Legitimitet i bioteknologiselskaper. Hvordan oppnår selskaper tilknyttet Biotech North klyngen legitimitet?

Siden 90 tallet har det vært et oppsving i statlige og politiske initiativer for å utvikle bioteknologinæringen i Norge. Et av initiativene har vært å legge til rette for næringsklynger rundt om i landet. Biotech North er en slik klyngeorganisasjon for bioteknologiselskaper i regionen rundt Tromsø....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hauan, Jorg Janssønn
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/15536
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15536
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15536 2023-05-15T18:34:46+02:00 Legitimitet i bioteknologiselskaper. Hvordan oppnår selskaper tilknyttet Biotech North klyngen legitimitet? Hauan, Jorg Janssønn 2018-06-01 https://hdl.handle.net/10037/15536 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/15536 openAccess Copyright 2018 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210 VDP::Social science: 200::Economics: 210 Legitimitet Legitimacy BED-3904 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:56:37Z Siden 90 tallet har det vært et oppsving i statlige og politiske initiativer for å utvikle bioteknologinæringen i Norge. Et av initiativene har vært å legge til rette for næringsklynger rundt om i landet. Biotech North er en slik klyngeorganisasjon for bioteknologiselskaper i regionen rundt Tromsø. Klyngen hjelper medlemmene sine med samarbeid, innovasjon og verdiskapning. Biotech Norths medlemsmasse har stor variasjon i produkt, omsetning og vekst. Dette gjorde meg interessert i å se hvordan selskapene i Biotech North oppnår legitimitet. Legitimitet er en variabel eller ressurs som selskaper får fra sine stakeholders og som er nødvendig for at selskaper skal vokse. Min problemstilling har vært: «Hvordan oppnår selskaper i Biotech North legitimitet» Jeg har benyttet meg av en kvalitativ metode hvor fire selskaper tilknyttet Biotech North ble intervjuet. I tillegg ble det benyttet en fenomenologisk tilnærming til analysen av materialet. Jeg utviklet en ny teoretisk modell for legitimitet og legitimitetsterskel. Modellen ble benyttet i utformingen av intervjuguide og i analysen av funnene. Resultatene fra studien var at selskapene arbeider aktivt med å fjerne eventuelle tvil stakeholderne skulle ha om produktet, selskapet og deres metoder. Det er viktig for stakeholderne og selskapet at produktet som utvikles eller selges har en dokumentert effekt og er godkjent av regulatoriske myndigheter. Selskapene må tilegne seg flere former for legitimitet, deriblant pragmatisk, moralsk og kognitiv legitimitet fra sine stakeholders. Aktiviteter som kommunikasjon, produktutvikling, organisering, nettverk og samarbeid har vært viktige i denne sammenhengen. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210
VDP::Social science: 200::Economics: 210
Legitimitet
Legitimacy
BED-3904
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210
VDP::Social science: 200::Economics: 210
Legitimitet
Legitimacy
BED-3904
Hauan, Jorg Janssønn
Legitimitet i bioteknologiselskaper. Hvordan oppnår selskaper tilknyttet Biotech North klyngen legitimitet?
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210
VDP::Social science: 200::Economics: 210
Legitimitet
Legitimacy
BED-3904
description Siden 90 tallet har det vært et oppsving i statlige og politiske initiativer for å utvikle bioteknologinæringen i Norge. Et av initiativene har vært å legge til rette for næringsklynger rundt om i landet. Biotech North er en slik klyngeorganisasjon for bioteknologiselskaper i regionen rundt Tromsø. Klyngen hjelper medlemmene sine med samarbeid, innovasjon og verdiskapning. Biotech Norths medlemsmasse har stor variasjon i produkt, omsetning og vekst. Dette gjorde meg interessert i å se hvordan selskapene i Biotech North oppnår legitimitet. Legitimitet er en variabel eller ressurs som selskaper får fra sine stakeholders og som er nødvendig for at selskaper skal vokse. Min problemstilling har vært: «Hvordan oppnår selskaper i Biotech North legitimitet» Jeg har benyttet meg av en kvalitativ metode hvor fire selskaper tilknyttet Biotech North ble intervjuet. I tillegg ble det benyttet en fenomenologisk tilnærming til analysen av materialet. Jeg utviklet en ny teoretisk modell for legitimitet og legitimitetsterskel. Modellen ble benyttet i utformingen av intervjuguide og i analysen av funnene. Resultatene fra studien var at selskapene arbeider aktivt med å fjerne eventuelle tvil stakeholderne skulle ha om produktet, selskapet og deres metoder. Det er viktig for stakeholderne og selskapet at produktet som utvikles eller selges har en dokumentert effekt og er godkjent av regulatoriske myndigheter. Selskapene må tilegne seg flere former for legitimitet, deriblant pragmatisk, moralsk og kognitiv legitimitet fra sine stakeholders. Aktiviteter som kommunikasjon, produktutvikling, organisering, nettverk og samarbeid har vært viktige i denne sammenhengen.
format Master Thesis
author Hauan, Jorg Janssønn
author_facet Hauan, Jorg Janssønn
author_sort Hauan, Jorg Janssønn
title Legitimitet i bioteknologiselskaper. Hvordan oppnår selskaper tilknyttet Biotech North klyngen legitimitet?
title_short Legitimitet i bioteknologiselskaper. Hvordan oppnår selskaper tilknyttet Biotech North klyngen legitimitet?
title_full Legitimitet i bioteknologiselskaper. Hvordan oppnår selskaper tilknyttet Biotech North klyngen legitimitet?
title_fullStr Legitimitet i bioteknologiselskaper. Hvordan oppnår selskaper tilknyttet Biotech North klyngen legitimitet?
title_full_unstemmed Legitimitet i bioteknologiselskaper. Hvordan oppnår selskaper tilknyttet Biotech North klyngen legitimitet?
title_sort legitimitet i bioteknologiselskaper. hvordan oppnår selskaper tilknyttet biotech north klyngen legitimitet?
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2018
url https://hdl.handle.net/10037/15536
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/15536
op_rights openAccess
Copyright 2018 The Author(s)
_version_ 1766219672711069696