Verdien av gårdsbarnehagen. Et kvalitativt studie av barns læring, utvikling og danning i gårdsbarnehagen

Denne masteroppgaven tar for seg verdien av gårdsbarnehagen med hensyn til barns læring, utvikling og danning. Avhandlingen baserer seg på kvalitative undersøkelser i tre ulike gårdsbarnehager – én fra hvert fylke i Nord-Norge. Det er gjort intervju av pedagogiske ledere og/eller styrere og foreldre...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Beddari, Camilla Emilie
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/15449
Description
Summary:Denne masteroppgaven tar for seg verdien av gårdsbarnehagen med hensyn til barns læring, utvikling og danning. Avhandlingen baserer seg på kvalitative undersøkelser i tre ulike gårdsbarnehager – én fra hvert fylke i Nord-Norge. Det er gjort intervju av pedagogiske ledere og/eller styrere og foreldre samt deltagende observasjon med barna i barnehagen. Studien legger vekt på å kartlegge hva ansatte og foreldre i gårdsbarnehagene ser på som verdifullt ved gårdsbarnehagen med tanke på barns læring, utvikling og danning, samt å selv ha deltagende observasjon med barna for å få et helhetlig bilde av gårdsbarnehagen. Studiet drøfter innvirkningen gårdsbarnehagen har på barns læring, utvikling og danning, samt ser på hvilke forutsetninger som er avgjørende for å bruke gården som pedagogisk læringsarena. Videre drøftes gårdsbarnehagens stilling til utviklingen av målstyring i barnehagen og skolen. Hovedfunnene viser til viktigheten av autentiske læringsmøter i gårdsbarnehagen som grunnlag for barns læring, utvikling og danning. Dette er noe som forutsetter at barna får delta aktivt i læringssituasjonene selv, og at de voksne i barnehagen opptrer som aktive, engasjerte og kompetente. Videre tyder resultatene på at barns danning kan bli mangelfull med en utvikling i retningen av høyt fokus på målstyring, og uten det pedagogiske tilbudet en gårdsbarnehage gir.