Elektrolyse av kobber. Muligheter for metallsløyd i framtidens skole

I denne masteroppgaven har jeg gjort en A/R/Tografisk undersøkelse av eget skapende arbeid. Jeg har jobbet med elektrolyse av kobber for å se om dette kan være en teknikk som kan bidra til at metallsløyd kan overleve nedskalering av spesialrom, endringer i lærerutdanningen og ny læreplan. Elektrolys...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Riibe, Stig
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/15361
Description
Summary:I denne masteroppgaven har jeg gjort en A/R/Tografisk undersøkelse av eget skapende arbeid. Jeg har jobbet med elektrolyse av kobber for å se om dette kan være en teknikk som kan bidra til at metallsløyd kan overleve nedskalering av spesialrom, endringer i lærerutdanningen og ny læreplan. Elektrolyse av kobber er en enkel teknikk å lære. Den krever lite utstyr og heller ikke spesialrom. Utstyret som kreves bør finnes på skolene. Teknikken gir muligheter for å lage mange typer uttrykk og produkter. Den nye læreplanen har et mye sterkere fokus på tverrfaglig arbeid den forrige. Dette betyr at det ikke er nok å bare kjenne kjerneelementer og kompetansemål i sitt eget fag, man må også i større grad enn før kjenne til de andre fagene. Lærerne må også kjenne fagene sine godt for å gjøre endringer. Dette setter noen krav til lærerne og kompetansen deres. Jeg har sett på holdninger til de praktisk – estetiske fagene hos både studenter i Tromsø og generelt i skolen, og jeg har sett på kompetansen som er ute i skolen. Teknikken, læreplanen og utfordringene med holdninger, kompetanse og spesialrom gir forhåpentligvis et bilde av utfordringer og fordeler med tverrfaglig arbeid i en metallsløyd-kontekst.