Resultatstyring i handelshøyskolen: En kvalitetsutopi?

Studien undersøker hvordan en handelshøyskole vektlegger ulike kvalitetsmål, samt hvordan dette måles og følges opp for å kunne besvare hvilke kvalitetsmål som prioriteres i deres resultatstyring. Oppgaven tegner et bilde av hvordan forståelsen av kvalitetsbegrepet, strategi og mål varierer på ulike...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Madsen, Cindy Cathrine
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/14372
Description
Summary:Studien undersøker hvordan en handelshøyskole vektlegger ulike kvalitetsmål, samt hvordan dette måles og følges opp for å kunne besvare hvilke kvalitetsmål som prioriteres i deres resultatstyring. Oppgaven tegner et bilde av hvordan forståelsen av kvalitetsbegrepet, strategi og mål varierer på ulike nivåer og avdelinger i én organisasjon gjennom å innhente data fra dokumenter og informanter på flere nivåer og campus i Handelshøgskolen i Tromsø. Sentrale teorier er translasjonsteori av Røvik (1998; 2007), Harvey & Greens (1993) definisjon av kvalitet og prinspal-agentteori (Douma & Schreuder, 2013; Jensen & Meckling, 1976). Hovedfunn i studien viser blant annet at de ulike nivåene gjør radikale oversettelser og kan velge bort og legge til målsetninger basert på Kunnskapsdepartementets sektormål og styringsparametere, at både måleindikatorer og insentiver for arbeid med undervisningskvalitet er svake, og at særlig akademisk ansatte mener enkelte kvalitetsmål underprioriteres. Høyere nivåene definerer kvalitet og satsningsområder bredere enn de lavere nivåene i organisasjonen. Funnene impliserer at det eksisterer en målforskyvning hvor vektlegging av mer kvantifiserbare kvalitetsmål prioriteres. Nøkkelord: Universiteter og høyskoler, Resultatstyring, Offentlige organisasjoner, oversettelser.