Case-basert naturfagundervisning - risikovurdering på laboratoriet. Hvordan kan case-basert naturfagundervisning designes med mål om å få elever til å gjøre risikovurderinger?

Studien omhandler utvikling av et case-basert undervisningsopplegg, der målet var å få elever til å gjøre risikovurderinger før- og under praktisk arbeid på laboratoriet. I undervisningsopplegget fikk elevene presentert en fiktiv fortelling om noen sølte kjemikalier inne på laboratoriet. Elevenes op...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Misje Haugrønning, Torstein, Dagsland Knutsen, Johannes
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2019
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/15677
_version_ 1829300233137291264
author Misje Haugrønning, Torstein
Dagsland Knutsen, Johannes
author_facet Misje Haugrønning, Torstein
Dagsland Knutsen, Johannes
author_sort Misje Haugrønning, Torstein
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Studien omhandler utvikling av et case-basert undervisningsopplegg, der målet var å få elever til å gjøre risikovurderinger før- og under praktisk arbeid på laboratoriet. I undervisningsopplegget fikk elevene presentert en fiktiv fortelling om noen sølte kjemikalier inne på laboratoriet. Elevenes oppgave var å finne ut hvilke kjemikalier som var sølt og hvilke sikkerhetstiltak som var nødvendig. To elevgrupper deltok i studien, én fra Troms fylke og én fra Tromsø kommune. Gjennomføringen av undervisningsoppleggene fant sted på Nordnorsk Vitensenter i Tromsø i samarbeid med tilhørende vitensenterpedagoger. Mellom første og andre gjennomføring gjorde vi endringer på undervisningsopplegget, med hensikt å få elevene til å gjøre risikovurderinger. Studien har en kvalitativ tilnærming og tar utgangspunkt i videoobservasjon og intervju av 4 grupper á 3 elever, to grupper per klasse. Intervjuene ble gjennomført etter endt undervisning for to grupper, og dagen etter for to grupper. Resultatene viser at endringene førte til at elevene levde seg inn i casen og arbeidet med oppgavene på en hensiktsmessig måte slik at de fikk vist kompetanse i å vurdere risiko.
format Master Thesis
genre Tromsø
Troms
genre_facet Tromsø
Troms
geographic Troms Fylke
Tromsø
geographic_facet Troms Fylke
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15677
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(19.515,19.515,69.266,69.266)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/15677
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
openAccess
Copyright 2019 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2019
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15677 2025-04-13T14:27:34+00:00 Case-basert naturfagundervisning - risikovurdering på laboratoriet. Hvordan kan case-basert naturfagundervisning designes med mål om å få elever til å gjøre risikovurderinger? Misje Haugrønning, Torstein Dagsland Knutsen, Johannes 2019-05-15 https://hdl.handle.net/10037/15677 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/15677 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2019 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Case-basert undervisning Risikovurdering HMS Design-basert forskning Undervisningsdesign Utforskende arbeidsmåter Naturfagsundervisning VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 LRU-3908 Master thesis Mastergradsoppgave 2019 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Studien omhandler utvikling av et case-basert undervisningsopplegg, der målet var å få elever til å gjøre risikovurderinger før- og under praktisk arbeid på laboratoriet. I undervisningsopplegget fikk elevene presentert en fiktiv fortelling om noen sølte kjemikalier inne på laboratoriet. Elevenes oppgave var å finne ut hvilke kjemikalier som var sølt og hvilke sikkerhetstiltak som var nødvendig. To elevgrupper deltok i studien, én fra Troms fylke og én fra Tromsø kommune. Gjennomføringen av undervisningsoppleggene fant sted på Nordnorsk Vitensenter i Tromsø i samarbeid med tilhørende vitensenterpedagoger. Mellom første og andre gjennomføring gjorde vi endringer på undervisningsopplegget, med hensikt å få elevene til å gjøre risikovurderinger. Studien har en kvalitativ tilnærming og tar utgangspunkt i videoobservasjon og intervju av 4 grupper á 3 elever, to grupper per klasse. Intervjuene ble gjennomført etter endt undervisning for to grupper, og dagen etter for to grupper. Resultatene viser at endringene førte til at elevene levde seg inn i casen og arbeidet med oppgavene på en hensiktsmessig måte slik at de fikk vist kompetanse i å vurdere risiko. Master Thesis Tromsø Troms University of Tromsø: Munin Open Research Archive Troms Fylke ENVELOPE(19.515,19.515,69.266,69.266) Tromsø
spellingShingle Case-basert undervisning
Risikovurdering
HMS
Design-basert forskning
Undervisningsdesign
Utforskende arbeidsmåter
Naturfagsundervisning
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
LRU-3908
Misje Haugrønning, Torstein
Dagsland Knutsen, Johannes
Case-basert naturfagundervisning - risikovurdering på laboratoriet. Hvordan kan case-basert naturfagundervisning designes med mål om å få elever til å gjøre risikovurderinger?
title Case-basert naturfagundervisning - risikovurdering på laboratoriet. Hvordan kan case-basert naturfagundervisning designes med mål om å få elever til å gjøre risikovurderinger?
title_full Case-basert naturfagundervisning - risikovurdering på laboratoriet. Hvordan kan case-basert naturfagundervisning designes med mål om å få elever til å gjøre risikovurderinger?
title_fullStr Case-basert naturfagundervisning - risikovurdering på laboratoriet. Hvordan kan case-basert naturfagundervisning designes med mål om å få elever til å gjøre risikovurderinger?
title_full_unstemmed Case-basert naturfagundervisning - risikovurdering på laboratoriet. Hvordan kan case-basert naturfagundervisning designes med mål om å få elever til å gjøre risikovurderinger?
title_short Case-basert naturfagundervisning - risikovurdering på laboratoriet. Hvordan kan case-basert naturfagundervisning designes med mål om å få elever til å gjøre risikovurderinger?
title_sort case-basert naturfagundervisning - risikovurdering på laboratoriet. hvordan kan case-basert naturfagundervisning designes med mål om å få elever til å gjøre risikovurderinger?
topic Case-basert undervisning
Risikovurdering
HMS
Design-basert forskning
Undervisningsdesign
Utforskende arbeidsmåter
Naturfagsundervisning
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
LRU-3908
topic_facet Case-basert undervisning
Risikovurdering
HMS
Design-basert forskning
Undervisningsdesign
Utforskende arbeidsmåter
Naturfagsundervisning
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
LRU-3908
url https://hdl.handle.net/10037/15677