Konstruerer media Helse Finnmarks omdømme?

Jeg har valgt å skrive en masteroppgave om Helse Finnmark HF og temaet har vært hva slags omdømme media konstruerer om foretaket. I den forbindelse var det interessant å finne ut hvilken innvirkning denne konstruksjon av omdømme har hatt på de ansattes opplevelse av eget foretak. Formålet med unders...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bjørgve, Violet Sigrid Karoliussen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2008
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/1503
Description
Summary:Jeg har valgt å skrive en masteroppgave om Helse Finnmark HF og temaet har vært hva slags omdømme media konstruerer om foretaket. I den forbindelse var det interessant å finne ut hvilken innvirkning denne konstruksjon av omdømme har hatt på de ansattes opplevelse av eget foretak. Formålet med undersøkelsen har vært å beskrive ”virkeligheten” ut fra de ansattes ståsted. Jeg har avgrenset oppgaven til å gjelde Hammerfest Sykehus. Jeg har benyttet meg av kvalitativ metode og som forskningsdesign har jeg benyttet et enkelt-case-design med en analyseenhet der studieobjektet er Hammerfest sykehus v/ Helse Finnmark HF. Jeg har gjennomført samtaleintervju med 9 ansatte på ulike nivå ved sykehuset. Jeg har også brukt egen erfaring samt dokumentanalyse av medieklipp fra aviser i Vest-Finnmark og en nasjonal brukerundersøkelse i arbeidet med å analysere empirien. Besvarelsen viser at kritikken fra media hovedsaklig har vært rettet mot ledelsen og at ledelsen oppfattes anonyme og lite offensive i media. Medias håndtering av foretaket oppfattes ikke positivt og brukerne påvirkes av mediekritikken, men i ulik grad. Media har en form for makt overfor befolkningen ved at de kan styre hva mottakeren får av informasjon. Dette er med på å påvirke brukernes holdninger og atferd. Når det gjelder ansattes opplevelser av mediekritikken så er det en belastning i egen arbeidssituasjon og for trivselen og dette påvirker arbeidsmiljøet. Lojaliteten overfor klinikkledelse og foretaksledelse er svak. Foretakets omdømme er svekket og de ansatte mener at alle ansatte har et ansvar for omdømmet men at ledelsen har ansvaret for å bedre omdømmet. De tillitsvalgte bør først og fremst bedre den interne dialogen. Generelt tror de ansatte at befolkningen har tillit til foretaket. Slik media fremstiller Helse Finnmark så kan våre omgivelser få inntrykk av at Helse Finnmark HF er et uprofesjonelt foretak. Vi som arbeider i foretaket vet at dette bildet ikke er korrekt. Jeg ønsker derfor velkommen et langsiktig verdi- og omdømmeprosjekt som fokuserer ...