Resultatstyring i handelshøyskolen: En kvalitetsutopi?
Studien undersøker hvordan en handelshøyskole vektlegger ulike kvalitetsmål, samt hvordan dette måles og følges opp for å kunne besvare hvilke kvalitetsmål som prioriteres i deres resultatstyring. Oppgaven tegner et bilde av hvordan forståelsen av kvalitetsbegrepet, strategi og mål varierer på ulike...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/14372 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/14372 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/14372 2023-05-15T18:34:37+02:00 Resultatstyring i handelshøyskolen: En kvalitetsutopi? Madsen, Cindy Cathrine 2018-11-30 https://hdl.handle.net/10037/14372 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/14372 Copyright 2018 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Universiteter og høyskoler Resultatstyring Offentlige organisasjoner Oversettelser BED-3901H Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:56:16Z Studien undersøker hvordan en handelshøyskole vektlegger ulike kvalitetsmål, samt hvordan dette måles og følges opp for å kunne besvare hvilke kvalitetsmål som prioriteres i deres resultatstyring. Oppgaven tegner et bilde av hvordan forståelsen av kvalitetsbegrepet, strategi og mål varierer på ulike nivåer og avdelinger i én organisasjon gjennom å innhente data fra dokumenter og informanter på flere nivåer og campus i Handelshøgskolen i Tromsø. Sentrale teorier er translasjonsteori av Røvik (1998; 2007), Harvey & Greens (1993) definisjon av kvalitet og prinspal-agentteori (Douma & Schreuder, 2013; Jensen & Meckling, 1976). Hovedfunn i studien viser blant annet at de ulike nivåene gjør radikale oversettelser og kan velge bort og legge til målsetninger basert på Kunnskapsdepartementets sektormål og styringsparametere, at både måleindikatorer og insentiver for arbeid med undervisningskvalitet er svake, og at særlig akademisk ansatte mener enkelte kvalitetsmål underprioriteres. Høyere nivåene definerer kvalitet og satsningsområder bredere enn de lavere nivåene i organisasjonen. Funnene impliserer at det eksisterer en målforskyvning hvor vektlegging av mer kvantifiserbare kvalitetsmål prioriteres. Nøkkelord: Universiteter og høyskoler, Resultatstyring, Offentlige organisasjoner, oversettelser. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Røvik ENVELOPE(7.425,7.425,62.732,62.732) Tromsø |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Universiteter og høyskoler Resultatstyring Offentlige organisasjoner Oversettelser BED-3901H |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Universiteter og høyskoler Resultatstyring Offentlige organisasjoner Oversettelser BED-3901H Madsen, Cindy Cathrine Resultatstyring i handelshøyskolen: En kvalitetsutopi? |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Universiteter og høyskoler Resultatstyring Offentlige organisasjoner Oversettelser BED-3901H |
description |
Studien undersøker hvordan en handelshøyskole vektlegger ulike kvalitetsmål, samt hvordan dette måles og følges opp for å kunne besvare hvilke kvalitetsmål som prioriteres i deres resultatstyring. Oppgaven tegner et bilde av hvordan forståelsen av kvalitetsbegrepet, strategi og mål varierer på ulike nivåer og avdelinger i én organisasjon gjennom å innhente data fra dokumenter og informanter på flere nivåer og campus i Handelshøgskolen i Tromsø. Sentrale teorier er translasjonsteori av Røvik (1998; 2007), Harvey & Greens (1993) definisjon av kvalitet og prinspal-agentteori (Douma & Schreuder, 2013; Jensen & Meckling, 1976). Hovedfunn i studien viser blant annet at de ulike nivåene gjør radikale oversettelser og kan velge bort og legge til målsetninger basert på Kunnskapsdepartementets sektormål og styringsparametere, at både måleindikatorer og insentiver for arbeid med undervisningskvalitet er svake, og at særlig akademisk ansatte mener enkelte kvalitetsmål underprioriteres. Høyere nivåene definerer kvalitet og satsningsområder bredere enn de lavere nivåene i organisasjonen. Funnene impliserer at det eksisterer en målforskyvning hvor vektlegging av mer kvantifiserbare kvalitetsmål prioriteres. Nøkkelord: Universiteter og høyskoler, Resultatstyring, Offentlige organisasjoner, oversettelser. |
format |
Master Thesis |
author |
Madsen, Cindy Cathrine |
author_facet |
Madsen, Cindy Cathrine |
author_sort |
Madsen, Cindy Cathrine |
title |
Resultatstyring i handelshøyskolen: En kvalitetsutopi? |
title_short |
Resultatstyring i handelshøyskolen: En kvalitetsutopi? |
title_full |
Resultatstyring i handelshøyskolen: En kvalitetsutopi? |
title_fullStr |
Resultatstyring i handelshøyskolen: En kvalitetsutopi? |
title_full_unstemmed |
Resultatstyring i handelshøyskolen: En kvalitetsutopi? |
title_sort |
resultatstyring i handelshøyskolen: en kvalitetsutopi? |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2018 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/14372 |
long_lat |
ENVELOPE(7.425,7.425,62.732,62.732) |
geographic |
Røvik Tromsø |
geographic_facet |
Røvik Tromsø |
genre |
Tromsø |
genre_facet |
Tromsø |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/14372 |
op_rights |
Copyright 2018 The Author(s) |
_version_ |
1766219448684904448 |