Reindriftsnæringens omdømme. Hva og hvordan kommuniserer reindriftens viktigste aktører i forhold til sentrale omdømmeverdier og hvilken betydning har dette for næringens omdømme?
Det viktigste med denne oppgaven blir å finne ut hvilken innvirkning offentlig tilgjengelig kommunikasjon relatert til reindriftsnæringens har hatt for reindriftens omdømme. Formålet med oppgaven er å studere hvordan aktørenes kommunikasjon innfrir på verdier som er ansett som sentrale i omdømmeteor...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/15526 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15526 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/15526 2023-05-15T16:13:44+02:00 Reindriftsnæringens omdømme. Hva og hvordan kommuniserer reindriftens viktigste aktører i forhold til sentrale omdømmeverdier og hvilken betydning har dette for næringens omdømme? Guttorm, Elle Ravdna 2018-05-30 https://hdl.handle.net/10037/15526 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/15526 openAccess Copyright 2018 The Author(s) Ledelse Omdømme VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 STV-3906 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:56:37Z Det viktigste med denne oppgaven blir å finne ut hvilken innvirkning offentlig tilgjengelig kommunikasjon relatert til reindriftsnæringens har hatt for reindriftens omdømme. Formålet med oppgaven er å studere hvordan aktørenes kommunikasjon innfrir på verdier som er ansett som sentrale i omdømmeteori. Jeg har tatt utgangspunkt i Charles J. Fombrun og Cees B. M Van Riels «Roots of Fame» teori, som går ut på at det er fem dimensjoner som vil hjelpe å bygge omdømmet til en virksomhet. For at man skal fremstå som en omdømmevinner, så må man oppfylle de 5 dimensjonene synlig, særegen, autentisk, åpen og konsistent (Fombrun og Van Riel 2009). Minst like viktig er det å se på hvordan samfunnet rundt reindriften påvirker omdømmet, og i denne sammenheng har jeg valgt å bruke Apelands grønt lys modell. Metoden for oppgaven er kvalitativ metode, nærmere bestemt dokumentstudie som metodeverktøy. Dokumentstudie i gjeldende oppgave går ut på å analysere kommunikasjon fra reindriftsnæringens viktigste aktører og ulike medier som har informasjon med relevans for problemstillingen. Jeg har valgt å undersøke Landbruks- og matdepartementet (LMD), Landbruksdirektoratet (LD), Norske Reindriftssamers Landsforbund (NRL), Matprat, Markedsutvalget for reinkjøtt, Finnmark Rein AS og Min Boazu AS sin kommunikasjon om reindriften. I tillegg har jeg analysert medias uttalelser, ved å bruke Retriever som tilbyr søk i nyhetsarkiv. Master Thesis Finnmark boazu Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive Verdier ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Ledelse Omdømme VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 STV-3906 |
spellingShingle |
Ledelse Omdømme VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 STV-3906 Guttorm, Elle Ravdna Reindriftsnæringens omdømme. Hva og hvordan kommuniserer reindriftens viktigste aktører i forhold til sentrale omdømmeverdier og hvilken betydning har dette for næringens omdømme? |
topic_facet |
Ledelse Omdømme VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 STV-3906 |
description |
Det viktigste med denne oppgaven blir å finne ut hvilken innvirkning offentlig tilgjengelig kommunikasjon relatert til reindriftsnæringens har hatt for reindriftens omdømme. Formålet med oppgaven er å studere hvordan aktørenes kommunikasjon innfrir på verdier som er ansett som sentrale i omdømmeteori. Jeg har tatt utgangspunkt i Charles J. Fombrun og Cees B. M Van Riels «Roots of Fame» teori, som går ut på at det er fem dimensjoner som vil hjelpe å bygge omdømmet til en virksomhet. For at man skal fremstå som en omdømmevinner, så må man oppfylle de 5 dimensjonene synlig, særegen, autentisk, åpen og konsistent (Fombrun og Van Riel 2009). Minst like viktig er det å se på hvordan samfunnet rundt reindriften påvirker omdømmet, og i denne sammenheng har jeg valgt å bruke Apelands grønt lys modell. Metoden for oppgaven er kvalitativ metode, nærmere bestemt dokumentstudie som metodeverktøy. Dokumentstudie i gjeldende oppgave går ut på å analysere kommunikasjon fra reindriftsnæringens viktigste aktører og ulike medier som har informasjon med relevans for problemstillingen. Jeg har valgt å undersøke Landbruks- og matdepartementet (LMD), Landbruksdirektoratet (LD), Norske Reindriftssamers Landsforbund (NRL), Matprat, Markedsutvalget for reinkjøtt, Finnmark Rein AS og Min Boazu AS sin kommunikasjon om reindriften. I tillegg har jeg analysert medias uttalelser, ved å bruke Retriever som tilbyr søk i nyhetsarkiv. |
format |
Master Thesis |
author |
Guttorm, Elle Ravdna |
author_facet |
Guttorm, Elle Ravdna |
author_sort |
Guttorm, Elle Ravdna |
title |
Reindriftsnæringens omdømme. Hva og hvordan kommuniserer reindriftens viktigste aktører i forhold til sentrale omdømmeverdier og hvilken betydning har dette for næringens omdømme? |
title_short |
Reindriftsnæringens omdømme. Hva og hvordan kommuniserer reindriftens viktigste aktører i forhold til sentrale omdømmeverdier og hvilken betydning har dette for næringens omdømme? |
title_full |
Reindriftsnæringens omdømme. Hva og hvordan kommuniserer reindriftens viktigste aktører i forhold til sentrale omdømmeverdier og hvilken betydning har dette for næringens omdømme? |
title_fullStr |
Reindriftsnæringens omdømme. Hva og hvordan kommuniserer reindriftens viktigste aktører i forhold til sentrale omdømmeverdier og hvilken betydning har dette for næringens omdømme? |
title_full_unstemmed |
Reindriftsnæringens omdømme. Hva og hvordan kommuniserer reindriftens viktigste aktører i forhold til sentrale omdømmeverdier og hvilken betydning har dette for næringens omdømme? |
title_sort |
reindriftsnæringens omdømme. hva og hvordan kommuniserer reindriftens viktigste aktører i forhold til sentrale omdømmeverdier og hvilken betydning har dette for næringens omdømme? |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2018 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/15526 |
long_lat |
ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033) |
geographic |
Verdier |
geographic_facet |
Verdier |
genre |
Finnmark boazu Finnmark |
genre_facet |
Finnmark boazu Finnmark |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/15526 |
op_rights |
openAccess Copyright 2018 The Author(s) |
_version_ |
1765999562851352576 |