Case-basert naturfagundervisning - risikovurdering på laboratoriet. Hvordan kan case-basert naturfagundervisning designes med mål om å få elever til å gjøre risikovurderinger?
Studien omhandler utvikling av et case-basert undervisningsopplegg, der målet var å få elever til å gjøre risikovurderinger før- og under praktisk arbeid på laboratoriet. I undervisningsopplegget fikk elevene presentert en fiktiv fortelling om noen sølte kjemikalier inne på laboratoriet. Elevenes op...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/15677 |
_version_ | 1829300233137291264 |
---|---|
author | Misje Haugrønning, Torstein Dagsland Knutsen, Johannes |
author_facet | Misje Haugrønning, Torstein Dagsland Knutsen, Johannes |
author_sort | Misje Haugrønning, Torstein |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Studien omhandler utvikling av et case-basert undervisningsopplegg, der målet var å få elever til å gjøre risikovurderinger før- og under praktisk arbeid på laboratoriet. I undervisningsopplegget fikk elevene presentert en fiktiv fortelling om noen sølte kjemikalier inne på laboratoriet. Elevenes oppgave var å finne ut hvilke kjemikalier som var sølt og hvilke sikkerhetstiltak som var nødvendig. To elevgrupper deltok i studien, én fra Troms fylke og én fra Tromsø kommune. Gjennomføringen av undervisningsoppleggene fant sted på Nordnorsk Vitensenter i Tromsø i samarbeid med tilhørende vitensenterpedagoger. Mellom første og andre gjennomføring gjorde vi endringer på undervisningsopplegget, med hensikt å få elevene til å gjøre risikovurderinger. Studien har en kvalitativ tilnærming og tar utgangspunkt i videoobservasjon og intervju av 4 grupper á 3 elever, to grupper per klasse. Intervjuene ble gjennomført etter endt undervisning for to grupper, og dagen etter for to grupper. Resultatene viser at endringene førte til at elevene levde seg inn i casen og arbeidet med oppgavene på en hensiktsmessig måte slik at de fikk vist kompetanse i å vurdere risiko. |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø Troms |
genre_facet | Tromsø Troms |
geographic | Troms Fylke Tromsø |
geographic_facet | Troms Fylke Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15677 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(19.515,19.515,69.266,69.266) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/15677 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2019 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
publishDate | 2019 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15677 2025-04-13T14:27:34+00:00 Case-basert naturfagundervisning - risikovurdering på laboratoriet. Hvordan kan case-basert naturfagundervisning designes med mål om å få elever til å gjøre risikovurderinger? Misje Haugrønning, Torstein Dagsland Knutsen, Johannes 2019-05-15 https://hdl.handle.net/10037/15677 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/15677 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) openAccess Copyright 2019 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Case-basert undervisning Risikovurdering HMS Design-basert forskning Undervisningsdesign Utforskende arbeidsmåter Naturfagsundervisning VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 LRU-3908 Master thesis Mastergradsoppgave 2019 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Studien omhandler utvikling av et case-basert undervisningsopplegg, der målet var å få elever til å gjøre risikovurderinger før- og under praktisk arbeid på laboratoriet. I undervisningsopplegget fikk elevene presentert en fiktiv fortelling om noen sølte kjemikalier inne på laboratoriet. Elevenes oppgave var å finne ut hvilke kjemikalier som var sølt og hvilke sikkerhetstiltak som var nødvendig. To elevgrupper deltok i studien, én fra Troms fylke og én fra Tromsø kommune. Gjennomføringen av undervisningsoppleggene fant sted på Nordnorsk Vitensenter i Tromsø i samarbeid med tilhørende vitensenterpedagoger. Mellom første og andre gjennomføring gjorde vi endringer på undervisningsopplegget, med hensikt å få elevene til å gjøre risikovurderinger. Studien har en kvalitativ tilnærming og tar utgangspunkt i videoobservasjon og intervju av 4 grupper á 3 elever, to grupper per klasse. Intervjuene ble gjennomført etter endt undervisning for to grupper, og dagen etter for to grupper. Resultatene viser at endringene førte til at elevene levde seg inn i casen og arbeidet med oppgavene på en hensiktsmessig måte slik at de fikk vist kompetanse i å vurdere risiko. Master Thesis Tromsø Troms University of Tromsø: Munin Open Research Archive Troms Fylke ENVELOPE(19.515,19.515,69.266,69.266) Tromsø |
spellingShingle | Case-basert undervisning Risikovurdering HMS Design-basert forskning Undervisningsdesign Utforskende arbeidsmåter Naturfagsundervisning VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 LRU-3908 Misje Haugrønning, Torstein Dagsland Knutsen, Johannes Case-basert naturfagundervisning - risikovurdering på laboratoriet. Hvordan kan case-basert naturfagundervisning designes med mål om å få elever til å gjøre risikovurderinger? |
title | Case-basert naturfagundervisning - risikovurdering på laboratoriet. Hvordan kan case-basert naturfagundervisning designes med mål om å få elever til å gjøre risikovurderinger? |
title_full | Case-basert naturfagundervisning - risikovurdering på laboratoriet. Hvordan kan case-basert naturfagundervisning designes med mål om å få elever til å gjøre risikovurderinger? |
title_fullStr | Case-basert naturfagundervisning - risikovurdering på laboratoriet. Hvordan kan case-basert naturfagundervisning designes med mål om å få elever til å gjøre risikovurderinger? |
title_full_unstemmed | Case-basert naturfagundervisning - risikovurdering på laboratoriet. Hvordan kan case-basert naturfagundervisning designes med mål om å få elever til å gjøre risikovurderinger? |
title_short | Case-basert naturfagundervisning - risikovurdering på laboratoriet. Hvordan kan case-basert naturfagundervisning designes med mål om å få elever til å gjøre risikovurderinger? |
title_sort | case-basert naturfagundervisning - risikovurdering på laboratoriet. hvordan kan case-basert naturfagundervisning designes med mål om å få elever til å gjøre risikovurderinger? |
topic | Case-basert undervisning Risikovurdering HMS Design-basert forskning Undervisningsdesign Utforskende arbeidsmåter Naturfagsundervisning VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 LRU-3908 |
topic_facet | Case-basert undervisning Risikovurdering HMS Design-basert forskning Undervisningsdesign Utforskende arbeidsmåter Naturfagsundervisning VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 LRU-3908 |
url | https://hdl.handle.net/10037/15677 |