Legitimitet i bioteknologiselskaper. Hvordan oppnår selskaper tilknyttet Biotech North klyngen legitimitet?

Siden 90 tallet har det vært et oppsving i statlige og politiske initiativer for å utvikle bioteknologinæringen i Norge. Et av initiativene har vært å legge til rette for næringsklynger rundt om i landet. Biotech North er en slik klyngeorganisasjon for bioteknologiselskaper i regionen rundt Tromsø....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hauan, Jorg Janssønn
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/15536
Description
Summary:Siden 90 tallet har det vært et oppsving i statlige og politiske initiativer for å utvikle bioteknologinæringen i Norge. Et av initiativene har vært å legge til rette for næringsklynger rundt om i landet. Biotech North er en slik klyngeorganisasjon for bioteknologiselskaper i regionen rundt Tromsø. Klyngen hjelper medlemmene sine med samarbeid, innovasjon og verdiskapning. Biotech Norths medlemsmasse har stor variasjon i produkt, omsetning og vekst. Dette gjorde meg interessert i å se hvordan selskapene i Biotech North oppnår legitimitet. Legitimitet er en variabel eller ressurs som selskaper får fra sine stakeholders og som er nødvendig for at selskaper skal vokse. Min problemstilling har vært: «Hvordan oppnår selskaper i Biotech North legitimitet» Jeg har benyttet meg av en kvalitativ metode hvor fire selskaper tilknyttet Biotech North ble intervjuet. I tillegg ble det benyttet en fenomenologisk tilnærming til analysen av materialet. Jeg utviklet en ny teoretisk modell for legitimitet og legitimitetsterskel. Modellen ble benyttet i utformingen av intervjuguide og i analysen av funnene. Resultatene fra studien var at selskapene arbeider aktivt med å fjerne eventuelle tvil stakeholderne skulle ha om produktet, selskapet og deres metoder. Det er viktig for stakeholderne og selskapet at produktet som utvikles eller selges har en dokumentert effekt og er godkjent av regulatoriske myndigheter. Selskapene må tilegne seg flere former for legitimitet, deriblant pragmatisk, moralsk og kognitiv legitimitet fra sine stakeholders. Aktiviteter som kommunikasjon, produktutvikling, organisering, nettverk og samarbeid har vært viktige i denne sammenhengen.