet. Vi har også funnet ut at informantene i dette studiet mente at samfunnsfaget hadde en sentral rolle i arbeid med kulturelt mangfold i skolen. De argumenterte for dette med blant annet at faget har mange temaer som er knyttet til kulturelt mangfold, og at kulturelt mangfold var en del av alle fagets hovedområder. Master Thesis Nordland Nordland Nordland Troms University of Tromsø: Munin Open Research Archive Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
spellingShingle Kultur
Mangfold
Samfunnsfag
Kulturelt mangfold
Samfunnsfagsdidaktikk
Flerkultur
Multikultur
Mangfold i skolen
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
LRU-3905
Norberg, Vegard
Utvåg Paulsen, Erling
Kulturelt mangfold i samfunnsfaget. En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres erfaringer med kulturelt mangfold
title Kulturelt mangfold i samfunnsfaget. En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres erfaringer med kulturelt mangfold
title_full Kulturelt mangfold i samfunnsfaget. En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres erfaringer med kulturelt mangfold
title_fullStr Kulturelt mangfold i samfunnsfaget. En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres erfaringer med kulturelt mangfold
title_full_unstemmed Kulturelt mangfold i samfunnsfaget. En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres erfaringer med kulturelt mangfold
title_short Kulturelt mangfold i samfunnsfaget. En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres erfaringer med kulturelt mangfold
title_sort kulturelt mangfold i samfunnsfaget. en kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres erfaringer med kulturelt mangfold
topic Kultur
Mangfold
Samfunnsfag
Kulturelt mangfold
Samfunnsfagsdidaktikk
Flerkultur
Multikultur
Mangfold i skolen
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
LRU-3905
topic_facet Kultur
Mangfold
Samfunnsfag
Kulturelt mangfold
Samfunnsfagsdidaktikk
Flerkultur
Multikultur
Mangfold i skolen
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
LRU-3905
url https://hdl.handle.net/10037/15679