Reindriftsnæringens omdømme. Hva og hvordan kommuniserer reindriftens viktigste aktører i forhold til sentrale omdømmeverdier og hvilken betydning har dette for næringens omdømme?

Det viktigste med denne oppgaven blir å finne ut hvilken innvirkning offentlig tilgjengelig kommunikasjon relatert til reindriftsnæringens har hatt for reindriftens omdømme. Formålet med oppgaven er å studere hvordan aktørenes kommunikasjon innfrir på verdier som er ansett som sentrale i omdømmeteor...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Guttorm, Elle Ravdna
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/15526
Description
Summary:Det viktigste med denne oppgaven blir å finne ut hvilken innvirkning offentlig tilgjengelig kommunikasjon relatert til reindriftsnæringens har hatt for reindriftens omdømme. Formålet med oppgaven er å studere hvordan aktørenes kommunikasjon innfrir på verdier som er ansett som sentrale i omdømmeteori. Jeg har tatt utgangspunkt i Charles J. Fombrun og Cees B. M Van Riels «Roots of Fame» teori, som går ut på at det er fem dimensjoner som vil hjelpe å bygge omdømmet til en virksomhet. For at man skal fremstå som en omdømmevinner, så må man oppfylle de 5 dimensjonene synlig, særegen, autentisk, åpen og konsistent (Fombrun og Van Riel 2009). Minst like viktig er det å se på hvordan samfunnet rundt reindriften påvirker omdømmet, og i denne sammenheng har jeg valgt å bruke Apelands grønt lys modell. Metoden for oppgaven er kvalitativ metode, nærmere bestemt dokumentstudie som metodeverktøy. Dokumentstudie i gjeldende oppgave går ut på å analysere kommunikasjon fra reindriftsnæringens viktigste aktører og ulike medier som har informasjon med relevans for problemstillingen. Jeg har valgt å undersøke Landbruks- og matdepartementet (LMD), Landbruksdirektoratet (LD), Norske Reindriftssamers Landsforbund (NRL), Matprat, Markedsutvalget for reinkjøtt, Finnmark Rein AS og Min Boazu AS sin kommunikasjon om reindriften. I tillegg har jeg analysert medias uttalelser, ved å bruke Retriever som tilbyr søk i nyhetsarkiv.