Resultatstyring i handelshøyskolen: En kvalitetsutopi?

Studien undersøker hvordan en handelshøyskole vektlegger ulike kvalitetsmål, samt hvordan dette måles og følges opp for å kunne besvare hvilke kvalitetsmål som prioriteres i deres resultatstyring. Oppgaven tegner et bilde av hvordan forståelsen av kvalitetsbegrepet, strategi og mål varierer på ulike...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Madsen, Cindy Cathrine
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/14372
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/14372
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/14372 2023-05-15T18:34:37+02:00 Resultatstyring i handelshøyskolen: En kvalitetsutopi? Madsen, Cindy Cathrine 2018-11-30 https://hdl.handle.net/10037/14372 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/14372 Copyright 2018 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Universiteter og høyskoler Resultatstyring Offentlige organisasjoner Oversettelser BED-3901H Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:56:16Z Studien undersøker hvordan en handelshøyskole vektlegger ulike kvalitetsmål, samt hvordan dette måles og følges opp for å kunne besvare hvilke kvalitetsmål som prioriteres i deres resultatstyring. Oppgaven tegner et bilde av hvordan forståelsen av kvalitetsbegrepet, strategi og mål varierer på ulike nivåer og avdelinger i én organisasjon gjennom å innhente data fra dokumenter og informanter på flere nivåer og campus i Handelshøgskolen i Tromsø. Sentrale teorier er translasjonsteori av Røvik (1998; 2007), Harvey & Greens (1993) definisjon av kvalitet og prinspal-agentteori (Douma & Schreuder, 2013; Jensen & Meckling, 1976). Hovedfunn i studien viser blant annet at de ulike nivåene gjør radikale oversettelser og kan velge bort og legge til målsetninger basert på Kunnskapsdepartementets sektormål og styringsparametere, at både måleindikatorer og insentiver for arbeid med undervisningskvalitet er svake, og at særlig akademisk ansatte mener enkelte kvalitetsmål underprioriteres. Høyere nivåene definerer kvalitet og satsningsområder bredere enn de lavere nivåene i organisasjonen. Funnene impliserer at det eksisterer en målforskyvning hvor vektlegging av mer kvantifiserbare kvalitetsmål prioriteres. Nøkkelord: Universiteter og høyskoler, Resultatstyring, Offentlige organisasjoner, oversettelser. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Røvik ENVELOPE(7.425,7.425,62.732,62.732) Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Universiteter og høyskoler
Resultatstyring
Offentlige organisasjoner
Oversettelser
BED-3901H
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Universiteter og høyskoler
Resultatstyring
Offentlige organisasjoner
Oversettelser
BED-3901H
Madsen, Cindy Cathrine
Resultatstyring i handelshøyskolen: En kvalitetsutopi?
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Universiteter og høyskoler
Resultatstyring
Offentlige organisasjoner
Oversettelser
BED-3901H
description Studien undersøker hvordan en handelshøyskole vektlegger ulike kvalitetsmål, samt hvordan dette måles og følges opp for å kunne besvare hvilke kvalitetsmål som prioriteres i deres resultatstyring. Oppgaven tegner et bilde av hvordan forståelsen av kvalitetsbegrepet, strategi og mål varierer på ulike nivåer og avdelinger i én organisasjon gjennom å innhente data fra dokumenter og informanter på flere nivåer og campus i Handelshøgskolen i Tromsø. Sentrale teorier er translasjonsteori av Røvik (1998; 2007), Harvey & Greens (1993) definisjon av kvalitet og prinspal-agentteori (Douma & Schreuder, 2013; Jensen & Meckling, 1976). Hovedfunn i studien viser blant annet at de ulike nivåene gjør radikale oversettelser og kan velge bort og legge til målsetninger basert på Kunnskapsdepartementets sektormål og styringsparametere, at både måleindikatorer og insentiver for arbeid med undervisningskvalitet er svake, og at særlig akademisk ansatte mener enkelte kvalitetsmål underprioriteres. Høyere nivåene definerer kvalitet og satsningsområder bredere enn de lavere nivåene i organisasjonen. Funnene impliserer at det eksisterer en målforskyvning hvor vektlegging av mer kvantifiserbare kvalitetsmål prioriteres. Nøkkelord: Universiteter og høyskoler, Resultatstyring, Offentlige organisasjoner, oversettelser.
format Master Thesis
author Madsen, Cindy Cathrine
author_facet Madsen, Cindy Cathrine
author_sort Madsen, Cindy Cathrine
title Resultatstyring i handelshøyskolen: En kvalitetsutopi?
title_short Resultatstyring i handelshøyskolen: En kvalitetsutopi?
title_full Resultatstyring i handelshøyskolen: En kvalitetsutopi?
title_fullStr Resultatstyring i handelshøyskolen: En kvalitetsutopi?
title_full_unstemmed Resultatstyring i handelshøyskolen: En kvalitetsutopi?
title_sort resultatstyring i handelshøyskolen: en kvalitetsutopi?
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2018
url https://hdl.handle.net/10037/14372
long_lat ENVELOPE(7.425,7.425,62.732,62.732)
geographic Røvik
Tromsø
geographic_facet Røvik
Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/14372
op_rights Copyright 2018 The Author(s)
_version_ 1766219448684904448