Lokal tilpasning av et måleverktøy for butikk-kvalitet i Tromsø

Målinger av service kvalitet, eller butikk-kvalitet, har vært mye diskutert fordi det ikke er utviklet et globalt måleverktøy som ivaretar de ulike egenskaper og faktorer ved å handel i butikk. Et av de mest kjente og mye omtalte måleverktøy, for målinger av service kvalitet, er SERVQUAL. SERVQUAL h...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mathisen, Line
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2008
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/1557
Description
Summary:Målinger av service kvalitet, eller butikk-kvalitet, har vært mye diskutert fordi det ikke er utviklet et globalt måleverktøy som ivaretar de ulike egenskaper og faktorer ved å handel i butikk. Et av de mest kjente og mye omtalte måleverktøy, for målinger av service kvalitet, er SERVQUAL. SERVQUAL har vist seg problematisk å bruke som et globalt måleverktøy, men er den ofte brukt ved utvikling av nye og mer spesifikke måleverktøy. SERVQUAL ble blant annet brukt under utviklingen av et måleverktøy for butikk, the Retail Service Quality Scale (RSQS), som skal være et globalt måleverktøy. RSQS ble derfor utgangspunktet for utvikling av et måleverktøy for målinger av butikk-kvalitet.